Перегляд за Автор "Єгорова Ірина Геннадіївна"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАналіз державно-приватного партнерства в Україні та світі(Бізнес Інформ, 2019) Ізмайлов Ярослав Олексійович; Єгорова Ірина Геннадіївна; Izmailov Yaroslav Oleksiiovych; Yehorova Iryna HennadiivnaУ статті проведено аналіз здійснення державно-приватного партнерства в Україні та інших країнах світу, зокрема в країнах Європейського та Євразійського союзів. Доведено, що державно-приватне партнерство поки ще не набуло широко розповсюдження як в Україні, так і в інших країнах світу через недостатньо відпрацьований механізм його реалізації. Обґрунтовано, що використання удосконаленого механізму державно-приватного партнерства як ефективної форми інтеграційної взаємодії бюджетних установ та приватного сектору на засадах соціальної відповідальності та сталого розвитку національної економіки дозволить залучити в бюджетну сферу приватні інвестиції, що спрямовані на поліпшення якості товарів і послуг та забезпечення ефективної господарської діяльності. Встановлено, що не існує еталонної форми державно-приватного партнерства, тому що різноманітність комбінацій співпраці між державним та приватним секторами залежить від країни, регіону, напрямку діяльності, галузей, суб’єктів та об'єктів співпраці, характеристик проектів та від багатьох інших чинників. На підставі аналізу практики впровадження та підтримки державно-приватного партнерства в економічно розвинених країнах світу обґрунтовано, що кожна країна використовує свої інструменти сприяння розвитку соціального партнерства шляхом скоординованої діяльності урядів, органів державної і місцевої влади та приватних партнерів. Здійснено аналіз державно-приватного партнерства в Україні, країнах Європейського та Євразійського союзів, за результатами якого визначено передумови для розширення інвестиційно-інноваційного потенціалу України відповідно до сучасних трендів розвитку світової економіки. The article is aimed at carrying out an analysis of public-private partnership in Ukraine and other world countries, in particular in the countries of the European and Eurasian Unions. It is proved that public-private partnership has not yet acquired widespread distribution due to the insufficiently elaborated mechanism for its implementation. It is substantiated that the use of an improved mechanism of public-private partnership, being an efficient form of integration interaction of budgetary institutions and private sector on the basis of social responsibility and sustainable development of the national economy, allows to attract in the budget sphere private investments directed to improving the quality of goods and services, as well as ensuring the efficient economic activity. It is determined that no reference form of public-private partnership exists, because the variety of combinations of cooperation between the public and private sectors depends on the country, region, direction of activity, industry sectors, subjects and objects of cooperation, characteristics of projects and from many other factors. Based on the analysis of the practice of implementation and support of public-private partnership in the economically developed countries, it is substantiated that each country uses its own instruments to facilitate the development of social partnership through the coordinated activities of Governments, the State and local authorities, as well as private partners.
- ДокументДосвід використання податку на додану вартість в країнах Європейського Союзу та перспективи його застосування в Україні(Економічний вісник, 2020) Ізмайлов Ярослав Олексійович; Єгорова Ірина Геннадіївна; Izmailov Yaroslav Oleksiiovych; Yehorova Iryna HennadiivnaРозкрито зміст податку на додану вартість та особливості його застосування в Україні та країнах Європейського Союзу. Доведено, що податок на додану вартість є найбільш бюджетоутворюючим податком в країнах Європейського Союзу та Україні, а операції з ним здійснюють різні суб’єкти податкових відносин, кінцеві мотиви яких дуже різняться та інколи є антагоністичними. Визначено позитивні та негативні сторони застосування податку на додану вартість і подано позиції сторін у науковій дискусії щодо можливостей його подальшого удосконалення, або кардинальної заміни іншими податками. Обґрунтовано, що скасування чи заміна податку на додану вартість призведе до великих втрат дохідної частини державного бюджету України, який внаслідок кризових явищ та військово-політичної нестабільності недоотримує запланованих обсягів надходжень. Розглянуто проблеми, переваги і недоліки даного податку в Україні та запропоновано напрямки їх вирішення. Доведено, що назріла потреба в удосконаленні системи адміністрування ПДВ і в перспективі потрібно переосмислити підходи щодо усунення неправомірного його відшкодування. The content of the value added tax and features of its application in Ukraine and the countries of the European Union are revealed. It is proved that the value added tax is the most budget-forming