Перегляд за Автор "Лаврентьєв Олександр Миколайович"
Зараз показуємо 1 - 20 з 34
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАнтидопінгові заходи(Суми : Сумський державний університет, 2021) Крупеня Світлана Василівна; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Марченко Катерина Леонідівна; Krupenia Svitlana Vasylivna; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Marchenko Kateryna LeonidivnaОстаннім часом антидопінгове законодавство зазнає деяких змін і стикається з нововведеннями через застосування заходів щодо боротьби з новою коронавірусною інфекцією, а також з удосконаленням самих положень антидопінгового законодавства. У світі неможливо переоцінити значення антидопінгових заходів, оскільки Україна активно бере участь у різних міжнародних спортивних заходах, у зв'язку з чим неймовірно важливо мати чіткі стандарти у сфері антидопінгового законодавства нашої країни. Recently, the anti-doping legislation has undergone some changes and is faced with innovations due to the application of measures to combat the new coronavirus infection, as well as the improvement of the provisions of the anti-doping legislation itself. In the world, it is impossible to overestimate the importance of anti-doping measures, as Ukraine actively participates in various international sports events, therefore it is incredibly important to have clear standards in the field of anti-doping legislation in our country.
- ДокументВдосконалення рівня фізичної підготовленості різних груп населення(Науковий часопис Національного педагогічного Університету імені М. П. Драгоманова, 2019) Малинський Ігор Йосипович; Сергієнко Юрій Петрович; Гулай Віктор Степанович; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Malynskyi Ihor Yosypovych; Serhiienko Yurii Petrovych; Hulai Viktor Stepanovych; Lavrentiev Oleksandr MykolaiovychВ роботі розглядаються питання щодо організації фізичного тренування науково-педагогічних працівників засобами бігу та силових вправ (з власною вагою або використання допоміжної ваги), адаптацію їх до фізичних навантажень. Дослідження проводились протягом двох місяців. Контрольне вимірювання було проведено на початку тренувальних занять та в кінці. З цієї метою використовували 12-хвилинний тест ходьби і бігу за Купером. Під час дослідження тренувального заняття НПП зверталась увага на 4 компоненти: розминка, бігова підготовка протягом 12-20 хв., ходьба після бігу, та загальна фізична підготовка. Scientific and technological progress is changing the nature of human life. Gradually reduce physical activity while increasing mental and neuro-psychic consumption of employment. In this regard, physical education professionals need to change, adapt exercises, ways and mode lessons to increase the focus on the development of physical abilities aimed at increasing the physical activity of any age, health and profession of human. The organization of motor activity as to the physical readiness of scientific and pedagogical workers, provided with running, strength exercises (with your own weight or using auxiliary weight) and adapting them to physical activity. Twenty 20 University lecturers, who had previously been involved in sports and had the title of Master of Sports, took part in the testing - 13 people, and the sports category "Candidate for Master of Sports" - 7 people. The age of the tested people is 41-51 years. The testing were conducted within two months. Control measurements were taken at the beginning of training sessions and at the end. To this goal, a 12-minute Cooper Walk and Run test was used. During the testing of the training session scientific and pedagogical workers paid attention to 4 components: warm-up, jogging for 12-20 minutes, walking after jogging, and general fitness, which was divided into specially jogging exercises on the stairs, walking on the stairs, exercises for upper arm muscles, abdominals and strength exercises (with your own weight and weight training (16 kg., 20 kg., 24 kg.). Each component was intended to prepare the tested for loading and to restore strength for the next exercise. It is aimed at expanding the knowledge on the construction of training sessions with different groups of the population, regardless of their knowledge in the sphere of physical education and sports to the ability to form a training load. According to the results of assessing the level of physical performance on the Cooper test in the age group of 40-49 years. At the end of the testing, all scientific and pedagogical workers investigated were able to increase their personal performance and meet the “satisfactory” rating.
- ДокументВплив середньогір’я на виступ атлетів з вільної чоловічої та жіночої боротьби на ХХХІІ Олімпійських іграх у Токіо(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2021) Малинський Ігор Йосипович; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Качур Ірина Володимирівна; Андрійцев Валерій Олександрович; Андрійцева Віта Костянтинівна; Malynskyi Ihor Yosypovych; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Kachur Iryna Volodymyrivna; Andriitsev Valerii Oleksandrovych; Andriitseva Vita KonstiantynivnaУ статті було проаналізовано виступ учасників та призерів з вільної чоловічої та жіночої боротьби на ХХХІІ Олімпійських іграх в Токіо після проходження навчально-тренувального збору в умовах середньогір’я під час 2-го заключного етапу підготовки до цих змагань, що проходив у Івано-Франківській обл. на навчально-спортивній базі «Заросляк» з урахуванням віку та кваліфікації спортсменів. База знаходиться на висоті 1330 м. над рівнем моря. м. Токіо, що приймає Олімпійські Ігри знаходиться на висоті 40 метрів над рівнем моря. Збори проводились з 17.06 по 04.07.2021р. (17 діб) для чоловічої збірної та з 12.06 по 03.07.2021 р. (21 доба) для жіночої збірної з боротьби вільної. Також була врахована тривалість зборів та проміжок часу після них при поверненні на рівнину та безпосередніми днями змагальної діяльності. Аналіз результатів дослідження вказує на те, що найкращий результат і відповідно пік функціональних можливостей і витривалості на Олімпійських іграх показали атлети, які пройшли навчально-тренувальний збір тривалістю 21 доба та в яких змагальні сутички приходили на 30-32й день після зпуску з гір The article analyzes the performance of participants and winners in men's and women's freestyle wrestling at the XXXII Olympic Games in Tokyo after the training camp in the highlands during the 2nd final stage of preparation for these competitions, which took place in Ivano-Frankivsk region . at the educational and sports base "Zaroslyak" taking into account the age and qualifications of athletes. The base is located at an altitude of 1330 m above sea level. Tokyo, the host of the Olympic Games, is located at an altitude of 40 meters above sea level. The meeting was held from June 17 to July 4, 2021(17 days) for the men's team and from June 12 toJuly3,2021 (21 days) for the women's freestyle wrestling team.The duration of the meeting and the period of time after it when returning to the plain and the immediate days of the competition were also taken into account.The topical of training athletes also lies in the fact that this is the first Olympic Games after the coronavirus pandemic. The training plan was changed from the usual four-year training cycle to a five-year one. And the next games will take place in three years in Paris.Analysis of the results of the study indicates that the best result and, accordingly, the peak of functionality and endurance at the Olympic Games showed athletes who underwent a training camp lasting 21 days and in which competitive fights came on the 30-32nd day after descending from the mountains.Each sport has its own optimalrange of heights for training before the main start, the duration of the training camp and the day the body reaches the peak of functionality and efficiency.
