Перегляд за Автор "Шпак Інна Василівна"
Зараз показуємо 1 - 5 з 5
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументДержавний контроль за видатками бюджету на сектор безпеки та оборони(Ірпінський юридичний часопис : науковий журнал, 2021) Касьяненко Любов Михайлівна; Шпак Інна Василівна; Kasianenko Liubov Mykhailivna; Shpak Inna VasylivnaУ статті доведено, що видатки бюджету на сектор безпеки та оборони є вагомою складовою фінансової системи України; розглянуто особливості державного контролю за видатками бюджету на досліджуваний сектор; запропоновано відповідні шляхи удосконалення фінансового законодавства, зокрема в частині забезпечення прозорості основних напрямів видатків бюджету, спрямованих на національну безпеку і оборону, розробки комплексу законодавчих та нормативних заходів щодо контролю за використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на потреби національної безпеки та оборони, а також запровадження дієвого механізму здійснення контролю за видатками бюджету та проведення розслідувань діяльності сектору безпеки і оборони. The article states that one of the most important conditions for economic, social and cultural progress, a key element in maintaining the constitutional order and real rights and freedoms of every individual citizen in Ukraine is the security and defense sector. The paper proves that budget expenditures on the security and defense sector are an important component of the financial system of Ukraine. In particular, budget expenditures are funds directed to the implementation of programs and activities provided for in the relevant budget. The focus is on secret expenditures, which are a separate part of state expenditures. In addition, the features of state control over budget expenditures on the studied sector are considered. It is established that the improvement of control over budget expenditures at all levels of state regulation can be achieved by basing its organization and implementation on modern scientific principles, compliance with which will clarify the true nature of existing budget problems, introduce specific measures to improve control in the state budget sphere. , justify the strategy to overcome existing shortcomings. The article traces the main aspects of financing the studied sector in foreign countries, identifies existing differences in state control over budget expenditures on national security and defense, and suggests appropriate ways to improve financial legislation, in particular to ensure transparency of the main areas of budget expenditures aimed at national security and defense, development of a set of legislative and regulatory measures to control the use of the State Budget of Ukraine allocated for national security and defense, as well as the introduction of an effective mechanism for controlling budget expenditures and investigations of the security and defense sector. It is proved that the state control over budget expenditures for the security and defense sector is of both scientific and practical interest for further research and improvement of legislation in this area.
- ДокументПоняття та сутність бюджетних видатків на національну безпеку(Юридичний науковий електронний журнал, 2022) Шпак Інна Василівна; Shpak Inna VasylivnaУ статті досліджено історичні витоки становлення поняття «національна безпека», адже така безпека була і залишається фундаментальною цінністю суспільства і виступає, як об’єктом суспільної життєдіяльності, так і поєднує в собі її спрямованість, змістовність та ефективність. Із урахуванням того, що на сьогоднішній день є чимало визначень поняття «національна безпека», а серед науковців існують різні підходи щодо трактування цього терміна, було здійснено аналіз наукових підходів до визначення національної безпеки. Водночас визначено, що об’єктами національної безпеки виступають людина і громадянин; держава; суспільство. З’ясовано сутність поняття «видатки бюджету», особливості його трактування та основні ознаки. Визначено, що видатки бюджету на національну безпеку є найвагомішою складовою національної фінансової системи. Установлено, що фінансування національної безпеки здійснюється винятково за рахунок коштів Державного бюджету України в розмірі, який визначається щорічно Законом України «Про Державний бюджет України». Рівень таких видатків є одним із найважливіших критеріїв, що сприяє забезпеченню формування необхідних умов здатності суспільства й держави захищати національні інтереси, стримувати та/або усувати внутрішні й зовнішні загрози національному суверенітету, територіальній цілісності, соціальному ладу, економічному розвитку, іншим важливим елементам духовної й матеріальної життєдіяльності. На підставі наведеного, у статті запропоновано авторське визначення поняття «видатки бюджету на національну безпеку». Методологічною основою наукової статті стала система взаємодоповнюючих філософських, загальнонаукових та спеціальних методів пізнання. Визначено, що основні положення статті можуть бути науково-теоретичним фундаментом для подальших наукових розробок The article examines the historical origin of the concept of «national security», because such security was and remains a fundamental value of society and is both an object of public life and combines its focus, content and effectiveness. Given the fact that today there are many definitions of the term «national security», and among scientists there are different approaches to the interpretation of this term, it analyses different scientific approaches to the definition of national security. At the same time, it is determined that the objects of national security are man and citizen; state; society. The essence of the concept of «budget expenditures», the peculiarities of its interpretation and the main features are clarified. It has been determined that budget expenditures on national security are the most important component of the national financial system. It is established that the financing of national security is carried out exclusively at the expense of the State Budget of Ukraine in the amount determined annually by the Law of Ukraine «On the State Budget of Ukraine». The level of such expenditures is one of the most important criteria that helps to create the necessary conditions for the ability of society and the state to protect national interests, deter and/or eliminate internal and external threats to national sovereignty, territorial integrity, social order, economic development and other important elements of spiritual and material vital functions. Based on the above, the article proposes an author's definition of the concept «budget expenditures on national security». The methodological basis of the scientific article was performed by a system of complementary philosophical, general scientific and special methods of cognition. It is determined that the main provisions of the article can become a scientific and theoretical foundation for further research.