tax in the countries of the European Union and Ukraine. It is substantiated that the abolition or replacement of value added tax will lead to large losses of the revenue side of the state budget of Ukraine, which due to the crisis and military-political instability does not receive the planned revenues. Introduction. The functioning of the country is impossible without a well-established system of forming the revenue side of the budget through taxes, fees and other fiscal payments. One of the taxes used by many countries around the world and consistently replenishes the state treasury is the value added tax. Since VAT must satisfy the interests of various subjects of economic relations, evenly reducing and increasing their economic benefits, the comparison of positive and negative aspects of its application is an important and relevant issue of scientific research. Purpose. The purpose of the article is to identify the positive and negative aspects of the application of VAT, the possibility of its further improvement or radical replacement by other taxes in Ukraine and EU member states. Methods. The research methods used in the process of writing the article involve the application of general scientific and empirical techniques of economic science, based on a systematic approach. In addition, in the process such a general method of study as generalization was used. Results. The positive and negative aspects of the application of value added tax are identified and the positions of the parties in the scientific discussion on the possibility of its further improvement or radical replacement by other taxes are presented. It is substantiated that the abolition or replacement of value added tax will lead to large losses of the revenue side of the state budget of Ukraine, which due to the crisis and military-political instability does not receive the planned revenues. The problems, advantages and disadvantages of using this tax in Ukraine are considered and the directions of their solution are offered. Conclusion Further research should focus on the development and implementation of effective VAT refund mechanisms the abolition or replacement of VAT will lead to large budget losses, which remain in a deplorable state. We need strong political will and the desire of Western partners. Therefore, today the VAT reform can consist purely in adapting the positive experience of its administration in the European Union and the world, in conjunction with the introduction of digitalization and uncompromising measures to combat corrupt schemes of illegal VAT refunds.
- ДокументНаціональні та зарубіжні особливості обліку й оподаткування поліпшення та ремонтів необоротних активів(Бізнес Інформ, 2023) Ізмайлов Ярослав Олексійович; Єгорова Ірина Геннадіївна; Морозюк Олександр Олексійович; Izmailov Yaroslav Oleksiiovych; Yehorova Iryna Hennadiivna; Moroziuk Oleksandr OleksiiovychМетою статті є систематизація та обґрунтування національних і зарубіжних особливостей обліку й оподаткування поліпшення та ремонтів необоротних активів. Доведено, що через вкладення коштів у поліпшення необоротних активів досягається ефективність господарської діяльності підприємства, а порівняно з придбанням чи створенням нових об’єктів необоротних активів поліпшення та ремонти потребують значно менших витрат коштів та здатні за відносно короткі терміни і порівняно невеликі кошти підвищити продуктивність господарської діяльності підприємств. Запропоновано трактувати поліпшення як комплекс заходів, спрямованих на підтримання об’єктів необоротних активів у робочому стані з елементами поліпшення первісно очікуваних економічних вигод, а також на збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання таких об’єктів. Таке тлумачення поліпшення дозволить віднести до нього ремонти та технічне обслуговування з елементами модифікації чи модернізації окремих частин об’єкта, що відповідає потребам сучасного виробництва та підвищує об’єктивність оцінки вартості необоротних активів, які зазнали відповідного поліпшення. Обґрунтовано національні та зарубіжні особливості обліку й оподаткування поліпшення та ремонтів необоротних активів. Визначено основні проблеми обліку й оподаткування поліпшення та здійснення поточних ремонтів необоротних активів, серед яких основними є: довільне тлумачення терміна «поліпшення» та різноманітна і неузгоджена класифікація видів поліпшення необоротних активів у практиці обліку й оподаткування за відсутності чіткого розкриття цього поняття в національних і міжнародних нормативно-правових актах; застарілі первинні документи; відсутність спеціально призначених рахунків для обліку витрат з ремонту необоротних активів та недостатня аналітична спрямованість субрахунків до рахунку 15 «Капітальні інвестиції» для відображення поліпшення необоротних активів – через відсутність системної класифікації таких витрат; нерегламентованість у нормативно-правових актах процесу визначення випадків, коли здійснення того чи іншого виду робіт з ремонту чи поліпшення