Перегляд за Автор "Рябчук Оксана Григорівна"
Зараз показуємо 1 - 6 з 6
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументДержавний фінансовий аудит: проблеми теорії і практики(Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2020) Шевчук Олег Анатолійович; Лісовий Андрій Васильович; Проскура Катерина Петрівна ; Міщенко Тетяна Михайлівна; Рябчук Оксана Григорівна; Мацелюх Наталія Петрівна; Бліхар Марія Миронівна; Коваленко Юлія Михайлівна; Левченко Олександр Михайлович; Шалімова Наталія Станіславівна; Таращенко Володимир Анатолійович; Горбунов Олександр Володимирович; Рубан Наталія Іванівна; Лисеюк Андрій Миколайович; Кондукова Ельвіра Владиславівна; Савченко Алла Миколаївна; Салямон-Міхеєва Катерина Дмитрівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Поснова Тетяна Вікторівна; Білобровенко Тетяна Володимирівна; Сидоренко Олексій Миколайович; Войтенко Ірина Сергіївна; Панасюк Ольга Вікторівна; Яремчук Ірина Володимирівна; Богдан Святослав Володимирович; Гожуловський Сергій Сергійович; Мельник Станіслав Миколайович; Shevchuk Oleh Anatoliiovych; Lisovyi Andrii Vasylovych; Proskura Kateryna Petrivna; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Matseliukh Nataliia Petrivna; Blikhar Mariia Myronivna; Kovalenko Yuliia Mykhailivna; Shalimova Nataliia Stanislavivna; Tarashchenko Volodymyr Anatoliiovych; Horbunov Oleksandr Volodymyrovych; Ruban Nataliia Ivanivna; Lyseiuk Andrii Mykolaiovych; Kondukova Elvira Vladyslavivna; Savchenko Alla Mykolaivna; Saliamon-Mikheieva Kateryna Dmytrivna; Mykytenko Tetiana Vladyslavivna; Posnova Tetiana Viktorivna; Bilobrovenko Tetiana Volodymyrivna; Sydorenko Oleksii Mykolaiovych; Voitenko Iryna Serhiivna; Panasiuk Olha Viktorivna; Yaremchuk Iryna Volodymyrivna; Bohdan Sviatoslav Volodymyrovych; Hozhulovskyi Serhii Serhiiovych; Melnyk Stanislav MykolaiovychУ монографії розглянуті такі питання, як уніфікація і вдосконалення понятійного та термінологічного апарату державного фінансового аудиту; процедури і методика державного фінансового аудиту у галузях бюджетного, податкового та митного контролю; шляхи гармонізації принципів, процедур і методики державного фінансового аудиту з різних напрямів фінансового контролю; перспективні напрями розвитку державного фінансового аудиту та державного фінансового контролю. Метою монографії є гармонізація принципів, процедур і методики державного фінансового аудиту в різних сферах фінансового контролю. Рекомендовано для працівників органів державного фінансового контролю, науковців, викладачів, аспірантів, студентів, а також усіх, хто цікавиться проблемами державного фінансового аудиту. The monograph examines such issues as the unification and improvement of the conceptual and terminological apparatus of the state financial audit; procedures and techniques of state financial audit in the areas of budgetary, tax and customs control; ways of harmonizing the principles, procedures and methods of state financial audit from various areas of financial control; perspective directions of development of state financial audit and state financial control. The purpose of the monograph is to harmonize the principles, procedures and methods of state financial audit in various areas of financial control. Recommended for employees of state financial control bodies, scientists, teachers, graduate students, students, as well as anyone interested in the problems of state financial audit.
