Публікація:
Математичні проєкти з професійним змістом: від теорії до практики упровадження в основній школі

dc.contributor.authorБаштан, Марина Василівнаuk
dc.contributor.authorТерменжи, Дар’я Євгенівнаuk
dc.contributor.authorЛосєва, Наталія Миколаївнаuk
dc.contributor.authorПузирьов, Володимир Євгеновичuk
dc.contributor.authorЯрова, Оксана Анатоліївнаuk
dc.date.accessioned2025-08-20T06:39:29Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractУ статті розглядається актуальне питання впровадження методу проєктів у навчання математики в основній школі, зокрема в межах курсів за вибором. Проаналізовано теоретичні засади методу проєктів, зокрема його зв’язок із концепцією «конуса навчання» Е. Дейла. Основну увагу приділено опису авторського досвіду упровадження методу проектів у межах авторського курсу за вибором «Математика: корисно, цікаво, актуально» для учнів 8 класу, створеного відповідно до моделі педагогічного дизайну ADDIE. У 2023 році курс отримав МОН України гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі». Окремо представлено міжпредметний проєктний модуль «Шкільні предмети та професії», спрямований на формування міжпредметних зв’язків математики з іншими науками, розвиток дослідницьких і комунікативних компетентностей, а також профорієнтацію учнів. Наводиться календарно-тематичне планування та приклади математичних проектів професійного спрямування (для професії кухаря, дизайнера та архітектора), описуються дидактичні засоби (зокрема, щоденники досліджень) та інструменти цифрової підтримки проєктної діяльності. Представлено результати апробації курсу в Ліцеї №153 м. Києва та в межах професійної підготовки майбутніх учителів математики (Державний податковий університет, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), а також аналіз зворотного зв’язку учасників проєкту. Результати анкетування засвідчили, що абсолютна більшість опитаних (92%) позитивно оцінили змістове наповнення та організацію проєктного модуля «Шкільні предмети та професії: установлення та вивчення зв'язків між ними, розв'язання задач професійного спрямування» курсу за вибором «Математика: корисно, цікаво, актуально» й виявили зацікавленість у проходженні схожого проєкту і у майбутньому. Отримані результати були враховані під час подальшої оптимізації змісту та структури проєктного модуля. Матеріали статті можуть бути використані педагогами, методистами, викладачами закладів вищої педагогічної освіти для реалізації математичних проектів професійного спрямування в основній школі, а також як основа для подальших досліджень з теми інтеграції інноваційних освітніх технологій у математичну освіту. uk
dc.description.abstractThis article considers the contemporary educational issue of applying the project method in teaching mathematics at the secondary level, particularly within elective courses. Theoretical foundations of project-based learning are analyzed, with particular attention to its connection with Edgar Dale’s “Cone of Learning” concept. The focus is placed on the authors’ experience of applying project-based learning within the elective course «Mathematics: Practical, Engaging, Timely» for 8th-grade students, developed according to the ADDIE instructional design model. In 2023, the course was officially approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine for use in the educational process. A special emphasis is given to the interdisciplinary project module «School Subjects and Professions», aimed at building cross-curricular links between mathematics and other sciences, developing students’ research and communication competencies, and supporting their career guidance. The article presents a sample curriculum and examples of mathematics-based career-oriented projects (focusing on the professions of chef, designer, and architect), describes didactic tools (including student research journals), and highlights digital tools supporting project-based learning. The results of the course’s implementation at Lyceum № 153 in Kyiv and within the professional training of pre-service teachers of mathematics (at the State Tax University and Mykola Gogol Nizhyn State University) are discussed, along with feedback from project participants. The results of the survey showed that the overwhelming majority of respondents (92%) gave positive feedback on the content and organization of the project module «School Subjects and Professions» within the elective course «Mathematics: Practical, Engaging, Timely» and expressed interest in participating in a similar project in the future. The obtained results were taken into account in the further optimization of the content and structure of the project module. The materials of the article may be of practical use to teachers, methodologists for implementing career-oriented mathematics projects in a secondary school. They may also serve as a foundation for further research on integrating innovative educational technologies into mathematics education.en
dc.identifier.citationМатематичні проєкти з професійним змістом: від теорії до практики упровадження в основній школі / М. В. Баштан, Д. Є. Терменжи, Н. М. Лосєва, В. Є. Пузирьов, О. А. Ярова // Вісник науки та освіти. – 2025. – №7. (37). – С. 936–953.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-7(37)-936-953
dc.identifier.issn2786-6165(online)
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2988-0331
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0539-5545
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2194-134X
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6770-182X
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0522-8368
dc.identifier.urihttps://ir.dpu.edu.ua/handle/123456789/5743
dc.language.isouk
dc.publisherВидавнича група «Наукові перспективи» та громадська наукова організація «Християнська академія педагогічних наук України»
dc.subjectнавчання математикиuk
dc.subjectметод проектівuk
dc.subjectматематичні проєктиuk
dc.subjectкурс за виборомuk
dc.subjectфакультатив з математикиuk
dc.subjectприкладна спрямованість математикиuk
dc.subjectпрофорієнтаціяuk
dc.subjectміжпредметні зв’язкиuk
dc.subjectmathematics educationen
dc.subjectSTEMen
dc.subjectproject-based learningen
dc.subjectmathematical projectsen
dc.subjectelective courseen
dc.subjectsupplementary mathematics courseen
dc.subjectapplied mathematicsen
dc.subjectcareer guidanceen
dc.subjectinterdisciplinary connectionsen
dc.titleМатематичні проєкти з професійним змістом: від теорії до практики упровадження в основній школі
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication4a34aa6b-a6fb-4c52-a2ae-377830bfcbb2
relation.isAuthorOfPublication3792d481-d638-4929-9faf-516b015918b1
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery4a34aa6b-a6fb-4c52-a2ae-377830bfcbb2

Файли

Контейнер файлів

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Вантажиться...
Ескіз
Назва:
Bashtan_Matematychni proiekty z profesiinym zmistom_2025.pdf
Розмір:
536.66 KB
Формат:
Adobe Portable Document Format

Ліцензійна угода

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Вантажиться...
Ескіз
Назва:
license.txt
Розмір:
3.21 KB
Формат:
Item-specific license agreed to upon submission
Опис:

Колекції