- ДокументВплив спортивного орієнтування та туризму на рекреаційну складову працівників силових структур(Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 2023) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Головащенко Роман Володимирович; Деркач Оксана Вікторівна; Буток Олена Володимирівна; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Holovashchenko Roman Volodymyrovych; Derkach Oksana Viktorivna; Butok Olena VolodymyrivnaУ статті розкриваються питання рекреаційних заходів, щодо відновлення працездатності працівників силових структур засобами спортивного орієнтування та туризму. Які за своїм змістом вирішують питання пов’язані з відтворенням фізичних, інтелектуальних та емоційних здібностей працівників. Спортивне орієнтування та туризм за своєю специфікою можуть вирішувати питання військово-прикладного (характеру) виду спорту. Спортивне орієнтування під час рекраційних заходів може проводитись засобами будь-якої гри або розваги направлених на розвиток уваги, просторової памяті та фізичних якостей. Туризм повинен відбуватись на лоні природи і мати декілька напрямів роботи це: звичайні піші походи або походи за складними маршрутами, біг по пересічній місцевості (шоссе, ліс та лісопарки), стрибки, спортивна ходьба тощо. Завдяки своїй доступності у застосуванні дані види рекреації є розповсюдженими та актуальними серед населення та можуть використовуватись праціниками силових структур. Рекреація із використанням спортивного орієнтування та туризму відрізняється тим, що хворий (поранений) безпосередньо сам приймає участь в своєму відновленні із використанням фізичних вправ. Поступово за рекомендаціями інструктора ЛФК збільшується інтенсивність і навантаження, адаптуючи хворого до повноцінного життя. Дані засоби направлені на перебудову організму працівників силових структур, на можливість їх активної діяльності за різних умов, характеру і змін навколишнього середовища, що направлено на вітворення і збереження професійних здібностей, дозволить краще переносити кліматичні негаразди та забезпечить профілактику та швидке відновлелення після захворювань (поранень) тощо. In the development of sports orientation and tourism, two trends are clearly visible: the first is the development of mass forms of activities that are purely health-oriented. The second is to improve the training system and increase the skills of highly qualified athletes. The professional skills of these sports are necessary both in wartime and in peacetime. For teachers, military personnel, biologists, geographers, physicists and many other specialists, it can become an applied sport, as it allows you to successfully solve a number of issues. They help to act both individually and in a team. The article discusses the issue of recreational activities, in order to restore the working capacity of employees of the security forces by means of sports orientation and tourism. Which, in their content, solve issues related to the reproduction of physical, intellectual and emotional abilities of employees. Sports orientation and tourism, by their specificity, can solve the issue of the military-applied (character) type of sport. Sports orientation during recreational activities can be carried out by means of any game or entertainment aimed at developing attention, spatial memory using a map and compass, overcoming a certain route on unfamiliar terrain through control points fixed on the map and terrain, the ability to think productively and make decisions against the background of developing fatigue and the development of physical and willpower qualities. Tourism should take place in the bosom of nature and have several directions of work, that is: ordinary hiking or by means of complex routes, running on a flat surface and in the forest, jumping, sports walking, etc. Due to their accessibility in application, these types of recreation are widespread and relevant among the population and can be used by employees of law enforcement agencies. Recreation using sports orientation and tourism differs in that the patient (wounded) directly participates in his recovery using physical exercises. Gradually, according to the instructor's recommendations, physical therapy increases the intensity and load, adapting the patient to a normal life. These funds will be directed to the reorganization of the body of the employees of the power structures, which will ensure the possibility of their active activity under various conditions of the nature and changes of the environment, which is aimed at the reproduction and preservation of professional abilities, will allow to better tolerate climatic adversities and will provide prevention against diseases (injuries), etc.
- ДокументГімнастика(Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2021) Малинський Ігор Йосипович; Крупеня Світлана Василівна; Сергієнко Юрій Петрович; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Malynskyi Ihor Yosypovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Serhiienko Yurii Petrovych; Lavrentiev Oleksandr MykolaiovychНавчальний посібник розроблений для підготовки майбутніх фахівців за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт». Розкриває теоретичні основи гімнастики від історичних витоків до організації і проведення навчальних занять, а також практичну складову щодо засобів гімнастичних вправ, форм термінологічних записів і методики та організації занять. Буде корисним для здобувачів вищої освіти, викладачам, тренерам та іншим фахівцям у галузі фізичної культури, спорту та здоров’я. The textbook is designed to train future specialists in the specialty 017 "Physical Culture and Sports". It reveals the theoretical foundations of gymnastics from historical origins to the organization and conduct of training sessions, as well as the practical component of gymnastic exercises, forms of terminology and methods and organization of classes. It will be useful for higher education students, teachers, coaches and other professionals in the field of physical education, sports and health.
- ДокументМетодичні основи фізкультурно-оздоровчих занять з жінками середнього віку засобами аеробіки та фітнесу(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2022) Крупеня Світлана Василівна; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Гаєвий Вадим Юрійович; Гулай Віктор Степанович; Скуратівська Надія Юріївна; Krupenia Svitlana Vasylivna; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Haievyi Vadym Yuriiovych; Hulai Viktor Stepanovych; Skurativska Nadiia YuriivnaУ даній статті розглядаються питання, щодо використання аеробіки в фізкультурно-оздоровчих заняттях з жінками середнього віку. Проаналізовано й узагальнено практичний досвід тренерів навчально-спортивного комплексу державного податкового університету за напрямом аеробіка та фітнес. Дослідження проводилось на протязі 4 місяців (червень-вересень 2022 року). Досліджені прийняло участь (n=30)жінок віком 35-45 років. З яких до контрольної групи увійшло (n=15) та експериментальної (n=15). Основними показниками для дослідження виступили наступні тести: антропометричні показники, показники рівня функціонального стану та контрольні вправи (згинання рук в упорі, стоячи на колінах, нахили тулуба в сторони з положення стоячи, піднімання тулуба з положення лежачи на спині, тримання ніг під кутом 45° в положенні лежачи на спині). Протягом дослідження за основними показниками в контрольній та експериментальних групах були присутні позитивні зрушення. Але запропонована нами методика щодо організації та проведення занять з оздоровчої аеробіки та фітнесу з жінками середнього віку надала більш конструктивні зміни у їх функціональних показників, розвитку фізичних якостей (силові показники) та самоорганізація щодо ведення та контролю суб'єктивних показників (самопочуття, сон, апетит, працездатність) і даних об'єктивного дослідження (вага, пульс, артеріальний тиск) A healthy lifestyle is one of the most important factors affecting a person's tone and is reflected in many indicators of a person's health, physical, mental, sexual and social state. Physical exercises, good rest, full sleep, proper nutrition, a system of preventive measures, a healthy lifestyle are the basic components of health as such. As you know, 50% of a person's health depends on their lifestyle, for example, women who lead a sedentary lifestyle with insufficient physical activity often have certain somatic problems. It is advisable to use elements of aerobics and fitness in classes on physical culture or therapeutic physical culture. After all, this has a significant impact on the organization of active recreation and psychological relief after heavy loads of any nature. This article examines issues related to the use of aerobics in physical education classes with middle-aged women. The practical experience of trainers of the educational and sports complex of the State Tax University in the field of aerobics and fitness was analyzed and summarized. The study was conducted over a period of 4 months (June-September 2022). The research participants were (n=30) women aged 35-45 years. Of which the control group included (n=15) and the experimental group (n=15). The main indicators for the study were the following tests: anthropometric indicators, indicators of the level of functional status and control exercises (bending the arms in a stop, standing on the knees, tilting the body to the sides from a standing position, raising the body from a position lying on the back, holding the legs at an angle of 45° in a supine position). During the study, there were positive changes in the main indicators in the control and experimental groups. But the method proposed by us for organizing and conducting health aerobics and fitness classes with middle-aged women provided more constructive changes in their functional indicators, the development of physical qualities (strength indicators) and self-organization in the management and control of subjective indicators (well-being, sleep, appetite, working capacity) and objective research data (weight, pulse, blood pressure).
