Статті, тези
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Статті, тези за Автор "Anisimova Maryna Fedorivna"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументЗарубіжний досвід нормативно-правового регулювання ринків фінансових послуг(Ірпінський юридичний часопис, 2022) Глух Марина Василівна; Анісімова Марина Федорівна; Hlukh Maryna Vasylivna; Anisimova Maryna FedorivnaУ статті досліджено питання нормативно-правового регулювання ринків фінансових послуг у зарубіжних країнах. Виділено основні моделі регулювання ринків фінансових послуг залежно від кількості суб‘єктів регулювання на ринку. Визначено, що Україна використовує інституціональну модель з декількома державними регуляторами. Зазначено перелік країн, які використовують мегарегуляторну модель регулювання ринків фінансових послуг, які об‘єднують у собі функції декількох регуляторних органів у сфері регулювання фінансових послуг. Розглянуто принципи регулювання ринків фінансових послуг у країнах Європейського Союзу. Проаналізовано основні Директиви ЄС, що встановлюють питання державного регулювання ринку фінансових послуг та визначають процедуру й умови випуску фінансових інструментів, обмежених в обігу. Окреслено характерні риси сучасного європейського ринку фінансових послуг. Проаналізовано моделі регулювання фінансового ринку, що сьогодні функціонують у провідних європейських країнах, а саме Франції, Німеччині, Великій Британії, Нідерландах, Іспанії. Визначено, що Франція є одним з яскравих прикладів у питанні запровадження схем колективного інвестування. Наголошено, що перевагою регулювання ринків фінансових послуг у Великій Британії є наявність організації, що спеціалізується на скаргах клієнтів фінансових установ, яка має назву Служба фінансового омбудсмена. Встановлено, що особливістю моделі Німеччини є те, що три спеціалізовані федеральні органи, які здійснювали нагляд за діяльністю банків, страхових компаній та інститутів ринку цінних паперів, об‘єднано у Федеральне агентство фінансового нагляду. Виділено, що особливістю моделі регулювання ринків фінансових послуг у Нідерландах є пруденційний нагляд за всіма секторами фінансового ринку, віднесений до компетенції Центрального банку Нідерландів. Підсумовано, що для вирішення поточних і довгострокових проблем у сфері правового регулювання ринків фінансових послуг потрібно насамперед розробити нову програму розвитку фінансового сектору в Україні, у межах якої й ринку фінансових послуг, а також адаптувати національне законодавство до вимог європейських стандартів у сфері регулювання ринків фінансових послуг. The article examines the issues of legal regulation of financial services markets in foreign countries. The main models of regulation of financial services markets depending on the number of subjects of regulation in the market are identified. It is determined that Ukraine uses an institutional model with several state regulators. The principles of regulation of financial services markets in the European Union are considered. The main EU Directives, which establish issues of state regulation of the financial services market and determine the procedure and conditions for issuing financial instruments restricted in circulation, are analyzed. The characteristic features of the modern European market of financial services are outlined. The models of financial market regulation that currently operate in the leading European countries, namely France, Germany, Great Britain, the Netherlands, and Spain, are analyzed. It is determined that France is one of the brightest examples in the implementation of collective investment schemes. It is emphasized that the advantage of regulating financial services markets in the UK is the existence of an organization that specializes in complaints from clients of financial institutions, called the Financial Ombudsman Service. It is established that the peculiarity of the German model is that the three specialized federal bodies that supervised the activities of banks, insurance companies and securities market institutions have been merged into the Federal Agency for Financial Supervision. It is emphasized that the peculiarity of the model of regulation of financial services markets in the Netherlands is the prudential supervision of all sectors of the financial market, which falls within the competence of the Central Bank of the Netherlands. It is concluded that in order to solve current and long-term problems in the field of legal regulation of financial services markets, it is necessary to first develop a new program for financial sector development in Ukraine, including the financial services market, and adapt national legislation to European standards in financial services regulation. The purpose of the article is to study the features of legal regulation of financial services markets in foreign countries and to formulate proposals for improving the legal regulation of financial services markets in Ukraine by harmonizing legislation in this area. The financial services market in