Перегляд за Автор "Hozhulovskyi Serhii Serhiiovych"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументДержавний фінансовий аудит: проблеми теорії і практики(Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2020) Шевчук Олег Анатолійович; Лісовий Андрій Васильович; Проскура Катерина Петрівна ; Міщенко Тетяна Михайлівна; Рябчук Оксана Григорівна; Мацелюх Наталія Петрівна; Бліхар Марія Миронівна; Коваленко Юлія Михайлівна; Левченко Олександр Михайлович; Шалімова Наталія Станіславівна; Таращенко Володимир Анатолійович; Горбунов Олександр Володимирович; Рубан Наталія Іванівна; Лисеюк Андрій Миколайович; Кондукова Ельвіра Владиславівна; Савченко Алла Миколаївна; Салямон-Міхеєва Катерина Дмитрівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Поснова Тетяна Вікторівна; Білобровенко Тетяна Володимирівна; Сидоренко Олексій Миколайович; Войтенко Ірина Сергіївна; Панасюк Ольга Вікторівна; Яремчук Ірина Володимирівна; Богдан Святослав Володимирович; Гожуловський Сергій Сергійович; Мельник Станіслав Миколайович; Shevchuk Oleh Anatoliiovych; Lisovyi Andrii Vasylovych; Proskura Kateryna Petrivna; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Matseliukh Nataliia Petrivna; Blikhar Mariia Myronivna; Kovalenko Yuliia Mykhailivna; Shalimova Nataliia Stanislavivna; Tarashchenko Volodymyr Anatoliiovych; Horbunov Oleksandr Volodymyrovych; Ruban Nataliia Ivanivna; Lyseiuk Andrii Mykolaiovych; Kondukova Elvira Vladyslavivna; Savchenko Alla Mykolaivna; Saliamon-Mikheieva Kateryna Dmytrivna; Mykytenko Tetiana Vladyslavivna; Posnova Tetiana Viktorivna; Bilobrovenko Tetiana Volodymyrivna; Sydorenko Oleksii Mykolaiovych; Voitenko Iryna Serhiivna; Panasiuk Olha Viktorivna; Yaremchuk Iryna Volodymyrivna; Bohdan Sviatoslav Volodymyrovych; Hozhulovskyi Serhii Serhiiovych; Melnyk Stanislav MykolaiovychУ монографії розглянуті такі питання, як уніфікація і вдосконалення понятійного та термінологічного апарату державного фінансового аудиту; процедури і методика державного фінансового аудиту у галузях бюджетного, податкового та митного контролю; шляхи гармонізації принципів, процедур і методики державного фінансового аудиту з різних напрямів фінансового контролю; перспективні напрями розвитку державного фінансового аудиту та державного фінансового контролю. Метою монографії є гармонізація принципів, процедур і методики державного фінансового аудиту в різних сферах фінансового контролю. Рекомендовано для працівників органів державного фінансового контролю, науковців, викладачів, аспірантів, студентів, а також усіх, хто цікавиться проблемами державного фінансового аудиту. The monograph examines such issues as the unification and improvement of the conceptual and terminological apparatus of the state financial audit; procedures and techniques of state financial audit in the areas of budgetary, tax and customs control; ways of harmonizing the principles, procedures and methods of state financial audit from various areas of financial control; perspective directions of development of state financial audit and state financial control. The purpose of the monograph is to harmonize the principles, procedures and methods of state financial audit in various areas of financial control. Recommended for employees of state financial control bodies, scientists, teachers, graduate students, students, as well as anyone interested in the problems of state financial audit.
- ДокументОбґрунтування поняття «державний бюджетний аудит»(Держава та регіони, 2020) Рябчук Оксана Григорівна; Гожуловський Сергій Сергійович; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Hozhulovskyi Serhii SerhiiovychУ статті обґрунтовано необхідність підвищення ефективності сфери, яка фінансується за кошти державного бюджету. Доведено, що таке покращення буде забезпечуватися за умов удосконалення і посилення функції контролю щодо ефективного та доцільного використання державних фінансів. Обґрунтовано, що саме державний фінансовий аудит, який проводиться в межах державного фінансового контролю, потребує детального вивчення, наукового осмислення його сутності та уточнення термінології. У свою чергу, науково обґрунтована та законодавчо визначена термінологія буде основою для розроблення концепції створення системи контролю за державними фінансами, яка відповідає високим світовим стандартам. Розглянуто та проаналізовано існуючі підходи до розуміння змісту державного фінансового та державного бюджетного аудиту. Наведено власне обґрунтоване визначення поняття державного бюджетного аудиту. Наведено основні характеристики видів державного фінансового аудиту в контексті авторського переосмислення його сутності. Public sector activity provide the most important components of society. The changes that have taken place in the system of public finance control in recent years are fully justified by the policy pursued by Ukraine to move closer to the European Union. State financial audit, conducted within the framework of state financial control, needs detailed studying. Understanding and justifying this category is an extremely important scientific process. Methods that used during the researching: chronology, analysis, synthesis, grouping, generalization, deduction, induction, comparison, analogy, logical reasoning method, dialectics, etc. Public financial audit research addresses a number of theoretical issues related to the need to legislate and differentiate between the concepts of “state financial audit”, “state budget audit”, “tax audit” and “customs audit”. The presence of different definitions of the concepts of "state financial audit" and "state budget audit" is caused by problems of understanding of their essence by scientists and practitioners. However, the main disadvantage of some of the definitions of the budget audit is that they do not mention such an important category as "efficiency". After all, the evaluation of the effectiveness of management decisions and the use of public resources is a feature of the state budget audit. The principle of efficiency is one of the basic principles of the budgetary system, which is defined by the Budget Code of Ukraine. The main purpose of auditing the efficiency of public funds is to determine the cost-effectiveness, efficiency and effectiveness of their use, to establish criteria for evaluating the results obtained and assessing the achievement of the expected goal, drawing conclusions and developing proposals for improving the efficiency of budget spending and eliminating the identified shortcomings. Further research in the areas of state financial audit and state budget audit is very important from a theoretical and practical point of view. Our terminology will allow us to define the composition and structure of the control bodies, their powers, functions, tasks, areas of activity, objects of control, methods of verification, for example, in the development of regulatory and legislative acts.