- ДокументОздоровче направлення хортингу(Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 2023) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Антоненко Сергій Анатолійович; Головащенко Роман Володимирович; Деркач Оксана Вікторівна; Цвіга Артем Олександрович; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Antonenko Serhii Anatoliiovych; Holovashchenko Roman Volodymyrovych; Derkach Oksana Viktorivna; Tsviha Artem OleksandrovychУ статті визначені рівні цінностей здоров’я хортингістів та проаналізувати їх. Зазначені відмінності оздоровчого тренування хортингу від спортивного. Також вказані переваги оздоровчого направлення хортингу. Стаття допомагає розширити розуміння впливу хортингу на фізичне та психологічне здоров’я людини, доповнюючи існуючу базу наукових досліджень у цій області. Вона надає теоретичну основу для подальших досліджень та розвитку концепцій оздоровчого хортингу, сприяючи формулюванню нових теоретичних моделей. Високий рівень спортивної майстерності, зростаюча конкуренція на європейських і світових першосдтях, підвищення вимог спортивних кваліфікацій пред'являють підвищені вимоги до рівня підготовленості спортсменів та їх відновлення після навантажень будь-якої складності і збереження здоров’я засобами хортингу. The article defines the levels of health values of Hortingists and analyzes them. The specified differences between health training of horting and sports training. Also indicated are the advantages of the health promotion of horting. The article helps to expand the understanding of the impact of horting on the physical and psychological health of a person, supplementing the existing base of scientific research in this area. It provides a theoretical basis for further research and development of health horting concepts, contributing to the formulation of new theoretical models. The high level of sportsmanship, growing competition at European and world championships, increasing the requirements of sports qualifications place increased demands on the level of preparation of athletes and their recovery after loads of any complexity and preservation of health by means of horting.
- ДокументОздоровчий туризм(Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2020) Малинський Ігор Йосипович; Сергієнко Юрій Петрович; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Тарангул Дмитро Олександрович; Чаплигін Василь Петрович; Malynskyi Ihor Yosypovych; Serhiienko Yurii Petrovych; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Tarangul Dmytro Alexandrovych; Chaplyhin Vasyl PetrovychУ навчальному посібнику розглянуто питання з організації, підготовки і проведення туристичних походів у спортивно-оздоровчому туризмі, включаючи харчування, спорядження, організування привалів та ночівлі у різних умовах. Розміщено відомості про лікарсько-педагогічний контроль туристів, захворювання і травми, які зустрічаються в походах. Наведено основні поняття, типи, види і форми туризму, а також контрольні питання і завдання. Відображено розрядні вимоги зі спортивного туризму і зміст туристської підготовки. Призначений для слухачів курсів підвищення кваліфікації у сфері спортивно-оздоровчого туризму, інструкторів з туризму, працівників туристичних фірм. The training manual deals with the organization, preparation and conduct of tourist trips in sports and health tourism, including food, equipment, organization of stops and overnight stays in various conditions. There is information about the medical and pedagogical control of tourists, diseases and injuries that occur during hikes. The main concepts, types, types and forms of tourism, as well as control questions and tasks are given. The detailed requirements for sports tourism and the content of tourist training are shown. Intended for students of professional development courses in the field of sports and health tourism, tourism instructors, and employees of travel companies.
- ДокументОрганізація навчально-тренувальних занять з стрілецької підготовки(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2021) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Антоненко Сергій Анатолійович; Буток Олена Володимирівна; Пристінський Олександр Васильович; Ільченко В’ячеслав Павлович; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Antonenko Serhii Anatoliiovych; Butok Olena Volodymyrivna; Prystinskyi Oleksandr Vasylovych; Ilchenko Viacheslav PavlovychУ даній статті розглядаються питання організації навчально-тренувальних занять з прикладної стрільби. Звертається увага на вплив фізичних і психічних навантажень на організм спортсменів з прикладної стрільби. Проаналізовано й узагальнено практичний досвід військовослужбовців та спортсменів, які мають навики в поводжені та застосування вогнепальної зброї різних за тактико-технічних характеристик. Активне тренування відбувається за місяць до проведення заходу. Організовується та проводяться навчально-тренувальні заняття на спеціально відведених місцях: тир, стрільбища, військові полігони і т д. Перед тренуванням потрібно підібрати для себе екіпірування відповідно до регламенту проведення змагань. Кожен сам вибирає для себе спорядження і припасовує його для певних вправ які будуть виконуватися. Під час навчально-тренувальних зборів спортсмен повинен навчитись максимально проявляти концентрацію уваги на власних (командних) виконуваних діях, самопізнанні у процесі тренувань та змагань, удосконалити свої дії на вогневому рубежі не зважаючи на дії суперника. This article discusses theorganization of training sessions on applied shooting. Attention is paid to the effect of physical and mental stress on the body of athletes in applied shooting. The practical experience of servicemen and athletes who have skills in handling and use of firearms of different tactical and technical characteristics is analyzed and generalized.Depending on the level of training, the athlete must be able to improve the imagination and technically correct execution of the entire movement from manufacture to shot, the consolidation of this imagination in the complex is ready.When an athlete clearly imagines his actions on the firing line during training, it is easier for him to control his actions in a stressful situation at competitions. To achieve this goal, the athlete must be able to concentrate on their own (team) actions, self-knowledge in the process of training and competition, the ability to control their actions on the firing line despite the actions of the opponent.So active training takes place a month before the event. Training sessions are organized and conducted in specially designated places: shooting range, shooting ranges, military training grounds, etc. Before training, you need to choose equipment for yourself in accordance with the rules of the competition. Everyone chooses his own equipment and adapts it to certain exercises that will be performed.The shooter must understand that during the performance of a particular exercise, the target situation may change. Therefore, it is necessary to consider the physical abilities and time of the reaction to the decision of various problems arising during exercise. Conditionally, training can be divided into subgroups: 1 week -studying the provisions of the competition and practice shooting for accuracy without regard to time; Week 2 -practice of shooting exercises with the addition of physical activity and taking into account the time for their implementation; Week 3 -improvement of skills when shooting from a place and in movement taking into account time; Week 4 -summarizing the work done for the entire period and working out control exercises.The work uses methods of analysis and generalization of scientific, educational and methodological literature, pedagogical observation.