- ДокументОбґрунтування поняття «державний бюджетний аудит»(Держава та регіони, 2020) Рябчук Оксана Григорівна; Гожуловський Сергій Сергійович; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Hozhulovskyi Serhii SerhiiovychУ статті обґрунтовано необхідність підвищення ефективності сфери, яка фінансується за кошти державного бюджету. Доведено, що таке покращення буде забезпечуватися за умов удосконалення і посилення функції контролю щодо ефективного та доцільного використання державних фінансів. Обґрунтовано, що саме державний фінансовий аудит, який проводиться в межах державного фінансового контролю, потребує детального вивчення, наукового осмислення його сутності та уточнення термінології. У свою чергу, науково обґрунтована та законодавчо визначена термінологія буде основою для розроблення концепції створення системи контролю за державними фінансами, яка відповідає високим світовим стандартам. Розглянуто та проаналізовано існуючі підходи до розуміння змісту державного фінансового та державного бюджетного аудиту. Наведено власне обґрунтоване визначення поняття державного бюджетного аудиту. Наведено основні характеристики видів державного фінансового аудиту в контексті авторського переосмислення його сутності. Public sector activity provide the most important components of society. The changes that have taken place in the system of public finance control in recent years are fully justified by the policy pursued by Ukraine to move closer to the European Union. State financial audit, conducted within the framework of state financial control, needs detailed studying. Understanding and justifying this category is an extremely important scientific process. Methods that used during the researching: chronology, analysis, synthesis, grouping, generalization, deduction, induction, comparison, analogy, logical reasoning method, dialectics, etc. Public financial audit research addresses a number of theoretical issues related to the need to legislate and differentiate between the concepts of “state financial audit”, “state budget audit”, “tax audit” and “customs audit”. The presence of different definitions of the concepts of "state financial audit" and "state budget audit" is caused by problems of understanding of their essence by scientists and practitioners. However, the main disadvantage of some of the definitions of the budget audit is that they do not mention such an important category as "efficiency". After all, the evaluation of the effectiveness of management decisions and the use of public resources is a feature of the state budget audit. The principle of efficiency is one of the basic principles of the budgetary system, which is defined by the Budget Code of Ukraine. The main purpose of auditing the efficiency of public funds is to determine the cost-effectiveness, efficiency and effectiveness of their use, to establish criteria for evaluating the results obtained and assessing the achievement of the expected goal, drawing conclusions and developing proposals for improving the efficiency of budget spending and eliminating the identified shortcomings. Further research in the areas of state financial audit and state budget audit is very important from a theoretical and practical point of view. Our terminology will allow us to define the composition and structure of the control bodies, their powers, functions, tasks, areas of activity, objects of control, methods of verification, for example, in the development of regulatory and legislative acts.
- ДокументОрганізаційно-економічний механізм протидії тіньовій економіці та корупції(Ірпінь, 2024) Лісовий Андрій Васильович; Проскура Катерина Петрівна; Кирпа Сергій Володимирович; Савченко Алла Миколаївна; Скорик Марина Олегівна; Білобровенко Тетяна Володимирівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Міщенко Тетяна Михайлівна; Панасюк Ольга Вікторівна; Рябчук Оксана Григорівна; Салямон-Міхєєва Катерина Дмитрівна; Lisovyi Andrii Vasylovych; Proskura Kateryna Petrivna; Kyrpa Serhii Volodymyrovych; Savchenko Alla Mykolaivna; Skoryk Maryna Olehivna; Bilobrovenko Tetiana Volodymyrivna; Mykytenko Tetiana Vladyslavivna; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Panasiuk Olha Viktorivna; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Saliamon-Mikhieieva Kateryna DmytrivnaУ монографії розглянуті такі питання: теоретичні основи та сутність понять «тіньова економіка» та «корупція»; методи виявлення та оцінювання тіньового сектору економіки; податкова злочинність як основне джерело тіньової економіки; схеми незаконного відшкодування податку на додану вартість як одного зі способів тінізації економіки; вплив схем ухилення від податку на прибуток підприємств на масштаби тіньової економіки; удосконалення податкової системи як способу детінізації економіки; пропозиції щодо вдосконалення ПДВ як інструменту легалізації тіньової економіки; заміна прямого оподаткування непрямим як способу детінізації економіки; митний контроль як інструмент протидії тіньовій економіці; напрями взаємодії податкового та митного контролю в контексті детінізації; система та суб’єкти фінансового моніторингу в Україні; заходи перевірки суб’єктів щодо наявності ризиків здійснення дій з відмивання та легалізації доходів, отриманих злочинним засобом; напрями вдосконалення системи фінансового моніторингу в Україні; основні елементи системи антикорупційного аудиту суб’єктів господарювання; антикорупційна програма як ключовий елемент антикорупційного аудиту; корупційні ризики в діяльності суб’єктів господарювання; напрями вдосконалення методик і процедур проведення антикорупційного аудиту в Україні; механізм протидії тіньовій економіці та корупції. The monograph addresses the following issues: theoretical foundations and essence of the concepts of "shadow economy" and "corruption"; methods of detecting and assessing the shadow economy; tax crime as the main source of the shadow economy; schemes of illegal refund of value added tax as one of the ways of shadowing the economy; the impact of corporate income tax evasion schemes on the scale of the shadow economy; improvement of the tax system as a way to de-shadow the economy; proposals for improving VAT as a legalization tool measures to check entities for risks of money laundering and legalization of proceeds of crime; ways to improve the financial monitoring system in Ukraine; key elements of the anti-corruption audit system of business entities; anti-corruption program as a key element of anti-corruption audit; corruption risks in the activities of business entities; ways to improve the methods and procedures of anti-corruption audit in Ukraine; mechanism for combating the shadow economy and corruption.
