Перегляд за Автор "Sukalenko Tetiana Mykolaivna"
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументВербальна репрезентація лінгвокультурного типажу «панна» в художньому дискурсі(Іван Огієнко і сучасна наука та освіта, 2019) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Sukalenko Tetiana MykolaivnaУ статті розроблено модель опису лінгвокультурного типажу «панна», зафіксованого в українському художньому дискурсі XIX століття з урахуванням його поняттєвих, образно-перцептивних, оцінних і ціннісних характеристик. Запропоновано аналіз лінгвокультурних типажів, що представляють собою впізнавані узагальнені образи представників певних соціальних груп, чия поведінка була зумовлена загальними етнокультурними домінантами і мала значний вплив на формування колективного світосприйняття в Україні. Поведінкові характеристики типізованої особистості панни розкрито на матеріалі творів української літератури XIX століття. У структурі типажу «панна» виокремлено основні фрейми: «Зовнішні характеристики» (слоти: «Портретні характеристики», «Вік», «Одяг»), «Внутрішні моральні характеристики», «Освітні та мовні характеристики», «Соціальний стан і соціальна поведінка», «Дозвілля», «Місце проживання». The research introduces a new approach to linguistic modeling of national character through description of linguistic and cultural types as generalized recognizable images of representatives from certain social groups, whose conduct was preconditioned by common ethnical and cultural dominants and aff ected the process of formation of collective mentality in Ukraine. The present report shows the intermediate results of analysis of the type «panna» in the linguistic-cultural aspect. The author considers behavioristic parameters of typifi ed individuality of «panna» in Ukrainian literature of the 19th century guided by the ideas suggested in several publications of prof. V.I. Karasyk, which are devoted to new trend in linguistic and cultural studies – the theory of linguistic and cultural types. The paper analyzes notional characteristics of the defi ned concept which make «notional framework of linguistic and cultural type» and have important features that are fi xed in dictionary defi nitions and certain contexts. Apart from those characteristics of the type «panna» presented in dictionaries, it is important to consider perceptive and evaluative characteristics of the type «panna», which could be traced in artistic discourse of the 19th century. They form typical images of appearance, age, behavior manners and types of activities / leisure of the type «panna». In the structure of type «panna» the author of the article singles basic frames: «External characteristics» (slots: «Portrait characteristics», «Age», «Clothes»), «Internal moral characteristics», «Educational and Speech characteristics», «Social status and social behavior», «Leisure», «Place of residence».
- ДокументДескриптивний аналіз лінгво-культурного типажу з соціальною домінантою «чиновник» у художньому дискурсі(Філологічний дискурс, 2020) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Sukalenko Tetiana MykolaivnaУ статті проаналізовано поняттєві та образно-перцептивні характеристики канцелярських, судових і поштових чиновників, представлених в українській літературі ХІХ ст. Класифіковано чиновництво за такими групами: канцелярські чиновники (канцелярист, секретар, реєстратор, столоначальник, письмоводитель, секретар, писар); судові чиновники – суддя, підсудок, писар в земському суді, секретар суду; поштові чиновники. Встановлено, що в описі канцелярських чиновників релевантними є зовнішні, внутрішні моральні, мовні та релігійні характеристики. Акцентовано увагу на внутрішніх моральних характеристиках судових чиновників ХІХ ст., провідними рисами яких були схильність до доносів і хабарництво. Закцентовано увагу на описі поштових чиновників, представлених у творах підавстрійських письменників, які зображені як активні учасники виборів, політичного життя. The article deals with the analysis of the conceptual and figurative-perceptional characteristics of stationery, court and postal officials presented in the Ukrainian literature of the nineteenth century. As the material for the description of the type we used different fictional discourse of the XIX century (prose, dramatic, poetical, etc.) of Ukraine under Russian and Avstrian governing. We emphasised in the work that the linguocultural type is one of the special kinds of linguocultural concepts, the most important characteristics of which are motivated by the typicality of certain personality, its significance for the certain linguoculture. Due to the established approaches to the description of the concepts in the structure of linguocultural types, their conceptual, figurative-perceptive components are consistently revealed. The officials are classified in the following groups: office officials (stationery, secretary, registrator, stolonachalnyk, clerck, scribe); court officials - judge, judge assistant, scribe in zemskyi court, secretary of the court; postal officials. It has been found out that there are actual external, internal moral, lingual and religious characteristics in the description of officers. The attention is focused on the internal moral characteristics of court officials of the nineteenth century, the leading features of which there were the tendency to denunciations and bribery. It is emphasised that in the fictional discourse of the nineteenth century the lingual characteristic of the type of « official» is important. Two types of officials are represented here: the first - the lowest – Ukrainian language-speaking; the second one - who lost the relationship with the native language and uses Russian. The attention is focused on the description of postal officials, represented in the works of the writers in Ukraine under the Austrian governing, which are depicted as active participants in the elections, political life.