- ДокументОрганізація навчально-тренувальної діяльності спортсменів-гирьовиків у змагальній вправі ривок(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, 2022) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Крупеня Світлана Василівна; Головащенко Роман Володимирович; Сергієнко Юрій Петрович; Антоненко Сергій Анатолійович; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Golovashchenko Roman Volodymyrovych; Serhiienko Yurii Petrovych; Antonenko Serhii AnatoliiovychУ статті розкриваються проблеми підготовки спортсменів-гирьовиків. Щодо освоєння змагальної вправи ривок. Вправи з гирьового спорту поділяються змагальні, що виконуються за обумовленими вимогами правил змагань. Тренувальні вправи, що розподіляють на спеціально-підготовчі та загально-підготовчі. За технічними складовими рухові здібності гирьовика оцінюють за наступними характеристиками, а саме просторово-часові, динамічні та ритмічні. Які в свою чергу впливають на економічність енерговитрат. Так як вправа ривок виконується 10 хвилин (виключенням є Гвардійський ривок або вправи з гирьового марафону), що впливає на ефективність технічної складової вправи, що змінюють та доповнюють особисту техніку гирьовика. Експериментальне дослідження проводилось протягом переддипломної практики з 05 вересня по 11 листопада 2022 року на базі навчальної лабораторії «Фізичної реабілітації, ерготерапії та спорту» факультету соціально-гуманітарних технологій та менеджменту і навчально-спортивного комплексу Державного податкового університету. Досліджені прийняло участь 16 чоловік віком 15-17 років, з яких 4 дівчини та 12 хлопців. В роботі використовуються методи аналізу й узагальнення наукової літератури та порівняльний аналіз контрольної вправи ривок протягом одного мезациклу The article reveals the problems of training athletes-weightlifters. Regarding the mastering of the competitive jerk exercise. Exercises in kettlebell sports are divided into competitive exercises performed according to the specified requirements of the competition rules. Training exercises, which are divided into special preparatory and general preparatory. Since the jerk exercise is performed for 10 minutes (the exception is the Guard jerk or kettlebell marathon exercises). During the jerk exercise, the kettlebell changes several projections of body positions, moreover, these actions are constantly under the influence of weight (if during competitions it is 8 kg., 16 kg., 24 kg., or 32 kg.), and during training it is any - what weight according to the stage of training, sports qualification, article, etc. During the study, attention was paid to the four phases of jerk execution, namely: swing, lifting the weight to the squat, fixing and lowering the weight to the high position. All other phases, in our opinion, are auxiliary or complement the structure of the competitive exercise. According to the technical components, the movement abilities of the kettlebell are evaluated according to the following characteristics, namely spatio-temporal, dynamic and rhythmic, to the athlete's ability to maintain stability of orientation in space and voluntary muscle relaxation. The above-listed characteristics of the performed exercise can be attributed to the manifestation of the athlete's coordination abilities during the performance of a training or competitive exercise. With the correct setting of the technique in the performance of the exercise, it affects the effectiveness of the technical component of the exercise, which changes and complements the personal technique of the weightlifter and the economy of the athlete's energy expenditure. .In order to improve their own methodology in the training of weightlifting athletes, barbell and kettlebell exercises were included in the educational and training process. According to the form and structure, barbell exercises were divided into general/special preparatory exercises (65% + 35%), and kettlebell exercises (30% + 70%). The load of these exercises was calculated for each participant separately. Their personal indicators were taken into account: physical health, gender, physical development, which was reflected in the athlete's individual sports diary. The experimental study was conducted during the pre-diploma practice from September 5 to November 11, 2022 on the basis of the educational laboratory "Physical rehabilitation, occupational therapy and sports" of the Faculty of Social and Humanitarian Technologies and Management and the educational and sports complex of the State Tax University. 16 men aged 15-17 took part in the study, of which 4 were girls and 12 were boys.
- ДокументОснови методичної майстерності вчителя фізичної культури з гімнастики(Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2021) Крупеня Світлана Василівна; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Романчук Катерина Сергіївна; Krupenia Svitlana Vasylivna; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Romanchuk Kateryna SerhiivnaМетодична майстерність – це вияв високого рівня педагогічної діяльності, що відображає особливу відшліфованість методів, прийомів психолого-педагогічної теорії та практики, завдяки чому забезпечується висока ефективність навчально-виховного процесу. Методична майстерність, це «умова і засіб реалізації особистості вчителя, його позиції, творчого потенціалу, комплекс властивостей особистості, що забезпечує рівень самоорганізації професійної діяльності на рефлексивній основі». Визначення педагогічної майстерності наголошує на особистісному факторі вчителя, його здатності здійснювати педагогічну діяльність. Methodical skill is a manifestation of a high level of pedagogical activity, which reflects the special refinement of methods, techniques of psychological and pedagogical theory and practice, which ensures high efficiency of the educational process. Methodical skill is a «condition and means of realization of the teacher’s personality, his position, creative potential, a set of personality traits that provides a level of self-organization of professional activity on a reflective basis.» The definition of pedagogical skill emphasizes the personal factor of the teacher, his ability to carry out pedagogical activities
- ДокументОснови тактичної медицини(Ірпінь, 2019) Бадьора Сергій Миколайович; Буток Олена Володимирівна; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Клочко Ігор Миколайович; Чмелюк Василь Васильович; Badora Serhii Mykolaiovych; Butok Olena Volodymyrivna; Klochko Oleksandr Mykolayovych; Lavrentyev Ihor Mykolayovych; Chmeliuk Vasyl VasylovychУ навчальному посібнику викладено основні принципи навчання студентів та курсантів з основ тактичної медицини. Розглянуто сучасні підходи з організації в ліквідації або часткової ліквідації наслідків травм будь-якого характеру. Докладно описано та розкрито основні завдання та вимоги щодо надання медичної допомоги та проведення евакуацій з міст катастроф або з поля бою. Висвітленні питання, щодо катастрофічної кровотечи, накладання повязок та шин, використання джгута та медичної сумки тощо. The tutorial outlines the basic principles of teaching students and students in the basics of tactical medicine. Modern approaches to organization in elimination or partial elimination of consequences of injuries of any nature are considered. The main tasks and requirements for providing medical assistance and conducting evacuations from disaster cities or from the battlefield are described and described in detail. Illuminated issues about catastrophic bleeding, bandages and tires, use of a harness and medical bag, etc.