- ДокументОсобливості розвитку людського капіталу як основного фактора зростання економіки України(Економічний вісник, 2020) Рябчук Оксана Григорівна; Гожуловський Сергій Сергійович; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Hozhulovskyi Serhii SerhiiovychУ статті розглянуто проблеми людського капіталу як основного фактора економічного розвитку в умовах трансформації економіки України до постіндустріальної стадії розвитку. Розглянуто соціально-економічну сутність, складові та процес формування людського капіталу. Досліджено наявність взаємозв’язку між рівнем розвитку людського капіталу і загальним економічним розвитком країни. Обґрунтовано наявність та подано перелік основних факторів, що здійснюють найзначніший вплив на формування й ефективне використання людського капіталу в Україні. Проведено аналіз впливу державного регулювання та державних інститутів на розвиток людського капіталу. The study, as well as the proper provision of the general condition, structure and level of development of human capital, are crucial for the competitiveness, effi ciency and growth of any national economy of any country. In the context of the characteristics of human capital, the issue of defi ning the strategic role and the importance not only of the formation, accumulation, improvement and development of human capital, but also its eff ective and rational use in the interests of our country, is particularly acute. The value of human capital is embodied through education, qualifi cation, knowledge, skills, abilities, abilities (physical and intellectual), experience, a system of motivations, talents (innate or acquired), etc., which are formed by an individual throughout life and are capable of providing payback for its owner. Human capital, according to the defi nition of classical economic theory, is indeed capital, since it is directly used in the production process, is a source of future income and added value, and human is called because its carrier is the individual (man). In a context where natural resources are devalued to some extent, and free access to capital is somewhat restricted, the question of the priority orientation of the state to attract investment in human capital becomes more urgent. After all, investments in human capital make it possible to improve its quality and to ensure positive dynamics of economic development. Conclusions on the economic impact of education and training should help change the state’s approach to the problems of stimulating economic growth and productivity, since investment in human capital is a major contributor to economic growth. It is necessary to identify the factors whose improvement will lead to more effi cient formation and use of this resource. The factors that shape the development of human capital are the result of socio-economic policies pursued by a state. The research methods used in the writing of the article involve the use of general scientifi c and own methods of economic science. In the course of work such research methods as: induction, deduction, dialectic, generalization, concretization, comparison, systematic approach, structural-logical analysis and others were applied. All factors directly depend on the quality, nature, scale, eff ectiveness and timing of the policy pursued by the state in social, demographic, legal and economic spheres. The implementation of the above is entrusted to the appropriate levels of state institutions. Of particular importance both in the formation and in the provision of the necessary conditions for the eff ective use of human capital is the institutional factor. The quality of individual country institutions directly depends on the individual’s use of the potential of his own human capital, his talents, knowledge, skills, experience and experience. Thus, human capital is a specifi c resource, since the person who owns it is both the input and the fi nal vector of the socio-economic development of the state.