- ДокументПравові засади забезпечення та фінансування національної безпеки України у світлі міжнародного досвіду(Visegrad Journal on Human Rights, 2023) Шпак Інна Василівна; Shpak Inna VasylivnaЗабезпечення національної безпеки є одним із найактуальніших питань на сучасному етапі державотворення, яке потребує вирішення, а питання належного фінансування сектору національної безпеки і оборони є одним із першочергових. У статті досліджено правові засади фінансування системи національної безпеки України, охарактеризовано різні погляди науковців на тлумачення понять «система національної безпеки», «система забезпечення національної безпеки», «фінансування» та «бюджетні видатки». Обґрунтовано, що національна безпека є одним із головних чинників стабільного розвитку держави, оскільки забезпечує сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання і нейтралізацію реальних та потенційних загроз національним інтересам. Визначено, що головним завданням для України сьогодні є забезпечення національної безпеки, що сприятиме реформуванню всіх сфер державної та суспільної діяльності. Важливо забезпечити, щоб зміст перетворень у цій сфері був пов'язаний зі збереженням і зміцненням державного суверенітету та територіальної цілісності. Крім того, фінансово-бюджетні правовідносини мають стати більш орієнтованими на забезпечення ефективного фінансування сектору національної безпеки і оборони, який потерпає від наслідків війни. У статті узагальнено досвід зарубіжних країн у сфері забезпечення та фінансування національної безпеки. Обґрунтовано необхідність застосування міжнародного досвіду з урахуванням українських реалій у сфері забезпечення та фінансування національної безпеки. Ensuring national security is one of the most pressing issues at the current stage of state-building which needs to be addressed, and the issue of proper financing of the national security and defense sector is one of the priorities. The article examines the legal framework for financing the national security system of Ukraine, and characterizes different views of scholars on the interpretation of the concepts of “national security system”, “system of ensuring national security”, “financing” and “budget expenditures”. It is substantiated that national security is one of the main factors of stable development of the State, since it ensures sustainable development of society, timely detection, prevention and neutralization of real and potential threats to national interests. It is determined that the main task for Ukraine today is to ensure national security, which will contribute to reforming of all spheres of state and public activity. It is important to ensure that the content of transformations in this area is related to the preservation and strengthening of state sovereignty and territorial integrity. In addition, financial and budgetary legal relations should become more focused on ensuring effective financing of the national security and defense sector suffering from the consequences of war. The article summarizes the experience of foreign countries in the field of ensuring and financing national security. The author substantiates the need to apply international experience, taking into account Ukrainian realities, in ensuring and financing national security.
- ДокументПравові засади контролю за видатками бюджету на національну безпеку та оборону України з урахуванням зарубіжного досвіду(Держава та регіони, 2023) Шпак Інна Василівна; Shpak Inna VasylivnaІз початком російського вторгнення змінилися умови, що пов’язані з наповненням Державного бюджету України та місцевих бюджетів, і, відповідно, з формуванням видатків. Забезпечення належного фінансування сектору національної безпеки та оборони – це актуальна проблема на сучасному етапі формування держави, яка вимагає негайного вирішення, а здійснення контролю за видатками бюджету на національну безпеку та оборону України визнається як один із основних пріоритетів. У статті розглянуто правові засади фінансування системи забезпечення національної безпеки України, охарактеризовано різні погляди вчених щодо трактування понять «система національної безпеки», «система забезпечення національної безпеки», «фінансування», «видатки бюджету», «контроль», узагальнено досвід зарубіжних країн щодо фінансування національної безпеки та оборони і здійснення контролю у цій сфері. Обґрунтовано необхідність застосування зарубіжного досвіду, з врахуванням українських реалій, щодо забезпечення належного рівня фінансування національної безпеки та оборони і здійснення контролю за бюджетними видатками в досліджуваній сфері, зокрема: виявлення суперечливостей законодавчої і нормативної баз та приведення їх у відповідність; забезпечення прозорості видатків бюджету, що дало б змогу встановити фактичний стан щодо використання бюджетних коштів на національну безпеку та оборону України; чітке розмежування та усунення дублювання компетенції різних суб’єктів забезпечення національної безпеки в державі; реформування органів державного бюджетного контролю шляхом організації їхньої діяльності відповідно до загальноприйнятих міжнародних стандартів; удосконалення законодавства, спрямованого на забезпечення професійної незалежності посадових осіб органів державного бюджетного контролю та орієнтація їхньої роботи на результативність та ефективність витрачання бюджетних ресурсів, що виділяються на потреби національної безпеки та оборони. With the beginning of the Russian invasion, the conditions related to the filling of the State Budget of Ukraine and local budgets and, accordingly, the formation of expenditures, changed. Ensuring adequate financing of the national security and defense sector is an urgent problem at the current stage of state formation that requires immediate