- ДокументОсновні аспекти побудови уроку з гімнастики(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2021) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Сергієнко Юрій Петрович; Головащенко Роман Володимирович; Крупеня Світлана Василівна; Пристінський Олександр Васильович; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Serhiienko Yurii Petrovych; Golovashchenko Roman Volodymyrovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Prystinskyi Oleksandr VasylovychУ даній статті розглядаються питання організації, структури та впливу фізичних вправ на організм учнів в закладах освіти на прикладі занять з гімнастики. Проаналізовано й узагальнено практичний досвід вчителя з фізичної культури на організацію уроків з гімнастики. Так як урок з гімнастики включає в себе зміцнення здоров’я, закалювання, формування правильної постави, самоорганізацію учнів, взаємодопомогу та інше. Завдяки широким можливостям гімнастики в розв’язуванні різних педагогічних і оздоровчо-гігієничних завдань вона застосовується в усіх ланках загальної системи фізичного виховання та може мати лікувальний засіб від багатьох захворювань. Нею займаються в дошкільних дитячих закладах, школах, середніх і вищих навчальних закладах, ліцеях, армії і на флоті, у системі спортивних товариств тощо This article discusses the organization, structure and impact of exercise on the body of students in educational institutions on the example of gymnastics classes. The practical experience of a physical education teacher in organizing gymnastics lessons is analyzed and generalized. Because the gymnastics lesson includes health promotion, hardening, forming the right posture, self-organization of students, mutual aid and more. Due to the wide possibilities of gymnastics in solving various pedagogical and health-hygienic tasks, it is used in all parts of the general system of physical education and can have a cure for many diseases.It is practiced in preschool institutions, schools, secondary and higher educational institutions, lyceums, the army and the navy, in the system of sports clubs, etc.A physical education teacher must be well acquainted with the basic tools and methods ofdeveloping various motor skills, as well as ways to organize classes. In this case, he will be able to more accurately select the optimal combination of tools, forms and methods of improvement in relation to the specific conditions of the training session. The above criteria provide him withinformation about the level of development of motor skills and the ability to adjust them, make changes in the formation of loads, the intensity of training, taking into account gender and age.The main gymnastic means are exercises, namely: general development, military, applied, acrobatic, choreographic, on gymnastic shells, jumping, etc.It is a known fact that the structure of any lesson (gymnastics) is a single pedagogical process. The main parts of it are: preparatory, which solves the organization and readiness of students for classes in the main part.
- ДокументОсновні напрямки техніко-тактичної підготовки борців(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2023) Данько Григорій Володимирович; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Данько Тарас Григорович; Крупеня Світлана Василівна; Живолович Світлана Анатоліївна; Danko Hryhorii Volodymyrovych; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Danko Taras Hryhorovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Zhyvolovych Svitlana AnatoliivnaУ даній статті розглядаються питання, які направлені на розвиток вільної боротьби, що реалізується через підвищення видовищності і може бути здійснено лише спільними зусиллями фахівців теорії та практики. При цьому вирішення приватних завдань удосконалення майстерності борця має проводитися насамперед з урахуванням змін, які UWW вносять до правил змагань. Аналітичний підхід до управління сучасним тренувальним процесом має орієнтуватися на підвищення видовищності змагальних поєдинків, що дозволить боротьбі успішно конкурувати з тими видами спорту, які традиційно володіють симпатіями глядачів та вболівальників. В даний час UWW (Міжнародна федерація боротьби) зіткнулася з проблемою, суть якої полягає в тому, що проведені під її керівництвом численні зміни у правилах змагань виявилися багато в чому безплідними та не стимулювали спортсменів на видовищну, високотехнічну боротьбу. Слід погодитися, що престижність боротьби проти іншими видами спорту значно знижується. Весь еволюційний процес розвитку правил спортивної боротьби умовно ділиться п'ять етапів: перший (1896–1916 рр.); другий (1917-1937 рр.); третій (1938-1947 рр.); четвертий (1948-1969 рр.); п'ятий (1975 р. по теперішній час). Відколи Міжнародний олімпійський комітет вперше затвердив єдині правила зі спортивної боротьби напередодні I Олімпійських ігор 1896 р., розроблені французькими фахівцями Дублієром, Рігалем і Крістолем, відбуваються їх постійні зміни. Вони змінювалися і перевидавались десятки разів. This article deals with issues aimed at the development of free wrestling, which is realized through increasing the spectacle and can be implemented only by the joint efforts of specialists in theory and practice. At the same time, the resolution of private tasks of improving a wrestler's skill should be carried out first of all taking into account the changes that UWW makes to the competition rules. An analytical approach to the management of the modern training process should be aimed at increasing the spectacle of competitive matches, which will allow wrestling to successfully compete with those sports that traditionally have the sympathy of spectators and fans. Currently, UWW (International Wrestling Federation) is faced with a problem, the essence of which is that the numerous changes in the rules of competitions carried out under its leadership turned out to be largely fruitless and did not encourage athletes to engage in spectacular, highly technical wrestling. It must be agreed that the prestige of fighting against other sports is significantly reduced. The entire evolutionary process of developing the rules of sports wrestling is conditionally divided into five stages: the first (1896–1916); the second (1917-1937); the third (1938-1947); the fourth (1948-1969); the fifth (1975 to the present). Ever since the International Olympic Committee first approved the uniform rules for wrestling on the eve of the 1st Olympic Games in 1896, developed by French specialists Dublier, Rigal and Kristol, they have been constantly changing. They were changed and republished dozens of times.
