Автореферати

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 5 з 17
  • Документ
    Тестування в освіті України крізь призму розвитку психолого-педагогічної науки (кінець ХІХ – перша третина ХХ століття)
    (Житомир, 2013) Пєтухова Ірина Олексіївна; Pietukhova Iryna Oleksiivna
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2013. У дисертаційній роботі на основі системного історико-педагогічного аналізу розкрито особливості впровадження тестування в умовах вітчизняної освіти кінця ХІХ – першої третини ХХ століття. Обґрунтовано його розвиток у межах трьох хронологічних етапів, узагальнено досвід радянських педагогів, які у педагогічній практиці застосовували тести зарубіжних фахівців. Розкрито сутність дефініцій «тест» та «тестування», з’ясовано основні критерії та функції педагогічного тестування. Класифіковано форми тестових завдань, розкрито тенденції застосування тестів у професійній підготовці педагогічних кадрів, здійснено порівняльний аналіз характеристик тестів досліджуваного й сучасного періодів. The Dissertation for obtaining scientific degree for the candidate of pedagogical science in the speciality 13.00.01 – general pedagogic and history of pedagogic. Zhitomir state university the name of Ivan Francо, Zhitomir, 2013. Dissertation is devoted to the systematic historical and pedagogical analysis of testing method introduction into national education at the end of XIX - the first third of the twentieth century. The development of testing method during three chronologic stages is revealed; the experience of soviet teachers applying the tests of foreign specialists in their pedagogical practice is generalized. Renewed definitions of the notions «test» and «testing» are proposed, the basic criteria and pedagogical function of the testing method are elucidated. Dissertation contains summarized, classified and systematized tests forms, clarified features of the test method applied for the professional teacher training, comparative analysis of the test characteristics during investigated and modern periods.
  • Документ
    Лінгвокультурні типажі українського художнього дискурсу ХІХ ст.
    (Київ, 2019) Сукаленко Тетяна Миколаївна; Sukalenko Tetiana Mykolaivna
    У роботі досліджено поняття «лінгвокультурний типаж» у колі базових понять лінгвокультурології; розкрито соціокультурну ситуацію в підросійській та підавстрійській Україні ХІХ ст.; проаналізовано дані переписів населення підросійської та підавстрійської України, особливу увагу при цьому приділено мовно-етнічним, релігійним, становим характеристикам, виділенню та опису лінгвокультурних типажів українського художнього дискурсу XIX ст.; визначено принципи системного моделювання типажів; розроблено модель опису лінгвокультурних типажів; змодельовано систему опозиційних протиставлень і поєднань типажів в українській лінгвокультурі; виокремлено спільні та відмінні риси концептуалізації типажів у свідомості носіїв культури підросійської та підавстрійської України ХІХ ст.; виявлено специфіку наявного тут художнього дискурсу. У дисертації вперше в українському мовознавстві комплексно досліджено лінгвокультурні типажі з соціальною та етнічною домінантами. The concept «linguocultural type» is explored in the given work among the terms of the basical linguocultural concepts; the socio-cultural situation in Ukraine under Russian rulling and in Ukraine under Austrian rulling has been characterised; a wide research work aimed at revealing the socio-cultural situation in Ukraine under Russian rulling and in Ukraine under Austrian rulling in the XIX century has been carried out; the data from the cesuses of Ukraine under Russian rulling and in Ukraine under Austrian rulling have been analysed; special attention has been paid to the language, ethnic, religious, status characteristics, selection and description of the linguocultural types in the Ukrainian fiction discourse of the ХІХ century; the principles of the system modeling of the types are determined; the model of the description of the linguocultural types is worked out; the system of the oppositions and combinations of the types in the Ukrainian linguoculture is discovered; the specific of the representation of the analysed types in the lingual consciousness of the Ukrainians in the XIX century is stated; some common and different features in the realising of the types in different cultures and also in the XIX century and modern viewing of the Ukrainians is discovered; the impact of the literature on the formation of the stereotypical viewings the members of the Ukrainian society in the ХІХ century is shown. The material