приводить, а коли не приводить до зростання майбутніх економічних вигод, первинно очікуваних від використання об’єкта, що ускладнює порядок обліку та встановлення величини можливої зміни оцінки необоротних активів. Запропоновано перелік основних напрямків розвитку цифрових соціально-економічних відносин в умовах глобальної співпраці. Для вдосконалення системи обліку й оподаткування поліпшення та ремонтів необоротних активів пропонується: доопрацювання нормативно-правових актів у частині розкриття поняття «поліпшення» та наведення єдиної обґрунтованої класифікації його видів, яке сприятиме адекватному поданню інформації про витрати з поліпшення необоротних активів і повнішому забезпеченню інформаційних потреб аналізу; визначення основних рахунків і методичних рекомендацій з обліку цих витрат, особливо з урахуванням видів поліпшення, що дозволить уникати можливих помилкових бухгалтерських записів і полегшити формування інформаційної бази аналізу. Розглянуті проблеми обліку й оподаткування поліпшення та ремонтів необоротних активів та запропоновані рекомендації щодо їх вирішення створюють базу для продовження досліджень у напрямку вдосконалення методики та організації обліку й оподаткування господарської діяльності підприємств в умовах обмеженості фінансових і матеріальних ресурсів. The purpose of the article is to systematize and substantiate the national and foreign peculiarities of accounting and taxation of the renewal and repair of noncurrent assets. It is proved that by investing in the renewal of non-current assets, the efficiency of economic activity of an enterprise is achieved, and compared to the acquisition or creation of new items of non-current assets, renewal and repairs require significantly less cost and are capable of increasing the productivity of economic activity of enterprises in a relatively short time and at relatively low cost. The authors propose to interpret renewal as a set of measures aimed at maintaining the items of non-current assets in working condition with elements of improvement of the initially expected economic benefits, as well as at increas ing future economic benefits initially expected from the use of such assets. Such an interpretation of renewal will allow to include repairs and maintenance with elements of modification or modernization of individual parts of the item, which meets the needs of modern production and increases the objectivity of assessing the value of non-current assets that have undergone appropriate improvement. The authors substantiate both the national and foreign peculiarities of accounting and taxation of the renewal and repairs of non-current assets. The main problems of accounting and taxation of the renewal and ongoing repairs of non-current assets are identified, among which the main ones are as follows: arbitrary interpretation of the term «renewal» and diverse and inconsistent classification of types of renewal of the non-current assets in accounting and taxation practice in the absence of a clear disclosure of this concept in the national or international regulations; outdated primary documents; lack of specially designated accounts for accounting for the costs of repairing non-current assets and insufficient analytical orientation of subaccounts to the account 15 «Capital investments» to reflect the improvement of non-current assets – owing to the lack of a systematic classification of such costs; unregulatedness in legal acts of the process of determining cases when the implementation of a particular type of repair or renewal leads, or does not lead to an increase in future economic benefits originally expected from the use of the item, which complicates the procedure for accounting and defining the amount of possible changes in the valuation of non-current assets. A list of the main directions of development of digital socioeconomic relations in the context of global cooperation is proposed. To improve the system of accounting and taxation of the renewal and repair of non-current assets, it is proposed the following: reworking of regulatory legal acts in terms of disclosure of the concept of of «renewal» and providing a single reasonable classification of its types, which will contribute to an adequate presentation of information on the costs of the renewal of non-current assets and more fully meet the information needs of the analysis; definition of basic accounts and guidelines for accounting for these costs, especially taking into account the types of renewal, which will avoid possible erroneous accounting records and facilitate the formation of an analysis information base. The considered problems of accounting and taxation of the renewal and repair of non-current assets and proposed recommendations for their solution create the basis for continuing research in the direction of improving the methodology and organization of accounting and taxation of economic activity of enterprises in conditions of limited financial and material resources.