Перегляд за Автор "Гаєвий Вадим Юрійович"
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументГромадські організації та органи державної влади у сфері фізичної культури(Ірпінь, 2023) Гаєвий Вадим Юрійович; Haievyi Vadym YuriiovychДослідження рекомендацій удосконалення діяльності громадських організацій у сфері фізичної культури та спорту в Україні. Research of recommendations for improving the activities of public organizations in the field of physical culture and sports in Ukraine.
- ДокументМетодичні основи фізкультурно-оздоровчих занять з жінками середнього віку засобами аеробіки та фітнесу(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2022) Крупеня Світлана Василівна; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Гаєвий Вадим Юрійович; Гулай Віктор Степанович; Скуратівська Надія Юріївна; Krupenia Svitlana Vasylivna; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Haievyi Vadym Yuriiovych; Hulai Viktor Stepanovych; Skurativska Nadiia YuriivnaУ даній статті розглядаються питання, щодо використання аеробіки в фізкультурно-оздоровчих заняттях з жінками середнього віку. Проаналізовано й узагальнено практичний досвід тренерів навчально-спортивного комплексу державного податкового університету за напрямом аеробіка та фітнес. Дослідження проводилось на протязі 4 місяців (червень-вересень 2022 року). Досліджені прийняло участь (n=30)жінок віком 35-45 років. З яких до контрольної групи увійшло (n=15) та експериментальної (n=15). Основними показниками для дослідження виступили наступні тести: антропометричні показники, показники рівня функціонального стану та контрольні вправи (згинання рук в упорі, стоячи на колінах, нахили тулуба в сторони з положення стоячи, піднімання тулуба з положення лежачи на спині, тримання ніг під кутом 45° в положенні лежачи на спині). Протягом дослідження за основними показниками в контрольній та експериментальних групах були присутні позитивні зрушення. Але запропонована нами методика щодо організації та проведення занять з оздоровчої аеробіки та фітнесу з жінками середнього віку надала більш конструктивні зміни у їх функціональних показників, розвитку фізичних якостей (силові показники) та самоорганізація щодо ведення та контролю суб'єктивних показників (самопочуття, сон, апетит, працездатність) і даних об'єктивного дослідження (вага, пульс, артеріальний тиск) A healthy lifestyle is one of the most important factors affecting a person's tone and is reflected in many indicators of a person's health, physical, mental, sexual and social state. Physical exercises, good rest, full sleep, proper nutrition, a system of preventive measures, a healthy lifestyle are the basic components of health as such. As you know, 50% of a person's health depends on their lifestyle, for example, women who lead a sedentary lifestyle with insufficient physical activity often have certain somatic problems. It is advisable to use elements of aerobics and fitness in classes on physical culture or therapeutic physical culture. After all, this has a significant impact on the organization of active recreation and psychological relief after heavy loads of any nature. This article examines issues related to the use of aerobics in physical education classes with middle-aged women. The practical experience of trainers of the educational and sports complex of the State Tax University in the field of aerobics and fitness was analyzed and summarized. The study was conducted over a period of 4 months (June-September 2022). The research participants were (n=30) women aged 35-45 years. Of which the control group included (n=15) and the experimental group (n=15). The main indicators for the study were the following tests: anthropometric indicators, indicators of the level of functional status and control exercises (bending the arms in a stop, standing on the knees, tilting the body to the sides from a standing position, raising the body from a position lying on the back, holding the legs at an angle of 45° in a supine position). During the study, there were positive changes in the main indicators in the control and experimental groups. But the method proposed by us for organizing and conducting health aerobics and fitness classes with middle-aged women provided more constructive changes in their functional indicators, the development of physical qualities (strength indicators) and self-organization in the management and control of subjective indicators (well-being, sleep, appetite, working capacity) and objective research data (weight, pulse, blood pressure).