for the describing of the linguocultural types were fiction discourses of different genres of the XIX century (prose, drama, poetry, etc.) of Ukraine under Russian rulling and Ukraine under Austrian rulling. In the thesis, for the first time in the Ukrainian linguistics the linguocultural types with a social dominant («the official / chynovnyk», «landowner / pomishchyk», «polish landowner / pan», «panych», «pani», «panna», «peasant», «worker», «student», «priest», «moskal-soldier») and linguocultural types with an ethnic dominant («cossack», «liakh / pole», «jew», «gypsy») are studied in complex by taking into account their conceptual, figurative-perceptual, valuation and value characteristics. The model of the linguocultural types description in the work is given by taking into account conceptual, figurative-perceptual, valuation and value characteristics. Important in the modelling of the linguocultural types are social, national moral, cultural features and relations, and also the representation of the oppositions and combinations of the types, according to which frames and slots are have been singled out. Frame analysis has been used in the work, in the process of which 23 frames and 28 slots have been distinguished: «External characteristics» (slots: «Portrait characteristics», «Age», «Clothes»), «Internal moral characteristics» (slots: «Character features», «Love», «Relations in the family», «Attitude to women»), «Speech characteristics», «Educational characteristics», «Religious characteristics», «Social status and social behavior», «Place of residence», «Military actions» (slots: «Dislocation», «Status», «Administrative system», «Battle», «Cossacks’ rivals», «Military education», «Life on the Sich», «Attributes of the Cossack», «Hikes», «The rivals of the Liakhs»), «Typical activities» (slots: «Shynkarstvo, korchmarstvo», «Small trade», «Fortune-telling», «Horse-growing», «Small horse-trade», «Blacksmithing», «Artistic sense, musicality, melodiousness», «Unusual occupations»), «Social characteristics» (slot «Employer»), «Social activity», «Family status», «Education», «Leisure», «Social preferences», «Gypsy lifestyle», «Field of activity», «Service» (slots: «Mushtra», «Subordination / frivolity»), «Place of residence, life, leisure», «Kharakternytstvo», «Revolutionism», «Food preferences», «Living conditions». The proposed model of the description of linguocultural type, recorded in the Ukrainian fiction discourse of the XIX century, can be used to study the types on a wider text material or on works of a certain historical period, as well as for the implementation of the comparative approach to the study of linguocultural type in different languages and cultures.
  • Документ
    Судовий контроль у сфері публічного управління в Україні: адміністративно-правове дослідження
    («Львівська політехніка». – Львів, 2024) Добош Зоряна Андріївна; Dobosh Zoriana Andriivna
    Дисертацію присвячено комплексному дослідженню адміністративно-правового виміру судового контролю у сфері публічного управління в Україні. Представлено як наукознавчу основу дослідження проблеми судового контролю у сфері публічного управління в Україні, зокрема визначено історіографічну та методологічну основи дослідження, авторський підхід щодо ідентифікації поняття, змісту, видів, форм й особливостей судового контролю у сфері публічного управління, так і здійснено спробу виявити сучасні правові проблеми реалізації судового контролю за діяльністю органів публічного управління й шляхи підвищення ефективності його реалізації. Представлено аналіз адміністративно-правових засад взаємодії судових органів та органів публічного управління в Україні та напрямів реалізації цієї взаємодії. The dissertation is devoted to a comprehensive study of the administrative and legal dimension of judicial control in the field of public administration in Ukraine. The author presents both the scientific basis for the study of the problem of judicial control in the field of public administration in Ukraine, in particular, the historiographical and methodological foundations of the study, the author's approach to identifying the concept, content, types, forms and features of judicial control in the field of public administration, and an attempt to identify current legal issues of judicial control over the activities of public administration bodies and ways to improve the efficiency of its implementation. The author also analyses the administrative and legal framework for interaction between judicial authorities and public administration bodies in Ukraine and the areas of this interaction.
