Статті
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Статті за Автор "Andrushchenko Volodymyr Leonidovych"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументФіскалізація: ЄС versus Україна(Бізнес Інформ, 2024) Андрущенко Володимир Леонідович; Тучак Тетяна Володимирівна; Andrushchenko Volodymyr Leonidovych; Tuchak Tetiana VolodymyrivnaМетою статті є розкриття змісту й інструментарію фіскалізації, окреслення зарубіжного досвіду фіскалізації податкового процесу та оцінка сучасного стану процедури фіскалізації в Україні, з’ясування її національної специфіки. Фіскалізація готівкових розрахунків через використання реєстраторів розрахункових операцій набуває дедалі більшої популярності. Новітні технології спрощують контроль та потенційно полегшують і здешевлюють процес податкового адміністрування. Інформативно-технологічною передумовою фіскалізації стала диджиталізація як процес використання цифрових технологій у документообігу. Користування РРО, особливо ПРРО, спрощує ведення бізнесу для суб’єктів господарювання. Зокрема, використання хмарних технологій дає можливість будь-який комп’ютер чи смартфон перетворити на «віртуальний» РРО. Адже найбільш розповсюдженим аргументом проти загальної фіскалізації є економічний – це вартість обладнання та витрати на його обслуговування. У статті здійснено порівняння функціональних особливостей апаратного РРО і ПРРО. Проаналізовано динаміку використання різних модифікацій РРО підприємцями. З’ясовано, що останнім часом перевага надається ПРРО, адже за підрахунками фахівців експлуатаційні витрати апаратного РРО майже в три рази перевищують аналогічні щодо програмного РРО. Відновлення відповідальності за порушення порядку здійснення розрахунків за товари (послуги) створило додаткові ризики для бізнесу у вигляді штрафних санкцій. У підсумку визначено, що фіскалізацію слід розглядати в контексті антикорупційної податкової реформи, яка має на меті спрощення та здешевлення ведення бізнесу для сумлінних суб’єктів господарювання, вирівнювання правил гри. Фіскалізація сприяє зменшенню обсягів ухилення від податків та зменшенню частки «тіньової» економіки. В Україні «тіньову» економіку здебільшого асоціюють з малим бізнесом, оскільки його складніше контролювати та він часто не веде повноцінного обліку. Аргументом на користь фіскалізації є зменшення зловживань спрощеною системою оподаткування внаслідок контролю за обсягами продажів. РРО ефективно може застосовуватися для запобігання торгівлі контрабандним товаром, зокрема для митного пост-аудиту. The purpose of the article is to reveal the content and tools of fiscalization, to outline the foreign experience of fiscalization of the tax process, and to assess the current state of the fiscalization procedure in Ukraine and to clarify its national specifics. The fiscalization of cash payments through the use of payment transaction recorders is becoming increasingly popular. The latest technologies simplify control and potentially facilitate and reduce the cost of tax administration. The information technology prerequisite for fiscalization is digitalization, which is the process of using digital technologies in document management. The use of cash registers, especially PRTs, simplifies business for business entities. In particular, the use of cloud technologies makes it possible to turn any computer or smartphone into a “virtual” cash register. After all, the most common argument against general fiscalization is an economic one - the cost of equipment and the cost of its maintenance. The article compares the functional features of a hardware cash register and a cash register. The dynamics of using different modifications of cash registers by entrepreneurs is analyzed. It is found that recently, the preference has been given to the PRRO, since, according to experts, the operating costs of a hardware PPO are almost three times higher than those of a software PPO. The restoration of liability for violation of the procedure for making payments for goods (services) has created additional risks for business in the form of penalties. As a result, it was determined that fiscalization should be considered.
- ДокументІмператив фіскальної солідарності(Економічний вісник, 2019) Андрущенко Володимир Леонідович; Andrushchenko Volodymyr LeonidovychСтаття присвячена розгляду поняття та явищ фіскальної солідарності як соціально гуманного імперативу сучасної епохи в опосередкованих через оподаткування фінансових взаєминах між державами, регіонами, поколіннями, окремими людьми. Саме цінності солідарності, зокрема й особливо фіскальної, належать До основоположних цінностей Євросоюзу. На основі міждисциплінарного фіскально-соціологічного методу дослідження сформульовано дефініцію фіскальної солідарності. Визначено її типи, вказано на авторів досліджень на цю тему, розкрито окремі фіскально-технологічні заходи солідарного характеру. Abstract. Introduction. Fiscal solidarity belongs to the fundamental values of the European Union. But studies on the topic of fiscal solidarity in the context of taxation doctrine are absent almost entirely in domestic Ukrainian publications. In the EU fiscal solidarity takes the form of interstate support by the principle “from a richer to a poorer” exercised through the EU common budget. Solidarity taxes at the national level are also used with a social target. Purpose. The goal of the article is to give impulse to domestic research on this topic. We intend to fill the emptiness of research on fiscal solidarity in Ukraine and further will investigate this actual topic. The aim is also to reveal the cognitive-analytical possibilities and the humane task of the phenomena of fiscal solidarity. Methods. The mighty interdisciplinary method of fiscal sociology has been used in this article for investigation of the nature and solidarity phenomena. Results. It was proved that the economic essence of fiscal solidarity consists in there distribution of always limited resources with the relating problems and contradictions. Fiscal solidarity embodies a most meaningful and realistic understanding of the functional role of modern taxation and public finances in general. The author formulated a definition of his own: Fiscal solidarity is the provision of some horizontal equalization of resource sufficiency on the principle of resource redistribution from richer to poorer members of a certain political, economic or social cohesion unity (individuals, regions or states) by financial operations of purposeful humanitarian and simultaneously business nature. Conclusion. A fundamental substantive feature of fiscal solidarity is its redistributive character, which gives rise to the inevitable contradiction between the feelings of solidarity by the side that gives the benefits of solidarity and between those who receives them. It is important that fiscal solidarity under present conditions has acquired the power and status of a categorical behavioral imperative at the level of interregional, state-personal and interpersonal financial interactions in the modern Ukraine.