Перегляд за Автор "Kapitanets Svitlana Volodymyrivna"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументДетермінанти національного застосування нової комп'ютеризованої транзитної системи (NCTS)(Економіка та суспільство, 2022) Капітанець Світлана Володимирівна; Брендак Аліна Іванівна; Kapitanets Svitlana Volodymyrivna; Brendak Alina IvanivnaУ статті розглянуто питання повномасштабного застосування національної електронної транзитної системи в Україні. Вказано на важливість приєднання нашої держави до Конвенції про процедуру спільного транзиту задля підвищення вітчизняного транзитного потенціалу та ефективної протидії спробам митного шахрайства під час переміщення товарів через митний кордон України. Досліджено хронологію національного застосування NCTS. Встановлено та описано детермінанти – процедурні особливості та результативні показники, котрі характеризують кожен етап застосування NCTS. Констатовано, що Держмитслужбою продовжено роботу та взаємодію з представниками ЄС щодо реалізації тих заходів, які наближають Україну до приєднання в подальшому до Конвенції. Зроблено припущення, що продовження адаптації національного законодавства, включаючи оновлення таблиці апроксимації законодавства та підготовку необхідних змін до нормативно-правових актів, стане однією з детермінант, котрі визначатимуть готовність України приєднатися до Конвенції. The issue on a full-scale applying of the national digital transit system in Ukraine is considered in the paper. There is emphasized on a signifcance of implementation of the Convention on Common Transit Procedure in our state to develop national transit potential and to counteract to customs fraud attempts effective during the movement of goods through the Customs Border of Ukraine. The chronology of the national applying of the NCTS is researched. Such determinants as procedural peculiarities and performance indicators that characterize each of NCTS applying stages, is determined and described. Quantitative indicators of the progress of Ukraine in the national application of the digital transit system for more than a year. There is demonstrated, that at the end of June 2022, more than 1000 companies have registered to be possible to applicate T1UA declarations. At the same time, each second enterprise issued at least one declaration successfully. The total number of provided T1UA declarations is more than 5,000 (more than 3,500 T1UA declarations or 70% of the total number are provided at the beginning of 2022). More than 3,200 T1UA declarations were issued by the customs of the State Customs Service (more than 2,600 T1UA declarations or 80% of this number were issued at the beginning of 2022). A number of requirements, processed by the Support Service of the State Customs Service, are more than 600 (approximately 350 requirements or 60% of the total number were issued at the beginning of 2022). Results of the work of previous and final evaluative missions of the General Directorate for Taxation and Customs Union of the European Commission (DG TAXUD) are researched. It is noted, that the Ukrainian part showed legislative and organizational provisions of common transit under the requirements of DG TAXUD. In particular, using of NCTS by a customs office of departure and customs office of destination, the work of the project implementation team, and interaction on issues of common transit on the different levels, are shown. There is identifed, the State Customs Service has been continued a work and interaction with representors of EU on implementation of measures to make Ukraine nearer to implementation of the Convention for further. We suggest that the continuous of adaptation of national legislation, including renewable charts of approximation of legislation and preparation appropriate changes to regulative acts, will become one of the determinants, which determine a readiness of Ukraine to join to the Convention.