- ДокументПроблеми та перспективи державного фінансового контролю та аналізу виконання місцевих бюджетів(Scientific Horizons, 2022) Салямон-Міхєєва Катерина Дмитрівна; Рябчук Оксана Григорівна; Панасюк Ольга Вікторівна; Таращенко Володимир Анатолійович; Білобровенко Тетяна Володимирівна; Saliamon-Mikhieieva Kateryna Dmytrivna; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Panasiuk Olha Viktorivna; Tarashchenko Volodymyr Anatoliiovych; Bilobrovenko Tetiana VolodymyrivnaВ умовах постійного наростання глобальних викликів та соціально-економічної нестабільності проблема ефективності державного фінансового контролю є однією з центральних для сучасної України. Мета статті полягала в тому, щоб виявити основні проблеми державного фінансового контролю та провести оцінку виконання місцевих бюджетів. Основні методи до дослідження заявленої у статті проблеми: теоретичні підходи (аналіз українських та міжнародних теоретичних положень), аналіз і синтез, статистичний аналіз, систематичний аналіз, термінологічний аналіз, метод графічного представлення статистичних даних, аналіз законодавчих і програмних документів. У результаті проведеного дослідження підтвердилася висунута автором гіпотеза про значно зростаючу необхідність удосконалення, посилення системи державного фінансового контролю та створення передумов для підвищення ефективності виконання місцевих бюджетів. Виявлено недоліки, проблеми, перешкоди, обмеження та перспективи розвитку державного фінансового контролю та виконання місцевих бюджетів. Отримані результати мають теоретичну та практичну значущість. Застосування теоретичних підходів при дослідженні доповнює теоретичні положення державного фінансового контролю. Практичну значущість мають результати особливо при проведенні національної політики у сфері державного фінансового контролю в умовах кризи, спричиненої пандемією та її соціально-економічних наслідків. За результатами дослідження сформульовано пропозиції щодо вдосконалення системи державного фінансового контролю та виконання місцевих бюджетів. In the conditions of the constant increase of global challenges and socio-economic instability, the problem of the effectiveness of state financial control is one of the central ones for modern Ukraine. The purpose of the research was to identify key problems of government financial control and to assess the implementation of local budgets. The main methods for the study of the subject matter were theoretical approaches (analysis of Ukrainian and international theoretical positions), analysis and synthesis, statistical analysis, systematic analysis, terminological analysis, method of graphical representation of statistical data, and analysis of legislative and programme documents. As a result, it was confirmed that necessity to develop the state financial control system and to create a basis for improving the effectiveness of local budget execution had increased. The statistical data for the last three years (in some cases for 10 years) were analysed, which made it possible to describe the current situation in the field of public financial control and execution of local budgets in Ukraine. Shortcomings, problems, obstacles, limitations, and perspectives for public financial control development and the execution of local budgets are identified. The results obtained have theoretical and practical significance. The application of theoretical approaches in the study complements the theoretical provisions financial control of government. The results are of practical importance, especially in the implementation of national policy in the field of state financial control in the context of the crisis caused by the pandemic and its socio-economic consequences.
- ДокументРозмежування понять «компетентність» і «компетенція» у професійній діяльності аудитора(Причорноморські економічні студії, 2019) Рябчук Оксана Григорівна; Бестюк Анастасія Миколаївна; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Bestiuk Anastasiia MykolaivnaУ статті досліджено відмінності між категоріями «компетенція» і «компетентність», які є ключовими складовими поняттями у компетентнісному підході та в останній час стають актуальними в усіх сферах діяльності. Для порівняння визначень понять «компетенція» і «компетентність» різними дослідниками проведено відповідний детальний аналіз. Вивчено та проаналізовано компетентності та компетенції у професійній діяльності аудитора, наведено авторські визначення цих понять. Наведено перелік етичних принципів аудиторів, які повинні застосовуватися під час виконання завдань перед користувачами аудиторських послуг, при цьому досягаючи певних цілей для престижу професії. Проаналізовано права та обов’язки аудитора відповідно до його повноважень. Наведено характеристику необхідних компетенцій для посади аудитора відповідно до посадових інструкцій в тому числі у світових компаніях. Обґрунтовано, що компетентності аудитора повинні бути достатніми для досягнення цілей у межах його компетенцій. The article explores the differences between the categories "competency" and "competence", which are key components of the competency approach and have recently become relevant in all areas of activity. In order to compare the definitions of the terms “competency” and “competence” by different researchers, an appropriate detailed analysis was conducted. The competencys and competences in the professional activity of the auditor are studied and analyzed, author's definitions of these concepts are given. Detect the list of ethical principles of auditors, which should be applied when performing tasks in front of users of audit services, while achieving certain goals for the prestige of the profession. The rights and responsibilities of the auditor are analyzed in accordance with his / her authority. The characterized of the necessary competencies for the position of auditor in accordance with job descriptions including in the world companies. It is substantiated that the competencies of the auditor should be sufficient to achieve the objectives within his competence. Confidence in auditing depends on the auditors' competency and competence. The overall competence of the auditors should be sufficient to achieve the objectives within their competence. Foreign and domestic researchers have different definitions of the terms “competency” and “competence”. Some researchers believe that these terms are synonymous, while others believe that they are different in structure and nature. Despite extensive research, understanding the "ability" to "confidence", they must develop data on the scope. Confidence and credibility in the audit process depend on the competence of the auditors. Competence plays an important role in the employment of a future auditor. The auditor must adhere to ethical principles when performing his / her tasks to the users of audit services, while achieving certain goals for the prestige of the profession. Therefore, determining the criterion for the position of the auditor should be his competence, which includes: possessing the necessary amount of knowledge and skills in ordering honestly and professionally fulfilling the obligations, to guarantee client auditing services based on modern methods with the use of everyone , including recent, regulatory acts.