resolution, and the control of budget expenditures for national security and defense of Ukraine is recognized as one of the main priorities. The article examines the legal principles of financing the national security system of Ukraine, characterizes the different views of scientists regarding the interpretation of the concepts «national security system», «system of national security», «financing», «budget expenditures», «control», summarizes the experience of foreign countries regarding financing of national security and defense and implementation of control in this area. The need to apply foreign experience, taking into account Ukrainian realities, to ensure the appropriate level of financing of national security and defense and control of budget expenditures in the researched area is substantiated, in particular: identifying inconsistencies in the legislative and regulatory frameworks and bringing them into line; ensuring transparency of budget expenditures, which would make it possible to establish the actual situation regarding the use of budget funds for national security and defense of Ukraine; clear demarcation and elimination of duplication of competence of various subjects of ensuring national security in the state; reforming state budget control bodies by organizing their activities in accordance with generally accepted international standards; improvement of legislation aimed at ensuring the professional independence of officials of state budget control bodies and the orientation of their work on the effectiveness and efficiency of spending budgetary resources allocated for the needs of national security and defense
- ДокументСутність та особливості правового регулювання видатків бюджету на сектор національної безпеки і оборони в умовах воєнного стану(Аналітично-порівняльне правознавство, 2023) Шпак Інна Василівна; Shpak Inna VasylivnaУ статті розглянуто сутність і особливості правового регулювання видатків бюджету на сектор національної безпеки і оборони в умовах воєнного стану, визначено їхній вплив на забезпечення економіки країни, обороноздатності, а також безпеки держави та суспільства. Обґрунтовано, що забезпечення належного рівня фінансування сектору національної безпеки та оборони – це важлива складова для ефективного функціонування та захисту держави. З’ясовано, що джерелом ресурсів для реалізації таких пріоритетних функцій держави як забезпечення національної безпеки та оборони є кошти державного бюджету та місцевих бюджетів. Сформульовано власне визначення поняття «видатки бюджету», здійснено аналіз основних нормативно-правових актів, які регулюють фінансування сектору безпеки і оборони України. Виокремлено особливості фінансування та матеріально-технічного забезпечення національного спротиву зокрема, та сектору національної безпеки і оборони в цілому. Вказано на необхідність внесення змін до нормативно-правових актів щодо забезпечення належного фінансування сектору національної безпеки і оборони з урахуванням вимог про запобігання та усунення факторів, що сприяють виникненню та поширенню корупції у цій сфері. Сформульовано пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства України в частині забезпечення належного фінансування сектору національної безпеки і оборони та ефективного використання видатків бюджету на вказаний сектор в умовах війни, зокрема: збільшення видатків на сектор національної безпеки і оборони та визначення їх оптимальної структури; наповнення місцевих бюджетів за рахунок ефективних дій місцевої влади; розробка єдиної бюджетної стратегії фінансування сектору безпеки і оборони; забезпечення належного державного контролю за видатками бюджету на сектор безпеки і оборони шляхом створення окремого незалежного підрозділу The article deals with the essence and peculiarities of the legal regulation of budget expenditures for the national security and defense sector in the conditions of martial law, and determines their impact on ensuring the country’s economy, defense capability, as well as the security of the state and society. It is substantiated that ensuring the appropriate level of financing of the national security and defense sector is an important component for the effective functioning and protection of the state. It was found that the source of resources for the implementation of such priority functions of the state as ensuring national security and defense are the funds of the state budget and local budgets. The actual definition of the concept of «budget expenditures» was formulated, and the analysis of the main legal acts regulating the financing of the security and defense sector of Ukraine was carried out. The peculiarities of financing and logistical support of the national resistance in particular, and the national security and defense sector as a whole are highlighted. It is pointed out the need to make changes to regulatory legal acts to ensure proper financing of the national security and defense sector, taking into account the requirements for prevention and elimination of factors that contribute to the emergence and spread of corruption in this area. Proposals have been formulated to improve the current legislation of Ukraine in terms of ensuring proper financing of the national security and defense sector and effective use of budget expenditures for the specified sector in war conditions, in particular: increasing expenditures for the national security and defense sector and determining their optimal structure; filling local budgets due to effective actions of local authorities; development of a unified budget strategy for financing the security and defense sector; ensuring proper state control over budget expenditures for the security and defense sector by creating a separate independent unit.