- ДокументКомпетентність і компетенція–ключові поняття компетентнісного підходу в сучасній освіті(Філологічні науки, 2018) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Позднякова Ольга Олегівна; Sukalenko Tetiana Mykolaivna; Pozdniakova Olha OlehivnaУ статті проаналізовано поняття «компетенція», «компетентність», «компетентнісний підхід». Обґрунтовано актуальність компетентнісного підходу, застосування якого обумовлено соціально-економічними потребами сучасного суспільства. Висвітлено використання термінів «компетенція», «компетентність» у сучасній освіті та згруповано основні підходи до їхнього розуміння. Визначення пріоритетності компетентнісного підходу в освіті спрямовано на перехід до нових галузевих стандартів, що створює передумови для реалізації ключових компетентностей у майбутній професійній діяльності майбутнього фахівця відповідно до потреб суспільства та вимог ринку праці. The paper deals with the analysis of the concept of «competence», «awareness», «competence approach». The relevance of the competence approach, the application of which is conditioned by socio-economic needs of modern society, is substantiated. The use of the terms «competence», «awareness» in modern education is highlighted and the main approaches to their understanding are grouped. The significant features of competence are defined: the ability to make decisions; personal qualities to ensure the desired result in the workplace; a set of individual abilities, that are necessary for the performing of the professional duties; possession of a person with the appropriate competence and attitude to the subject of the activity; the inherent quality of the individual, manifested in the ability and readiness for the acting. The research paper focuses on the lack of a unified interpretation and existence of different views on the essence of the concepts of «competence», «awareness» due to the context; the importance of taking into account the relationship between the growth of awareness and the system of values. The analysis of different approaches to the interpretation and understanding of the concepts of «competence» and «awareness» makes it possible to conclude that it is necessary to distinguish these concepts. Thus, under the competence we understand a certain sphere, scope of activity, a predetermined system of questions, a personality should be well-informed about, that is, to have a set of knowledge, skills and own attitude towards them. Awareness is defined as the quality of the individual, his/her certain property, which is based on knowledge, experience, moral principles and manifests itself at a critical moment by the ability to find a connection between the situation and knowledge by making adequate solutions to the problem. Defining the priority of the competence approach in education is aimed at the transition to the new branch standards, that creates the preconditions for the implementation of key competences in the future professional activity of a future specialist according to the needs of the society and labor market requirements.
- ДокументЛінгвокультурні типажі українського художнього дискурсу ХІХ ст.(Київ, 2019) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Sukalenko Tetiana MykolaivnaУ роботі досліджено поняття «лінгвокультурний типаж» у колі базових понять лінгвокультурології; розкрито соціокультурну ситуацію в підросійській та підавстрійській Україні ХІХ ст.; проаналізовано дані переписів населення підросійської та підавстрійської України, особливу увагу при цьому приділено мовно-етнічним, релігійним, становим характеристикам, виділенню та опису лінгвокультурних типажів українського художнього дискурсу XIX ст.; визначено принципи системного моделювання типажів; розроблено модель опису лінгвокультурних типажів; змодельовано систему опозиційних протиставлень і поєднань типажів в українській лінгвокультурі; виокремлено спільні та відмінні риси концептуалізації типажів у свідомості носіїв культури підросійської та підавстрійської України ХІХ ст.; виявлено специфіку наявного тут художнього дискурсу. У дисертації вперше в українському мовознавстві комплексно досліджено лінгвокультурні типажі з соціальною та етнічною домінантами. The concept «linguocultural type» is explored in the given work among the terms of the basical linguocultural concepts; the socio-cultural situation in Ukraine under Russian rulling and in Ukraine under Austrian rulling has been characterised; a wide research work aimed at revealing the socio-cultural situation in Ukraine under Russian rulling and in Ukraine under Austrian rulling in the XIX century has been carried out; the data from the cesuses of Ukraine under Russian rulling and in Ukraine under Austrian rulling have been analysed; special attention has been paid to the language, ethnic, religious, status characteristics, selection and description of the linguocultural types in the Ukrainian fiction discourse of the ХІХ century; the principles of the system modeling of the types are determined; the model of