- ДокументОсобливості змісту підготовки борців високої кваліфікації у дзюдо(Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 2024) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Жежар Інна Володимирівна; Криворотько Юрій Анатолійович; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Zezer Inna Volodymyrivna; Kryvorotko Yurii AnatoliiovychДзюдо належить до групи складно-координаційних видів спорту. Його основний зміст полягає у взаємодії суперників через рухові супротиви, завданням яких є виведення з рівноваги за допомогою технічних дій в стійці з переслідуванням противника в боротьбі лежачи (партері). Метою переслідування є перемога сковуючими вузлами утримуючого, задушливого або больового характеру відповідно до правил змагань. Як єдиноборство дзюдо направлене на змагальну діяльність. Мета роботиполягає у вивченні впливу ефективної підготовки дзюдоїстів у змагальному мікроциклі. Арсенал дзюдо містить набір технічних дій для боротьби в стійці (техніка кидків) і партері (техніка утримань, техніка больових прийомів на ліктьовий суглоб, техніка задушливих прийомів), вивчення яких визначається традиційною системою ступенів майстерності (від простого –до складного). У рамках базової підготовки активне освоєння дзюдо дозволяє спортсменам не тільки вдосконалювати фізичні якості і зміцнювати здоров’я, освоювати фізичні вправи і рухові навички, а й успішно розвивати психічні процеси та моральні якості, формувати свідомість і мислення, творчий підхід і самостійність тощо. Методологія. Боротьба дзюдо відноситься до видів спорту з надзвичайно складною та різноманітною технікою рухів. Складовими її техніки для організації дослідження використовувались наступні методи є основні прийоми та стійки, їх модифікації, складні техніко-тактичні дії (комбінації та контрприйоми), елементарні дії (пересування, захоплення, виведення з рівноваги, страховка партеру та самострахування). Для організації дослідження використовувались наступні методи: теоретичний аналіз та узагальнення наукової та методичної літератури, протоколів змагань з дзюдо, педагогічне спостереження, тестування. Наукова новизна. Направлена на організацію, планування спортивної майстерності під час виступу на змаганнях різного рангу. Своєчасно проаналізовані, спрогнозовані та змодельовані змагальні та тренувальні ситуації будуть використовуватись на подальше планування збалансованого тренувального процесу, щодо оптимальних навантажень на різних етапах підготовки дзюдоїстів різної кваліфікації щодо досягнення найвищих результатів у дзюдо. Висновки. Тренувальний процес має бути підібраний на досягнення конкретних спортивних цілей та результатів, має враховувати індивідуальні особливості та можливості спортсменів. Такий підхід має допомагати забезпечити борцям можливість досягати високих результатів та підтримувати конкурентоспроможність на міжнародному рівні. Judo belongs to the group of complex coordination sports. Its main content consists in the interaction of opponents through motor resistances, the task of which is tobring them out of balance with the help of technical actions in the stance with the subsequent pursuit of the opponent in a lying fight (parterre). The purpose of the pursuit is to win with binding knots of a restraining, suffocating or painful nature in accordance with the rules of the competition. As a martial art, judo is aimed at competitive activity. The purposeof the work is to study the impact of effective training of judokas in a competitive microcycle.Judo's arsenal contains a set of technical actions for fighting in the stance (throw technique) and parterre (holding technique, technique of pain techniques on the elbow joint, technique of choking techniques), the study of which is determined by the traditional system of degrees of mastery (from simple to complex). As part of basic training, active learning of judo allows students not only to improve physical qualities and strengthen health, master physical exercises and motor skills, but also to successfully develop mental processes and moral qualities, to form consciousness and thinking, creative approach and independence,etc.Methodology.Judo wrestling refers to sports with extremely complex and varied movement techniques. The following methods were used as components of her technique to organize the research: basic techniques and stances, their modifications, complex technical-tactical actions (combinations and countermeasures), elementary actions (movement, capture, disequilibrium, ground insurance and self-insurance). the following methods were used to organize the research: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature, protocols of judo competitions, pedagogical observation, testing. Scientific novelty. It is aimed at the organization, planning of sportsmanship during performance at competitions of various ranks. Timely analyzed, predicted and simulated competition and training situations will be used for further planning of a balanced training process, regarding optimal loads at different stages of training of judokas of different qualifications to achieve the highest results in judo.Conclusions. The training process should be selected to achieve specific sports goals and results, should take into account the individual characteristics and capabilities of athletes. Thisapproach should help ensure wrestlers have the opportunity to achieve high results and maintain competitiveness at the international level.
- ДокументОсобливості фізичного навантаження жінок першого періоду зрілого віку під час фаз ОМЦ(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П .Драгоманова, 2023) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Співак Юлія Павлівна; Ільченко В’ячеслав Павлович; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Spivak Yuliia Pavlivna; Ilchenko Viacheslav PavlovychУ роботі на основі аналізу сучасних досліджень зроблено короткий огляд вправ та їх результатів які допоможуть у формулюванні рекомендацій з фізичної активності під час менструального циклу і подальших методологічних дослідженнях. Мета дослідження –оцінка ефективності фізичного навантаження з метою корекції фізичного стану жінок першого періоду зрілого віку під час менструального циклу. Дослідження проводилося спільно на базі Навчальної лабораторії фізичної реабілітації, ерготерапії та спорту, яка входить до факультету соціально –гуманітарних технологій та менеджменту Державного податкового університету та фітнес –клубу «KDGYM», у період з 01.06.2023 –05.08.2023. У дослідженні взяли участь 10 рекреаційно-активних жінок (25±6 років), які виконували вправи під час ФФ та ЛФ циклу. Виявлено, що менструальний цикл не є перешкодою для виконання фізичних вправ, а жінки можуть адаптувати свій режим тренувань залежно від змін фаз циклу. Крім того, фізичне навантаження слід використовувати в якості терапевтичного методу для підвищення почуття бадьорості і зменшення гніву, напруги, втоми і депресії. Based on the analysis of current research, the paper provides a brief overview of exercises and their results that will help in the formulation of recommendations for physical activity during the menstrual cycle and further methodological research. The purpose of the study is to evaluate the effectiveness of physical activity in order to correct the physical condition of women in the first period of adulthood during the menstrual cycle. We have analyzed the literature and studied the problems of the menstrual cycle withwomen who are professionally involved in sports. At this stage, coaches are advised to reduce the total amount of stress, use flexibility exercises, muscle relaxation, speed development, and improvement of sports technique.Use your arm muscles more. Eliminate (or reduce) static loads, strenuous strength exercises, jumping, static and dynamic exercises for the diaphragm, pelvis and abdominal muscles.The research was conducted jointly on the basis of the Training Laboratory of Physical Rehabilitation, Ergotherapy and Sports, which is part of the Faculty of Social and Humanitarian Technologies and Management of the State Tax University, and the fitness club «KD-GYM», in the period from 01.06.2023 –05.08.2023. The study involved 10 recreationally active women (25±6 yrs.), who performed exercises during the follicular phase and luteal phase of the cycle.The women who took part in the study do not play professional sports, but lead an active lifestyle. The following research methods were used in the study: analysis and synthesis of special methodological literature, best practices, surveys, heart rate measurements, pedagogical methods (pedagogical observation, testing), and methods of mathematical statistics.It was found that the menstrual cycle is not an obstacle to exercise, andwomen can adapt their training regimen depending on changes in the phases of the cycle. In addition, physical activity should be used as a therapeutic method to increase the feeling of vigor and reduce anger, tension, fatigue and depression.Assessment and prediction of the functional capabilities of women in the first period of adulthood is the development of technical and functional training programs. The main components are the expansion of theoretical ideas about the limits of adaptive and reserve capabilities of the body of women. Their practical use, which leads to the achievement of effective muscle activity during the organization of training sessions.