- ДокументОсвіта у вищих навчальних закладах в умовах воєнного стану в Україні(Економіка і управління, 2023) Чаплигін Василь Петрович; Крупеня Світлана Василівна; Гаєвий Вадим Юрійович; Марченко Катерина Леонідівна; Chaplyhin Vasyl Petrovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Haievyi Vadym Yuriiovych; Marchenko Kateryna LeonidivnaСфера освіти, як і всі сфери життя суспільства, зазнала великих змін в умовах воєнного стану. Всупереч найскладнішому часу в Україні у вищих навчальних закладах освітній процес здійснюється у дистанційному або змішаному форматі, в залежності від того як дозволяє безпекова ситуація. Для української освітньої системи це випробовування стало ще й своєрідним стимулом, який відкрив вікно нових можливостей, ставши каталізатором давно назрілих модернізаційних змін в освіті. Пропонуються різні шляхи їх вирішення, одним із яких є інформатизація освіти. В свою чергу, інформатизація дозволяє ефективно розвивати різні сучасні педагогічні технології щодо застосуванням технологій дистанційного навчання. В статті розкрита сутність поняття «дистанційне навчання», охарактеризовано переваги дистанційних технологій, проаналізовано ефективність впровадження дистанційного навчання для здобувачів вищої освіти. Система вищої освіти спрямована на збільшення частки самостійної роботи здобувача вищої освіти (далі - ЗВО) над навчальним матеріалом: скорочуються аудиторні години на вивчення предметів; зростає об’єм навчального матеріалу, що виноситься на самостійне опрацювання тощо. Очевидно, що зростає потреба у використання ІКТ у процесі навчання. В свою чергу використання дистанційного навчання у вищій освіті розв’язує проблеми індивідуалізації, інтенсифікації та оптимізації навчання, є найбільш логічною та природною еволюцією традиційної моделі навчання під час війни або інших форс-мажорних обставин. The purpose of the article is to consider the theoretical and methodological foundations of distance learning in the field of physical culture and sports, namely: scientific approaches, didactic principles, means, methods and forms of organization of the distance learning process under martial law. Objectives of the study. To investigate the organizational features of education under martial law. To offer methodical approaches and modern technologies of the educational process. Research methods. To achieve the goal, the following general scientific methods of research were used: description, analysis and synthesis of the subject of research, specification, comparison. The sphere of education, like all spheres of social life, underwent great changes in the conditions of martial law. Despite the most difficult time in Ukraine, the educational process in higher educational institutions is carried out in a distance or mixed format, depending on what the security situation allows. For the Ukrainian educational system, this test became a kind of incentive that opened a window of new opportunities, becoming a catalyst for long-overdue modernization changes in education. Different ways of solving them are proposed, one of which is the informatization of education. In turn, informatization allows to effectively develop various modern pedagogical technologies in relation to the use of distance learning technologies. The article reveals the essence of the concept of “distance learning”, characterizes the advantages of distance technologies, analyzes the effectiveness of the implementation of distance learning for students of higher education. The system of higher education is aimed at increasing the share of independent work of the student of higher education (hereinafter - ZVO) on educational material: classroom hours for studying subjects are reduced; the amount of educational material that is submitted for independent processing, etc., is increasing. It is obvious that there is a growing need for the use of ICT in the educational process. In turn, the use of distance learning in higher education solves the problems of individualization, intensification and optimization of learning, is the most logical and natural evolution of the traditional model of learning during war or other force majeure circumstances.
- ДокументРозвиток фізичних якостей футболістів в тренувальному процесі(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2023) Малинський Ігор Йосипович; Крупеня Світлана Василівна; Гаєвий Вадим Юрійович; Щирський Владислав Юрійович; Malynskyi Ihor Yosypovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Haievyi Vadym Yuriiovych; Shchyrskyi Vladyslav YuriiovychДана стаття направлена на розвиток фізичних якостей футболістів та їх подальшого вдосконалення. Заняття футболом при правильній організації навчально-тренувального процесу є могутнім засобом розвитку фізичних та спеціальних якостей, які формують загальну і спеціальну фізичну підготовленість та працездатність юних футболістів. Від рівня розвитку фізичних і спеціальних якостей і можливостей залежить оволодіння технічними прийомами гри і тактичними діями як групових так індивідуальних. В цілому гра у футбол вимагає всебічної підготовки, що обумовлено часто змінюваними ігровими ситуаціями, пов’язаними з різноманітними динамічними індивідуальними і колективними діями. В Україні, не дивлячись на значну захопленість футболом, фахівці звертають увагу на недопрацювання гравців провідних українських клубів від кращих світових і європейських команд у індивідуальній техніко-тактичній і фізичній підготовленості, а військовий стан ускладнює для клубів України можливості проводити матчі на домашніх полях і це в свою чергу ще є одним недоліком, що наші гравці не відчувають належної психологічної та моральної підтримки, яка необхідна для виконання поставлених завдань. In this article, we will look at what is necessary to develop the physical qualities of football players and their further improvement. Football training, if properly organized, is a powerful means of developing physical qualities that shape the general and special physical fitness and performance of young football players. In addition, the game of football requires comprehensive training, due to frequently changing game situations associated with a variety of dynamic individual and collective actions. In Ukraine, despite the great enthusiasm for football, experts point out that the players of the leading Ukrainian clubs lag far behind the best world and European teams in terms of individual technical, tactical and physical fitness. Physical fitness is of particular importance for young football players and the martial law makes it difficult for Ukrainian clubs to hold matches at home, which in turn is another disadvantage, as our players do not feel the proper psychological and moral support that is necessary to fulfill their tasks. The physical fitness of football players is one of the important components on which the activity and effectiveness of team, group and individual technical and tactical actions depend. The development of physical qualities in football players has its own characteristics. Speed - the ability of a football player to perform actions in the minimum time for the given conditions for the minimum period of time. Effective means for the development of physical qualities are physical exercises in pairs, and the rest interval between them should be should be optimal for the recovery of the body. By the same means you can to develop speed endurance, but rest intervals should be limited. Such exercises should be included at the beginning of the main part of the training session, followed by exercises to develop endurance and strength.