the description of the linguocultural types is worked out; the system of the oppositions and combinations of the types in the Ukrainian linguoculture is discovered; the specific of the representation of the analysed types in the lingual consciousness of the Ukrainians in the XIX century is stated; some common and different features in the realising of the types in different cultures and also in the XIX century and modern viewing of the Ukrainians is discovered; the impact of the literature on the formation of the stereotypical viewings the members of the Ukrainian society in the ХІХ century is shown. The material for the describing of the linguocultural types were fiction discourses of different genres of the XIX century (prose, drama, poetry, etc.) of Ukraine under Russian rulling and Ukraine under Austrian rulling. In the thesis, for the first time in the Ukrainian linguistics the linguocultural types with a social dominant («the official / chynovnyk», «landowner / pomishchyk», «polish landowner / pan», «panych», «pani», «panna», «peasant», «worker», «student», «priest», «moskal-soldier») and linguocultural types with an ethnic dominant («cossack», «liakh / pole», «jew», «gypsy») are studied in complex by taking into account their conceptual, figurative-perceptual, valuation and value characteristics. The model of the linguocultural types description in the work is given by taking into account conceptual, figurative-perceptual, valuation and value characteristics. Important in the modelling of the linguocultural types are social, national moral, cultural features and relations, and also the representation of the oppositions and combinations of the types, according to which frames and slots are have been singled out. Frame analysis has been used in the work, in the process of which 23 frames and 28 slots have been distinguished: «External characteristics» (slots: «Portrait characteristics», «Age», «Clothes»), «Internal moral characteristics» (slots: «Character features», «Love», «Relations in the family», «Attitude to women»), «Speech characteristics», «Educational characteristics», «Religious characteristics», «Social status and social behavior», «Place of residence», «Military actions» (slots: «Dislocation», «Status», «Administrative system», «Battle», «Cossacks’ rivals», «Military education», «Life on the Sich», «Attributes of the Cossack», «Hikes», «The rivals of the Liakhs»), «Typical activities» (slots: «Shynkarstvo, korchmarstvo», «Small trade», «Fortune-telling», «Horse-growing», «Small horse-trade», «Blacksmithing», «Artistic sense, musicality, melodiousness», «Unusual occupations»), «Social characteristics» (slot «Employer»), «Social activity», «Family status», «Education», «Leisure», «Social preferences», «Gypsy lifestyle», «Field of activity», «Service» (slots: «Mushtra», «Subordination / frivolity»), «Place of residence, life, leisure», «Kharakternytstvo», «Revolutionism», «Food preferences», «Living conditions». The proposed model of the description of linguocultural type, recorded in the Ukrainian fiction discourse of the XIX century, can be used to study the types on a wider text material or on works of a certain historical period, as well as for the implementation of the comparative approach to the study of linguocultural type in different languages and cultures.
- ДокументЛінгвокультурні типажі ХІХ ст.: «циган»(Мова і культура, 2018) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Sukalenko Tetiana MykolaivnaУ статті розроблено модель опису лінгвокультурного типажу «циган», зафіксованого в українському художньому дискурсі XIX століття з урахуванням його образноперцептивних, оцінних і ціннісних характеристик. The article suggests the model of description of the linguisticcultural type «gipsy» introduced in the Ukrainian artistic discourse of the XIX th century with due regard to its perceptualpictorial and evaluative characteristics
- ДокументМодель опису лінгвокультурного типажу «панич»(Ірпінь, 2019) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Sukalenko Tetiana MykolaivnaМодель опису лінгвокультурного типажу «панич» у роботі подано з урахуванням поняттєвих, образно-перцептивних, оцінних і ціннісних характеристик. The model of the linguocultural type «panych» description in the work is given by taking into account conceptual, figurative-perceptual, valuation and value characteristics.
- ДокументПубліцистичний стиль у сучасному медійному просторі(Ірпінь, 2019) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Позднякова Ольга Олегівна; Sukalenko Tetiana Mykolaivna; Pozdnyakova Olha OlehivnaУ тезі проаналізовано специфіку функціонування публіцистичного стилю у текстах ЗМІ. Здійснено короткий огляд основних питань, якими займаються дослідники у контексті вивчення медійного дискурсу. The paper deals with the analysis of the specifics of functioning of the publicistic style in the media texts. A brief overview of the main issues that researchers undertake in the context of the study of media discourse are carrie out.