Ukraine is in the process of formation. Despite the reform of the legal regulation of the financial services market in Ukraine, a large number of problems remain that need to be addressed immediately. Without a proper level of regulation of the financial services market, the efficient functioning of the country's economy as a whole is impossible. The study of foreign experience of legal regulation of financial services markets makes it possible to identify the main directions of development and improvement of national legislation in this area by identifying priorities and assigning the appropriate range of powers to special entities that carry out such regulation. In view of the above, a detailed study of foreign experience in the legal regulation of the financial services market is relevant. A set of general philosophical, general scientific and special research methods was used. Methods of formal-logical (dogmatic), system-structural, comparative-legal and logical-legal analysis, deduction, induction were used, which allowed to determine the peculiarities of legal regulation of financial services markets in foreign countries. The method of theoretical generalization was also used – to determine the prospects for further improvement of legal regulation of financial services markets. As a result, it is concluded that the creation of the megaregulator is justified the universalization of the financial sector. It is proposed to apply a comprehensive approach to improving the regulation of the financial services market in Ukraine, taking into account European experience, the implementation of which will contribute to more efficient functioning and development of the financial services market. Thus, recent changes in the global financial system lead to changes in the mechanism of regulation of the financial services market. In any case, the further development of the financial services market and the countries of the European Union and other countries, including Ukraine, will have a significant impact on globalization, and therefore a threat in the form of financial destabilization. The most optimal model of state regulation of financial services markets for Ukraine may be the creation of a megaregulator for non-banking financial services markets, leaving the National Bank of Ukraine in the role of banking regulator. Prospects for further research are the need to develop a coherent concept of reforming the system of state regulation of financial services markets and creating a megaregulator in this area, defining the main qualities and characteristics of this body – in particular, its formation, powers, rights and responsibilities, structure.
- ДокументПроблеми забезпечення прав людини в Україні в умовах пандемії COVID-19(Дніпро, 2022) Анісімова Марина Федорівна; Мухін Ігор Миколайович; Anisimova Maryna Fedorivna; Mukhin Ihor MykolaiovychУ публікації досліджено питання нормативно-правового регулювання забезпечення прав і основних свобод людини в умовах карантинного періоду, а також проблема легітимності їх обмеження. Проаналізовано, чи вдалося українській владі знайти баланс між охороною здоров'я, запобіганням економічних і соціальних збоїв і повагою прав людини. Досліджено, обґрунтованість прийнятих урядових рішень щодо обмежень прав і основних свобод людини, запроваджених на час карантину (локдауну), і введення обов’язкової вакцинації та їх відповідність міжнародним стандартам у галузі прав людини. Встановлено, що процедурна складова запровадження карантину так само, як і введення обов’язкової вакцинації, не витримана. На підставі чого зроблено висновок, що обов’язкова вакцинація від COVID-19 порушує права людини, який підтверджено також й національною судовою практикою. The publication examines the issue of legal regulation of the provision of human rights and basic freedoms in the quarantine period, as well as the issue of the legitimacy of their restriction. It was analyzed whether the Ukrainian authorities managed to find a balance between health protection, prevention of economic and social disruptions and respect for human rights. The validity of the adopted government decisions regarding restrictions on human rights and basic freedoms introduced during the quarantine (lockdown) and the introduction of mandatory vaccination and their compliance with international standards in the field of human rights were investigated. It was established that the procedural component of the introduction of quarantine, as well as the introduction of mandatory vaccination, was not met. On the basis of which, it was concluded that mandatory vaccination against COVID-19 violates human rights, which was also confirmed by national judicial practice