- ДокументОсобливості розвитку людського капіталу як основного фактора зростання економіки України(Економічний вісник, 2020) Рябчук Оксана Григорівна; Гожуловський Сергій Сергійович; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Hozhulovskyi Serhii SerhiiovychУ статті розглянуто проблеми людського капіталу як основного фактора економічного розвитку в умовах трансформації економіки України до постіндустріальної стадії розвитку. Розглянуто соціально-економічну сутність, складові та процес формування людського капіталу. Досліджено наявність взаємозв’язку між рівнем розвитку людського капіталу і загальним економічним розвитком країни. Обґрунтовано наявність та подано перелік основних факторів, що здійснюють найзначніший вплив на формування й ефективне використання людського капіталу в Україні. Проведено аналіз впливу державного регулювання та державних інститутів на розвиток людського капіталу. The study, as well as the proper provision of the general condition, structure and level of development of human capital, are crucial for the competitiveness, effi ciency and growth of any national economy of any country. In the context of the characteristics of human capital, the issue of defi ning the strategic role and the importance not only of the formation, accumulation, improvement and development of human capital, but also its eff ective and rational use in the interests of our country, is particularly acute. The value of human capital is embodied through education, qualifi cation, knowledge, skills, abilities, abilities (physical and intellectual), experience, a system of motivations, talents (innate or acquired), etc., which are formed by an individual throughout life and are capable of providing payback for its owner. Human capital, according to the defi nition of classical economic theory, is indeed capital, since it is directly used in the production process, is a source of future income and added value, and human is called because its carrier is the individual (man). In a context where natural resources are devalued to some extent, and free access to capital is somewhat restricted, the question of the priority orientation of the state to attract investment in human capital becomes more urgent. After all, investments in human capital make it possible to improve its quality and to ensure positive dynamics of economic development. Conclusions on the economic impact of education and training should help change the state’s approach to the problems of stimulating economic growth and productivity, since investment in human capital is a major contributor to economic growth. It is necessary to identify the factors whose improvement will lead to more effi cient formation and use of this resource. The factors that shape the development of human capital are the result of socio-economic policies pursued by a state. The research methods used in the writing of the article involve the use of general scientifi c and own methods of economic science. In the course of work such research methods as: induction, deduction, dialectic, generalization, concretization, comparison, systematic approach, structural-logical analysis and others were applied. All factors directly depend on the quality, nature, scale, eff ectiveness and timing of the policy pursued by the state in social, demographic, legal and economic spheres. The implementation of the above is entrusted to the appropriate levels of state institutions. Of particular importance both in the formation and in the provision of the necessary conditions for the eff ective use of human capital is the institutional factor. The quality of individual country institutions directly depends on the individual’s use of the potential of his own human capital, his talents, knowledge, skills, experience and experience. Thus, human capital is a specifi c resource, since the person who owns it is both the input and the fi nal vector of the socio-economic development of the state.
- ДокументРегресійний аналіз підприємницької діяльності ПАТ «Авдієвський коксохімічний завод»(Львів, 2018) Паянок Тетяна Миколаївна; Гожуловський Сергій Сергійович; Paianok Tetiana Mykolaivna; Hozhulovskyi Serhii SerhiiovychЗдійснено регресійний аналіз підприємницької діяльності ПАТ «Авдієвський коксохімічний завод». Проведено аналіз фінансово-економічного стану та основних показників коксохімічної галузі України. The regression analysis of the entrepreneurial activity of PJSC Avdeyevsky Coke Plant was carried out. The analysis of the financial and economic condition and the main indicators of the coke industry of Ukraine is carried out.