- ДокументПаління жінок як важлива проблема охорони здоров'я(Universal Journal of Public Health, 2023) Грибан Григорій Петрович; Заблоцька Ольга; Кудін Сергій Володимирович; Завацька Людмила; Жара Ганна; Ніколаєва Ірина; Ткаченко Павло; Головащенко Роман Володимирович; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Пуздимир Микола; Пронтенко Костянтин; Hryban Hryhorii Petrovych; Zablotska Olha; Kudin Serhii Volodymyrovych; Zavatska Liudmyla; Zhara Hanna; Nikolaieva Iryna; Tkachenko Pavlo; Holovashchenko Roman Volodymyrovych; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Puzdymir Mykola; Prontenko KostiantynСьогодні куріння стало пандемією не тільки в медичному аспекті, а й у психологічному, економічному та соціальному. Особливо гостро сьогодні ця проблема стоїть перед жіночою частиною населення планети, так як жіночий організм більш сприйнятливий до негативного впливу нікотину. Відмова жінки від куріння знизить ризик розвитку захворювань і зміцнить здоров'я. Метою статті є дослідження мотивації жінок до куріння та відмови від цієї залежності. Ми провели соціологічне опитування серед жінок-курців, які відвідують салони краси, щоб з’ясувати поширеність куріння серед жінок та оцінити їхню мотивацію до відмови від цієї залежності. В опитуванні взяли участь 150 жінок різних вікових груп. Визначено, що вирішення проблеми тютюнопаління серед жінок-курців вимагає врахування їх індивідуальних та вікових особливостей з метою правильного вибору мотиваційних чинників відмови від паління. Встановлено, що незважаючи на активні профілактичні заходи органів охорони здоров’я в кожній країні світу, зростає рівень куріння серед жінок, переважно репродуктивного віку, що становить загрозу здоров’ю людини в цілому та потребує перегляду та вдосконалення. підходи щодо протидії залученню жінок до вживання тютюнових виробів. За результатами дослідження розроблено практичні рекомендації щодо удосконалення системи протидії палінню в напрямку індивідуальної роботи медичних працівників з жінками з урахуванням їх мотивації до паління та відмови від нього. Today, smoking has become a pandemic not only in the medical aspect, but also psychological, economic and social. This problem is especially acute today for the female part of the world’s population, as the female body is more susceptible to the negative effects of nicotine. Women’s refusal to smoke will reduce the risk of developing diseases and improve their health. The aim of the article is to explore women’s motivation to tobacco smoking and quitting this addiction. We conducted a sociological survey among female smokers who visit beauty salons in order to find out the prevalence of smoking among women and assess their motivation to quit this addiction. The survey involved 150 women of different age groups. It was determined that solving the problem of tobacco smoking among female smokers requires taking into account their individual and age characteristics in order to correctly select the motivational factors for smoking cessation. It was found that despite active preventive measures taken by public health bodies in every country of the world, the rates of smoking among women, mainly of reproductive age, are increasing, which poses a threat to human health in general and requires revision and improvement of approaches to counteracting the involvement of women in the use of tobacco products. Based on the results of the research, practical recommendations have been developed to improve the smoking counteraction system in the direction of individual work undertaken by public health professionals with women, taking into account their motivation to smoking and quitting it.
- ДокументПедагогічні умови формування спортивної майстерності юних спортсменів з вільної боротьби(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2022) Данько Григорій Володимирович; Лаврентьєв Олександр Миколайович; Данько Тарас Григорович; Крупеня Світлана Василівна; Живолович Світлана Анатоліївна; Danko Hryhorii Volodymyrovych; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Danko Taras Hryhorovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; Zhyvolovych Svitlana AnatoliivnaУ даній статті розглядаються питання, щодо організації та проведення навчально-тренувальних занять з дітьми за спеціальністю вільна боротьба. Проаналізовано й узагальнено практичний досвід тренерів навчально-спортивного комплексу державного податкового університету за напрямом вільна боротьба. Дослідження проводилось на протязі 10 тижнів (серпень-жовтень 2022 року). Досліджені прийняло участь (n=18) дітей віком 8-11 років. Де вони розподілились наступним чином (n=12) хлопців та (n=6) дівчат. Для визначення інтересу та мотиву до занять спортом було проведено анкетування та проведений експеримент за наступними вправами для: розвитку координаційних рухів «Три перекиди вперед»; контролю силової витривалості «Статична силова витривалість» м’язів плечового поясу; визначення рухової реакції «Хват падаючої гімнастичної палиці»; визначення рухливості у суглобах хребетного стовпа;визначення витривалості (контроль аеробних можливостей) «9-хвилина ходьба» тест Купера. За підсумками проведеного анкетування висвітлено реальні шляхи розв’язування проблем щодо направлення підлітків до активних занять з боротьби та окреслено актуальні аспекти вдосконалення занять з фізичної культури і спорту. Експериментально доведено, що запропонована методика на початковому етапі підготовки були присутні позитивні зрушення Children's and youth sports is a sports direction that ensures the involvement of children in a certain type of sport from children's sports in order to carry out their sports specialization and ensure the conditions for the transition to reserve sports. The formation of sports motivation in youth athletes is carried out through the creation of a complex of pedagogical conditions for the emergence, functioning, development and stabilization of favorable relations to the goal of sports, sports success, one's capabilities, training and competitive activities, the team and the coach. This article deals with issues related to the organization and conduct of educational and training classes with children in the specialty of freestyle wrestling. The practical experience of trainers of the educational and sports complex of the state tax university in the direction of freestyle wrestling was analyzed and summarized. The study was conducted over 10 weeks (August-October 2022). Children aged 8-11 years participated in the study (n=18). Where they were distributed as follows (n=12) boys and (n=6) girls. To determine the interest and motive for sports, a questionnaire was conducted and an experiment was conducted on the following exercises for: development of coordination movements "Three flips forward"; control of strength endurance "Static strength endurance" of the muscles of the shoulder girdle; determination of the motor reaction "Grip of the falling gymnastic stick"; determination of mobility in the joints of the vertebral column; determination of endurance (aerobic capacity control) "9-minute walk" Cooper's test. Based on the results of the survey, the real ways of solving problems related to the referral of teenagers to active wrestling classes were highlighted, and actual aspects of improving physical culture and sports classes were outlined. It was experimentally proven that the proposed method had positive changes at the initial stage of preparation. A freestyle wrestling coach must use the following in his professional activity: be ready to use tools, techniques, technologies to motivate and stimulate children to train; be able to determine goals (strategic, tactical, operational), plan processes to achieve the desired results in social and sports training; to be able to organize and create conditions for achieving the desired results; be creative about your mistakes and your young athletes; the ability to use cognitive methods, the ability to see and solve a professional problem, orient oneself in work, learn and teach others; be able to justify and transfer experience