- ДокументСучасні технології рухової активності студентів: спортивно-оздоровчий туризм і рекреація(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 2020) Сергієнко Юрій Петрович; Гулай Віктор Степанович; Чаплигін Василь Петрович; Гаврилюк Валерій Олексійович; Гаєвий Вадим Юрійович; Serhiienko Yurii Petrovych; Hulai Viktor Stepanovych; Chaplyhin Vasyl Petrovych; Havryliuk Valerii Oleksiiovych ; Haievyi Vadym YuriiovychУ статті представлено теоретичний аналіз та узагальнено підходи щодо використання засобів спортивнооздоровчого туризму в рекреаційній діяльності (в різних групах населення) і тому числі студентської молоді. На основі теоретичного аналізу та узагальнення навчально-методичної та наукової літератури виявлено, що потреба в руховій активності є актуальною для всього суспільства в цілому. Ефективність застосування технології щодо формування рекреаційної культури студентської молоді з огляду позитивного впливу на показники фізичного стану. В статті обґрунтовано, опрацьовано та визначено структуру і зміст технології формування рекреаційної активності студентської молоді у вищому навчальному закладі засобами оздоровчо-рекреаційної рухової активності. Досліджено різні підходи щодо формування спортивно-оздоровчого туризму, виявлено та розкрито характерні ознаки й особливості активного відпочинку в суспільстві. The article presents a theoretical analysis and summarizes the approaches on the use of tourism in recreational activities of students. Based on theoretical analysis and synthesis of specified scientificmethodical literature revealed that the need of the youth in active recreation, is an integral part of the harmonious, comprehensively developed personality of a student. In the article, given the present stage of development of the industry of scientific knowledge and on the basis of a comprehensive analysis of concepts and categories of recreation refined interpretation of the concept of "recreational culture" as a component of physical culture. In addition, recreational needs of students systematized. Proved the effectiveness of technology forming recreation culture of students taking into account the positive impact on indicators of physical condition, the theoretical training, the amount of motor activity, the organization of useful leisure and recreation. Substantiation for the structure and content of the technology of forming a recreational activity of students, and defined and developed organizational and methodical conditions of its realization in a higher educational institution means the health and recreational physical activity. The concept of sport tourism, sports and health campaign described. It outlines the main features and challenges of sport tourism, analyzes its types and functions. The article shows various approaches to the definition of this concept identified the characteristics. Classification of sport tourism will thoroughly examine its modifications and main development trends and characteristics, will allow organizing the knowledge and deeply understanding the nature of sport tourism, solving the problems of its territorial organization, to plan the development of the material base, to produce and sell the tourist product. Sports and health tourism plays a significant role in the development of the domestic tourist movement. In fact, it is one of the most accessible mass forms of outdoor activities and ways to discover the world. Today, sport trips are becoming an integral part of the life of all segments of the population. Ukraine has all the prerequisites for the intensive development of sports and recreational tourism: geographical position and topography, favorable climate, rich natural, historical, cultural and tourist-recreational potential.