- ДокументСпільна безпекова політика країн ЄС та Україна: трансформація на фоні сучасних викликів(Berlin, Germany, 2024) Анісімова Марина Федорівна; Мухін Ігор Миколайович; Anisimova Maryna Fedorivna; Mukhin Ihor MykolaiovychУ публікації досліджено питання трансформації умов сучасних геополітичних реалій (геополітична напруга між США й Китаєм, трагічна війна на Близькому Сході та повномасштабна гібридна війна Росії проти України). Проаналізовані нові латентні виклики, що стають з часом підґрунтям для вибухових економічних, соціальних і політичних трансформаційних подій. Досліджено, що з’являються нові форми державно–територіального устрою зі схильністю до внутрішнього виокремлення й утворення автономій, заохочується регіоналізація, як структурний елемент простору європейської спільноти. Встановлено, що російська агресія проти України виразно проявила наявність у європейському безпековому правопорядку суттєвих недоліків таких, як: порушення його засадничих норм, наявну конкуренцію між його інституціями, слабший ніж передбачалося військовий потенціал. На підставі чого зроблено висновок, що подолання цих проблем пов’язане не лише з необхідністю постійної та глибокої координації спільної політики у різних сферах, прямо чи опосередковано пов’язаних з питаннями безпеки та оборони, але й здатністю генерувати й демонструвати значний потенціал ймовірним суперникам, інакше кажучи, забезпечувати їх ефективне стримування. The publication examines the issue of transformation of the conditions of modern geopolitical realities (geopolitical tension between the USA and China, a tragic war in the Middle East and a full-scale hybrid war between Russia and Ukraine). New latent challenges, which become the basis for explosive economic, social and political transformational events over time, are analyzed. It has been studied that new forms of state-territorial organization with a tendency to internal separation and the formation of autonomies are emerging, regionalization is encouraged as a structural element of the space of the European community. It has been established that the Russian aggression against Ukraine has clearly demonstrated the existence of significant shortcomings in the European security legal order, such as: violation of its basic norms, existing competition between its institutions, weaker than expected military potential. On the basis of which it was concluded that overcoming these problems is connected not only with the need for constant and deep coordination of common policy in various areas, directly or indirectly related to security and defense issues, but also with the ability to generate and demonstrate significant potential to potential rivals, in other words, to ensure their effective deterrence.
- ДокументТрибунал АDHOC щодо колишньої Югославії: чи скористається спадком Україна?(Ірпінь : ДПУ, 2024) Анісімова Марина Федорівна; Anisimova Maryna FedorivnaУ публікації досліджено питання здійснення міжнародного правосуддя міжнародними судовими інституціями, одним з механізмів підтримання світового правопорядку й забезпечення виконання зобов’язань судів ad hoc став Міжнародний трибунал щодо колишньої Югославії. Проаналізовані досвід та результати роботи цього міжнародного суду, які цікаві й корисні насамперед тому, що Україна зараз збирає докази воєнних злочинів росіян, а також наполягає на створенні окремого Спеціального міжнародного трибуналу для притягнення Путіна та вищих посадовців Росії до відповідальності за агресію. Встановлено, що Україні, як державі, що стала жертвою сучасної повномасштабної тривалої гібридної війни, яка супроводжується різними міжнародними злочинами з численними жертвами, варто скрупульозно вивчити спадок Міжнародного трибуналу щодо колишньої Югославії. На підставі чого зроблено висновок, що історія діяльності МТКЮ, заслуговує на уважне ставлення до неї не лише як до однієї з цікавих сторінок світової історії, а й на її детальне вивчення, як сучасної моделі підготовки і проведення одного зі складних і повчальних процесів відправлення міжнародного правосуддя. The publication examines the issue of the implementation of international justice by international judicial institutions, the International Tribunal for the former Yugoslavia became one of the mechanisms for maintaining the world legal order and ensuring the fulfillment of the obligations of ad hoc courts. The experience and results of the work of this international court are analyzed, which are interesting and useful primarily because Ukraine is currently collecting evidence of war crimes committed by Russians, and also insists on the creation of a separate Special International Tribunal to hold Putin and senior Russian officials accountable for aggression. It has been established that Ukraine, as a state that has become a victim of modern full-scale long-term hybrid war, which is accompanied by various international crimes with numerous victims, should scrupulously study the legacy of the International Tribunal for the former Yugoslavia. On the basis of which, it was concluded that the history of the ICTY deserves careful attention not only as one of the interesting pages of world history, but also for its detailed study as a modern model of preparation and conduct of one of the complex and instructive processes of the administration of international justice.