- ДокументПроблеми фізичної підготовленості кандидатів до вступу ВНЗ правоохоронних органів України (на прикладі податкової міліції)(Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 2019) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Сергієнко Юрій Петрович; Буток Олена Володимирівна; Сокіл О.А.; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Serhiienko Yurii Petrovych; Butok Olena Volodymyrivna; Sokil O.A.В роботі розглядаються питання щодо рівня фізичної підготовленості кандидатів до вступу та курсантів, під час навчання на першому курсі. Проаналізовано результати творчого конкурсу з фізичної підготовки за останні чотири роки з фізичної підготовки. В досліджені прийняло участь 300 чоловік з яких 121 дівчина та 179 хлопців. До результатів дослідження були віднесені основні контрольні нормативи з фізичних вправ направлених на розвиток швидкості, сили та витривалості. Дослідження проводились протягом першого семестру навчання і було розділене на 3 етапи: 1 – кандидати (за підсумками вступного екзамену, крім 2018 року вступу), 2 – початкова підготовка (3 тижні) та 3 – виконання контрольних вправ в кінці першого семестру. Since 2018, the entrance exam for physical training at the tax police department was canceled, therefore, we conducted a study on the level of physical fitness of first-year cadets. The analytic work of results of the entrance exam for the last four years in physical training. The researching involved 300 people including 121 are girls and 179 boys. Over the years the introduction has been analyzed: 2015 (all =92, w.- 38; m.- 54), 2016 (all =92, w.- 38; m.- 54), 2017 (all =45, w.- 16; m.- 29), 2018 (all=71, w.- 29; m.- 42). The main control standards of physical exercises aimed at the development of speed, strength and endurance were attributed to the results of the study. The studies were conducted during the first study session of study and were divided into 3 stages: First - candidates (following the results of the entrance exam, except for 2018 admission), Second - initial training (3 weeks) and Third - performing control exercises at the end of the first semester. According to the results of the survey, a comparative description of preparation level of candidates (cadets) of the first year was conducted. The study was conducted in three exercises: running at 100 m and 1000 m, bending and extension of arms in the emphasis lying – girls, pulling on the crossbar - the boys. The analysis is conducted from the moment of entry and during the first study session. The analysis of the selection of candidates for training show that in the last 4 years from the main indicators for cadets who had a longer systematic approach to the formation of physical activity, the formation of training and development of physical qualities, especially the power indicators of both boys and girls, is more clearly formed. High rates also tend to improve, but mostly in girls. Indicators of endurance are more evolving in the cadets of the year 2018. In our opinion, for the rapid development of the appropriate athletic level of sport, adaptation to training and improvement of the level of physical fitness, changes in the recommendations for joining should be change, training and work programs of "Special Functional Training" with the introduction of a functional training complex as an optimal option for the formation of a proper level of training, which would include three areas: work with weight (rod, weights, etc.), any physical exercise with personal weight ( on the bar, bars, rope) and cyclic exercises (running, swimming, cycling, hiking, jumping through the rope, long walking on stairs, etc.). It is desirable to exercise 3-4 times a week for 1,5-2 hours, and on weekends include cyclic exercises. The formation of such a load and the creation of groups for attending "Special Functional Training" classes is a prerequisite: the level of physical training, age, gender, individual physiological and mental characteristics.
- ДокументПсихологічна підготовка борців вільного стилю під час змагань(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2023) Лаврентьєв Олександр Миколайович; Сергієнко Юрій Петрович; Антоненко Сергій Анатолійович; Крупеня Світлана Василівна; Бут Олексій Віталійович; Lavrentiev Oleksandr Mykolaiovych; Serhiienko Yurii Petrovych; Antonenko Serhii Anatoliiovych; Krupenia Svitlana Vasylivna; But Oleksiy VitaliyovychУ статті розглядаються питання побудови тренувального процесу у вільній боротьбі звертаючи увагу на психологічну підготовку під час змагань. Організація та формування навантажень, використання технічних елементів і вправ для удосконалення спортивної форми за спортивною кваліфікацією та періодом підготовки. У спортивній боротьбі (вільній боротьбі) умови проведення змагань відрізняються від умов тренувальних занять. Тренери і психологи повинні тренувати спортсменів не тільки фізично і тактично, але й розвивати в них здатність протистояти багатьом передзмагальним і змагальним факторам, які надають дезорганізуючу дію і викликають неузгодженість функцій, тобто знижують надійність у змагальній діяльності. Перед відповідальним стартом формується установка, пов’язана з очікуванням найбільш ймовірного результату змагань. Часто постановка завдань формується на несвідомому рівні. Однак чим складніша за своєю структурою майбутня діяльність, тим більше у формованому ставленні переважають свідомі, вольові компоненти. Напруження в спортивній діяльності може бути не тільки емоційним, а й оперативним. Операційна напруженість виникає внаслідок складності виконуваної роботи, емоційна напруга - внаслідок дії негативних емоційних подразників. The article examines issues related to the construction of a training process in freestyle wrestling, paying attention to psychological preparation during competitions. Organization and formation of loads, use of technical elements and exercises to improve sports form according to sports qualification and training period. In sports wrestling (freestyle wrestling), the conditions of competitions differ from the conditions of training classes. Coaches and psychologists must train athletes not only physically and tactically, but also develop in them the ability to resist many pre-competition and competitive factors that have a disorganizing effect and cause inconsistency of functions, that is, reduce reliability in competitive activities. Before the responsible start, an attitude related to the expectation of the most likely result of the competition is formed. Often, the setting of tasks is formed on an unconscious level. However, the more complex the future activity is in terms of its structure, the more conscious, volitional components prevail in the formed attitude. Overcoming the maximum muscle effort, fatigue in the process of fighting, the wrestler shows volitional efforts, taking into account which willpower qualities develop depending on the difficulty. This is especially significant for juniors, who still have fully developed moral and psychological qualities, which have self-regulation techniques, so necessary in the struggle. Tension in sports activities can be not only emotional, but also operational. Operational tension arises as a result of the complexity of the work performed, emotional tension - as a result of the action of negative emotional irritants. It has been established that only under the conditions of training load, adequate psychotype of the athlete, the reactivity of the central nervous system increases and the mechanisms of ensuring effective sports activity in extreme conditions, which, in fact, are accompanied by any competitions, are improved.