Перегляд за Автор "Харченко Тетяна Борисівна"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументОсобливості проведення маркетингових досліджень у роздрібній торгівлі(Економічний дискурс, 2019) Мурована Тетяна Олександрівна; Харченко Тетяна Борисівна; Авраменко Наталія Леонідівна; Murovana Tetiana Oleksandrivna; Kharchenko Tetiana Borysivna; Avramenko Nataliia LeonidivnaАвторами проаналізовано сучасний стан та тенденції розвиту роздрібного ринку в Україні. Досліджено основні групи методів, які застосовуються при проведенні маркетингових досліджень, а також виокремлено окремі їх види, які доцільно використовувати в сучасних умовах функціонування ринку роздрібної торгівлі в Україні. Виокремлено етапи проведення маркетингових досліджень у роздрібній торгівлі та визначено основні завдання, які необхідно вирішити на кожному з них. Застосування запропонованих заходів дозволить віднайти інноваційні рішення для ознайомлення покупців з новими видами товарів, а також адаптувати специфічні методи проведення маркетингових досліджень до сучасних умов функціонування українського ринку роздрібної торгівлі. Перспективами подальших досліджень можуть стати глибинний аналіз перспектив застосування фінансових технологій обробки великих масивів даних, а також спеціального програмного забезпечення при застосуванні специфічних методів проведення маркетингових досліджень (аудит торговельних точок, аналіз цінової політики у торговельних точках, аналіз структури чеку, таємний покупець, торговельна панель, ABC-аналіз, XYZ-аналіз, крос-аналіз, hall-тести, home-тести та ін.) The current state and trends of retail market development in Ukraine were analyzed by the authors. The main groups of methods that are used in conducting marketing research were investigated, as well as their separate types, which are expedient to be used in the current conditions of functioning of the retail Market in Ukraine. The stages of conducting marketing researches in retail trade are distinguished and the basic tasks which must be solved on each of them are defined. Discussion. The implementation of the proposed measures will help to identify innovative solutions to familiarize customers with new types of products, as well as to adapt specific methods of marketing research to the current conditions of functioning of the global retail market. In addition, the implementation of the proposed measures will allow to develop measures for timely response of the manufacturing companies to the existing requests of the retail market, ensuring the financial stability and solvency of the companies involved in the field of retail trade. Prospects for further research may include in-depth analysis of prospects for the use of large-scale processing financial technologies and development of special software for the application of specific methods of marketing research (point-of-sale audit, point-of-sale price analysis, check structure, mystery shopper, trading panel, ABC-analysis, XYZ-analysis, crossanalysis, hall-tests, home-tests, etc.).
- ДокументТенденції розвитку торговельно-економічних відносин в сучасних умовах(Бізнес-навігатор, 2019) Желібо Євгеній Петрович; Сагайдак Юлія Анатоліївна; Харченко Тетяна Борисівна; Zhelibo Yevgeny Petrovich; Sagaydack Julia Anatolyivna; Kharchenko Tetiana BorysivnaВ статті висвітлено сучасний стан розвитку торговельно-економічних відносин України з іншими країнами світу. Проаналізовано основні чинники, що впливають на розвиток торговельно-економічних відносин, зокрема: соціально-економічні, політичні та соціальні чинники, що відображають розвиток вітчизняної зовнішньої торгівлі в розрізі географічної та товарної структури експорту та імпорту. Визначено, що у розвинутих країн експорт, як правило, перевищує імпорт, а в Україні останніми роками спостерігається обернена ситуація. Зроблено висновок, що країни Європейського Союзу є важливими торговельними партнерами держави. Визначено, що основними загрозами ефективного розвитку торговельно-економічних відносин є посилення політики протекціонізму, китайська експансія на світовому ринку, зміна структури ринку зайнятості. Визначено найближчі перспективи розвитку торговельно-економічних відносин України. The article highlights the current state of development of trade and economic relations of Ukraine with other countries of the world. It is proved that for today, deepening of trade and economic relations of Ukraine, integration of its economy into the European space is a priority task of development. The main factors that have an impact on the development of trade and economic relations are analyzed, in particular: socioeconomic and political, social factors reflecting the development of domestic foreign trade in terms of geographical and commodity structure of exports and imports. It is determined that in developed countries, exports tend to exceed imports, and in recent years Ukraine has seen an inverted situation, which indicates about absence of the majority of goods on the domestic market that are needed to meet the needs of the population, and the development of the Ukrainian economy today is aimed at reducing high-tech industries and orientation on the production of raw materials for export abroad. As a result of the analysis, it is established that the main problems of modern development of Ukrainian exports, which should be concentrated on the Government's efforts are: raw material nature of a large part of exports; the absence of a well-defined policy of structural changes in the material and technical base of industries and technologies of economic sectors; lack of legal basis for introduction of financial mechanisms of state support for export development; insufficient level of investment in modernization of export-oriented industries and a severe lack of new technologies; the dissemination of restrictive and protectionist practices by individual countries and leading transnational corporations; export settlement through offshore companies and tax evasion. It is concluded that the countries of the European Union are important trading partners of the country. It has been determined that the main threats to the effective development of trade and economic relationship are the strengthening policy of protectionist, Chinese expansion in the world market, and changing the structure of the employment market. The short-term prospects of development of trade and economic relations of Ukraine are determined.