- ДокументОцінювання людського капіталу у системі стратегічного управління підприємством(Економіка. Фінанси. Право., 2022) Капітанець Світлана Володимирівна; Приходько Ольга Миколаївна; Власюк Тетяна Миколаївна; Заріцька Надія Миколаївна; Kapitanets Svitlana Volodymyrivna; Prykhodko Olha Mykolaivna; Vlasiuk Ttetiana Mykolaivna; Zaritska Nadiia MykolaivnaУ статті доведено особливу роль стратегічного управління людським капіталом у реалізації місії підприємства. Розглянуто елементи структури людського капіталу: здібності, розгортання, розвиток, уміння. Проаналізовано існуючі традиційні методики оцінювання людського капіталу на підприємстві. Побудовано модель оцінювання людського капіталу підприємства з урахуванням елементів людського капіталу та віку. Визначено, що саме поєднання кількісної та якісної оцінки дозволяє нівелювати недоліки традиційного оцінювання людського капіталу. The special role of strategic management of human capital in the implementation of the mission of the enterprise is proven. Human capital is the driver of the company's development, the main alpha-stacker of business processes, which creates additional value at the micro-level of the economy. It is the strategic management of capital, first of all, human capital, that allows the enterprise to achieve the strategic mission of the enterprise's functioning. The purpose of the paper is critical evaluation of existing methods of evaluating human capital in the system of strategic management of the enterprise. The elements of the structure of human capital are considered: abilities, deployment, development, skills. Existing traditional methods of evaluating human capital at the enterprise are analyzed. A model for evaluating the human capital of the enterprise was built, taking into account the elements of human capital and age. It was determined that it is the combination of quantitative and qualitative assessment that makes it possible to eliminate the shortcomings of traditional assessments of human capital. Numerous studies and publications pay attention to the evolution of human capital, its evaluation in the strategic management system of the enterprise. From a conceptual standpoint, human capital does not have sufficient explanatory power, the assumption that the effectiveness of economic and social development largely depends on human capital is almost unanimously accepted in scientific circles. Hence, there are also corresponding concerns of the academic, business and public business community regarding the assessment of human capital and the impact on enterprise development. In this context, it is necessary to evaluate human capital at all levels of the life cycle of an individual.
- ДокументСтруктура та функціонал служби підтримки нової комп'ютеризованої транзитної системи (NCTS)(Економіка та суспільство, 2022) Капітанець Світлана Володимирівна; Заяц Віктор Віталійович; Kapitanets Svitlana Volodymyrivna; Zaiats Victor VitaliiovychУ статті йдеться про умови підготовки суб’єктів ЗЕД до застосування процедури спільного транзиту. Зауважено, що важливим стало створення Служби підтримки NCTS (Helpdesk). Служба підтримки є єдиною точкою контакту для суб’єктів господарювання та працівників митних органів щодо NCTS – з технічних, процедурних та інших питань. Розглянуто способи комунікації користувачів Служби підтримки, структурні частини та особливості її функціонування. Описано роботу З’ясовано способи забезпечення Службою підтримки безперервної роботи процедури спільного транзиту. Під час дослідження встановлено, що Служба підтримки є дійсно тим дієвим елементом, який забезпечує надійну комунікацію користувачів ЕТС. Іншими словами, Служба підтримки оперативно та системно відпрацьовує відповіді на запити користувачів ЕТС щодо: застосування режиму спільного транзиту; несправностей функціонального або технічного характеру, збоїв у роботі ЕТС та/або її складових; надання роз’яснень про особливості користування ЕТС та/або її складовими. The paper is dedicated to the join to the Convention on the Common Transit Procedure which is implemented with the help of such tools as the New Computerized Transit System (NCTS). It is stressed, that joint Ukraine to the Convention is an additional measure for contraction against violations of the Customs Legislation by the dishonest business which strives to avoid paying Customs payments. The Convention provides a lot of advantages. In particular, it provides opportunities for Ukrainian carriers and Customs brokers to use transitional simplifications and to increase their business. It is mentioned in the paper, that fully using the Common Transit Procedure provides maximally approximative involving entities of foreign economic activity. Thus, it demands the establishment of appropriate conditions for their “soft” transition and fast adaptation to the new transit system. Separate attention should be paid to the conditions of preparation of entities of foreign economic activity to use the Common Transit Procedure. The establishment of the Support Service for the NCTS (Helpdesk) is a significant component of this preparation. The Support Service is the only contact point for the Central Support Service of the General Directorate on issues of Taxations and the Customs Union of the European Commission (DG TAXUD) and for the National Support Services of member-states of the Convention. However, the Support Service is the only contact point for entities and servants of the Customs Bodies on the NCTS in the field of technical, procedural, and other issues. The authors defined ways of communication between users of the Support Service. The main structural parts of the Support Service are separated, and the peculiarities of its functioning are identified. The work of the Technical Support Module for users of programs products of the State Customs Service on issues of Common Transit. The means of providing permanent work of the Common Transit Procedure by the Support Service is determined. It is identified, the Support Service is an active tool that provides confident communication between users of the ETS. In the other words, the Support Service provides operatively and systematically answers to requirements from users of the ETS. These requirements are the use of the Common Transit Regime, malfunctions of a functional or technical nature, malfunctions of the work, and provision of explanations of the peculiarities of using ETS and/or its components.