  • Документ
    Виховання наполегливості молодших школярів у процесі позакласної ігрової діяльності
    (Київ, 2008) Діхтяренко Зоя Михайлівна; Dikhtiarenko Zoia Mykhailivna
    У дисертаційному дослідженні теоретично обґрунтовуються сутність понять «виховання наполегливості» і «позакласна ігрова діяльність». Доповнена класифікація рухливих ігор розробленими іграми, які визначають розвиток фізичних якостей, рухливі ігри та естафети з елементами футболу. Для діагностики вихованості наполегливості молодших школярів у позакласній ігровій діяльності виділено одинадцять показників. Розроблено та експериментально апробовано педагогічну модель, умови та особистісно орієнтовану технологію виховання наполегливості молодших школярів у процесі позакласної ігрової діяльності. До педагогічних умов виховання наполегливості молодших школярів у процесі позакласної ігрової діяльності відносимо: конкретизація мети та перспектив діяльності на кожному етапі роботи; використання різноманітних засобів, форм і методів проведення ігрових занять; дотримання принципу доступності на кожному етапі роботи; використання ефекту суперництва; усвідомлення учнем свого обов’язку і відповідальності за школу, за клас, за команду і т.п.; створення позитивного емоційного фону, як за результатами їхньої діяльності, команди, так і завдяки доброзичливому слову вчителя, однолітків; показ дітям взірця як орієнтира на рівень засвоєння визначеного завдання; постійне використання завдань, які виконуються дітьми «до відмови»; допомога дітям у подоланні труднощів, які з’являються раптово, несподівано. Обґрунтовано та експериментально перевірено рівні вихованості наполегливості: високий, середній, низький та визначено ступінь прояву наполегливості: низький та високий. Описано порівняльну динаміку становлення наполегливості в учнів молодшого шкільного віку у перебігу формувального експерименту. «Education of persistence» and «out-of-class game activity» theoretically prove in dissertational research essence of concepts. For diagnostics of good breeding of persistence of younger schoolboys in out-of-class game activity it is allocated eleven parameters. The dissertation is devoted to the research of pedagogical conditions of upbringing of junior pupils' persistence in the process of out-of-school playing activity. The work exposes the sense of persistence; elaborates the classification of quick and Ukrainian folk games; grounds the criteria of diagnosing of levels of upbringing of junior pupils' persistence in out-of-school playing activity. The individually-oriented technology of upbringing of junior pupils' persistence in the out-of-school playing activity was elaborated and experimentally checked. The components of appraising and the indices of upbringing of junior pupils' persistence in out-of-school playing activity were defined and grounded. It is proved that the principles (consciousness and activity of pupils, visual aids, intelligibility, individualization, systematization, durability and advancement) promote more effective upbringing of junior pupils' persistence in the process of out-of-school playing activity. It is proved equal good breedings also are checked experimentally up: high, average, low the degree of display of persistence also is certain: low and high. Сomparative dynamics of becoming of persistence at pupils of a younger school century is described.
  • Документ
    Групи з умовами щільності нормальності та її узагальнень для деяких систем підгруп
    (Київ, 2000) Семко Микола Миколайович; Semko Mykola Mykolaiovych
    Дисертація присвячена дослідженню узагальнень дедекіндових груп, яке здійснюється завдяки різним умовам щільності нормальності та майже нормальності для деяких систем підгруп. Іншими словами, досліджуються групи G, які мають нормальну (майже нормальну) підгрупу N, розміщену між довільними двома підгрупами А і В групи G, де А – підгрупа з В. Різні умови щільності нормальності (майже нормальності) базуються на властивостях розміщення підгрупи N між підгрупами А і В ( А NВ, А < N < B, А< NВ, А N < B) а також властивостями: А – підгрупа групи В; А – власна підгрупа групиВ; А – власна немаксимальнапідгрупа групи В. Описані як скінченні так і нескінченні локально ступінчасті (локально майже розв’язні) групи з умовами різних щільностей нормальності (майже нормальності) для певних систем підгруп. The dissertation is written to investigate generalizations of dedekind’s groups through different denseness conditions of normality and almost-normality for certain systems of subgroups. In other words, the groups G are investigated, which has a normal (almost normal) subgroup N located between two arbitrary subgroups A and B of the group G, where A is a subgroup from B; A and B are subgroups of a system of subgroups  of the investigated group. Different denseness conditions are distinguished by the following correlations: A  N  B, A  N  B, A N  B, A  N  B, and by the properties: A is a subgroup of the group B; A is a proper subgroup of the group B; A is a proper nonmaximal subgroup of the group B. Both finite and infinite locally graded (locally almost defined) groups with different denseness conditions of normality (almost normality) for certain systems of subgroups are studied.