Публікація: Особливості імплементації правил обов’язкового розкриття інформації про транскордонні операції платників податків у Нідерландах
Вантажиться...
Дата
DOI
https://doi.org/10.5281/zenodo.14911407
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
ПВНЗ «Університет сучасних знань»
Анотація
Стаття присвячена правилам обов’язкового розкриття інформації про транскордонні операції платників податків (MDR) у правовій системі Італії у зв'язку з імплементацією Директиви DAC6, їх особливостям та ефективності у протидії агресивному податковому плануванню й ухиленню від сплати податків. Специфіка DAC6 полягає у тому, що її положення на шляху до імплементації країнами ЄС зазнали перелік видозмін та кристалізувалися в унікальні моделі, що врахували нюанси правових систем країн ЄС, з певними перевагами та недоліками. Італійський досвід імплементації правил MDR заслуговує на окрему увагу та вартий детального дослідження, що дозволить здійснити компаративний аналіз результатів впровадження загальних правил DAC6 у законодавчі положення Італії, виявити їх переваги, недоліки та зробити висновки щодо ефективності у порівнянні з іншими країнами ЄС. За результатами аналізу правил обов'язкового розкриття інформації (MDR) в Італії можна стверджувати про те, що італійське законодавство містить детальний нормативно-правовий комплекс, який регулює більшість практичних та актуальних питань обов'язкового розкриття інформації. Варто зазначити, що нормативно-правове регулювання включає не лише урядові декрети, а також циркуляри податкової служби, що містять специфічні уточнення та доповнення з урахуванням практики та специфіки правової системи Італії. На відміну від багатьох інших країн ЄС, італійське законодавство містить менше неузгодженості та майже не стикається з проблематикою подвійного тлумачення, що має позитивні результати для платників податків та професійних посередників. Зроблено висновок, що італійський досвід впровадження правил MDR є надзвичайно позитивним та цінним прикладом успішної реалізації протидії агресивному податковому плануванню, що заслуговує на особливу увагу українського законотворця під час розробки нормативно-правової бази для імплементації DAC6.
This article is devoted to the mandatory disclosure rules (MDR) concerning cross-border taxpayer arrangements within the legal framework of the Italian Republic, following the implementation of Directive DAC6. It explores their specific features, legal structure, and practical effectiveness in countering aggressive tax planning and tax evasion schemes. A key feature of DAC6 lies in the fact that its provisions, during the implementation process by EU Member States, underwent various modifications and crystallized into distinctive national models adapted to the characteristics of domestic legal systems, each bringing specific advantages and potential shortcomings. Italy’s experience with the implementation of MDR rules warrants particular attention and a comprehensive legal analysis, as it enables a detailed comparative evaluation of how the general principles of DAC6 have been interpreted and transposed into Italian legislation. This analysis allows for the identification of the structural strengths, legislative gaps, and areas for improvement of the Italian model and provides insight into its relative effectiveness in comparison with the MDR frameworks of other EU jurisdictions. The Italian MDR system is characterized by a well-developed and coherent legal infrastructure, consisting not only of governmental legislative acts but also of extensive interpretative guidance issued by the Italian Revenue Agency in the form of administrative circulars, which clarify practical issues and reduce legal uncertainty. Notably, unlike in many EU countries, the Italian framework demonstrates lower levels of regulatory inconsistency and avoids ambiguity in interpretation, which results in greater predictability and compliance for both taxpayers and professional intermediaries. The article concludes that Italy’s implementation of the MDR regime can be viewed as a highly constructive and valuable example of effectively addressing aggressive tax planning within the EU context and should be considered by Ukrainian lawmakers as a model for developing a national legislative framework aligned with DAC6 requirements.
This article is devoted to the mandatory disclosure rules (MDR) concerning cross-border taxpayer arrangements within the legal framework of the Italian Republic, following the implementation of Directive DAC6. It explores their specific features, legal structure, and practical effectiveness in countering aggressive tax planning and tax evasion schemes. A key feature of DAC6 lies in the fact that its provisions, during the implementation process by EU Member States, underwent various modifications and crystallized into distinctive national models adapted to the characteristics of domestic legal systems, each bringing specific advantages and potential shortcomings. Italy’s experience with the implementation of MDR rules warrants particular attention and a comprehensive legal analysis, as it enables a detailed comparative evaluation of how the general principles of DAC6 have been interpreted and transposed into Italian legislation. This analysis allows for the identification of the structural strengths, legislative gaps, and areas for improvement of the Italian model and provides insight into its relative effectiveness in comparison with the MDR frameworks of other EU jurisdictions. The Italian MDR system is characterized by a well-developed and coherent legal infrastructure, consisting not only of governmental legislative acts but also of extensive interpretative guidance issued by the Italian Revenue Agency in the form of administrative circulars, which clarify practical issues and reduce legal uncertainty. Notably, unlike in many EU countries, the Italian framework demonstrates lower levels of regulatory inconsistency and avoids ambiguity in interpretation, which results in greater predictability and compliance for both taxpayers and professional intermediaries. The article concludes that Italy’s implementation of the MDR regime can be viewed as a highly constructive and valuable example of effectively addressing aggressive tax planning within the EU context and should be considered by Ukrainian lawmakers as a model for developing a national legislative framework aligned with DAC6 requirements.
Опис
Бібліографічний опис
Касьяненко Л. Особливості імплементації правил обов’язкового розкриття інформації про транскордонні операції платників податків у Нідерландах / Л. Касьяненко, А. Качковський // Журнал східноєвропейського права. – 2025. – № 131. – С. 27–32.