- ДокументТеоретико-методичні засади підготовки фахівців фізичної культури і спорту з використанням технологій дистанційної освіти(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 2021) Сергієнко Юрій Петрович; Головащенко Роман Володимирович; Чаплигін Василь Петрович; Гаєвий Вадим Юрійович; Гулай Віктор Степанович; Serhiienko Yurii Petrovych; Holovashchenko Roman Volodymyrovych; Chaplyhin Vasyl Petrovych; Haievyi Vadym Yuriiovych; Hulai Viktor StepanovychУ зв’язку з реформуванням освіти у вищих навчальних закладах активно розробляється концепція дистанційної освіти, що передбачає розробку освітніх курсів спрямованих на забезпечення доступності, якості та ефективності освіти. Пропонуються різні шляхи їх вирішення, одним із яких є інформатизація освіти. В свою чергу, інформатизація дозволяє ефективно розвивати різні сучасні педагогічні технології щодо застосуванням технологій дистанційного навчання. В статті розкрита сутність поняття «дистанційне навчання», охарактеризовано переваги дистанційних технологій, проаналізовано ефективність впровадження дистанційного навчання для здобувачів вищої освіти. В свою чергу використання дистанційного навчання у вищій освіті розв’язує проблеми індивідуалізації, інтенсифікації та оптимізації навчання, є найбільш логічною та природною еволюцією традиційної моделі навчання під час епідемії або інших форс-мажорних обставин. In connection with the reform of education in higher education institutions, the concept of distance education is being actively developed, which provides for the development of educational courses aimed at ensuring the accessibility, quality and efficiency of education. There are various ways to solve them, one of which is the informatization of education. In turn, informatization allows to effectively develop various modern pedagogical technologies. The article is devoted to the theoretical and methodological principles of the organization of the educational process in the conditions of higher education with the use of distance learning technologies. The article reveals the essence of the concept of "distance learning", describes the benefits of distance technology, analyzes the effectiveness of distance learning for university students. The concept of "blended learning", "distance learning", methodological approaches, a number of general didactic and methodological principles on which the process of learning in higher education is based when applying the distance learning model are analyzed and specified. The methods, forms of organization and tools used in blended learning are described, as well as the advantages of such a learning model are highlighted. A schematic representation of the structure of the methodical system of blended learning in the conditions of higher education is developed. The use of blended learning in higher education solves the problems of individualization, intensification and optimization of learning, is the most logical and natural evolution of the traditional model of learning
- ДокументШвидкісні якості та їх прояви у футболі(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2024) Єретик Анатолій Анатолійович; Крупеня Світлана Василівна; Живолович Світлана Анатоліївна; Гаєвий Вадим Юрійович; Гаєва Надія Іванівна; Heretic Anatolii Anatoliiovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Zhyvolovych Svitlana Anatoliivna; Haievyi Vadym Yuriiovych; Haieva Nadiia IvanivnaУ даній статті розглядаються питання з майстерності у футболі, що характеризується щомиті і несподіваною зміною ситуації дій, часто зустрічаються складні рухові реакції. Вони діляться на диз'юнктивні (з винятковим вибором) і диференційовані. Реакція бійця на дії його опонента, що змушує атакувати або захищатися, реакція гравця у футбол - зробити пас партнеру або пробити по воротах - ставляться до диз'юнктивних (тобто ми не можемо одночасно відступати і наступати, робити передачу м'яча і бити по воротах і т.п.). Диференційовані реакції - це найскладніший вид реагувань, який вимагає великої концентрації уваги для моментального вибору найбільш відповідної дії у відповідь, а часом і зупинки вже почалася відповіді або перемикання на зовсім інші дії. Наприклад, нападник, який вирішив завдати удару, але побачив опонента, який блокує його, змінює задум і виконує пас партнеру, який перебуває у вигіднішому становищі. Фехтувальник, який розпочав свою атаку, зобов'язаний вміти перехопити контратаку суперника і продовжити свою, тощо. This article examines the issue of skill in football, which is characterized by sudden and unexpected changes in the action situation every moment, complex motor reactions are often encountered. They are divided into disjunctive (with an exclusive choice) and differentiated. The reaction of a fighter to the actions of his opponent, which forces him to attack or defend, the reaction of a football player - to make a pass to a partner or shoot through the goal - are considered disjunctive (that is, we cannot simultaneously retreat and advance, pass the ball and hit the goal etc.). Differentiated reactions are the most complex type of reactions, which require great concentration of attention for the immediate selection of the most appropriate action in response, and sometimes the response has already started or switching to completely different actions. For example, an attacker who decided to strike, but saw an opponent blocking him, changes his mind and passes to a partner who is in a better position. A fencer who has started his attack must be able to intercept the opponent's counterattack and continue his own, etc. The performance of individual motor acts at high speed is determined by the speed of a single movement. This is, for example, the speed of movement of the leg during a kick in football or a stick during a throw in hockey, the speed of movement of the arm during an offensive shot in volleyball, throwing a javelin, javelin in fencing. The maximum speed of a single movement can be achieved in the absence of any external resistance. With an increase in external resistance, it is possible to increase the speed of movements due to an increase in the power of the forces exerted, and this depends on the explosive qualities of muscle fibers.