Перегляд за Автор "Mishchenko Tetiana Mykhailivna"
Зараз показуємо 1 - 11 з 11
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАналітично-контрольні аспекти регулювання фінансово - господарської діяльності суб’єктів економіки(Ірпінь, 2017) Лісовий Андрій Васильович; Кондукова Ельвіра Владиславівна; Мартиненко Валентина Віталіївна; Міщенко Тетяна Михайлівна; Ружинська Наталія Олексіївна; Грищук Світлана Віталіївна; Лісова Тетяна Андріївна; Луценко Ірина Олександрівна; Нікончук Вікторія Віталіївна; Мацелюх Наталія Петрівна; Дем’янчук Галина Володимирівна; Міночкіна Ольга Миколаївна; Шевчук Олег Анатолійович; Таращенко Володимир Анатолійович; Савченко Алла Миколаївна; Савченко Володимир Володимирович; Білобровенко Тетяна Володимирівна; Рябчук Оксана Григорівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Пастернак Марія Мар’янівна; Lisovyi Andrii Vasylovych; Kondukova Elvira Vladyslavivna; Martynenko Valentyna Vitaliivna; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Ruzhynska Nataliia Oleksiivna; Hryshchuk Svitlana Vitaliivna; Lisova Tetiana Andriivna; Lutsenko Iryna Oleksandrivna; Nikonchuk Viktoriia Vitaliivna; Matseliukh Nataliia Petrivna; Demianchuk Halyna Volodymyrivna; Minochkina Olha Mykolaivna; Shevchuk Oleh Anatoliiovych; Tarashchenko Volodymyr Anatoliiovych; Savchenko Alla Mykolaivna; Savchenko Volodymyr Volodymyrovych; Bilobrovenko Tetiana Volodymyrivna; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Mykytenko Tetiana Vladyslavivna; Pasternak Mariia MarianivnaУ монографії розглянуті такі питання, як зміст і напрями регулювання фінансово-господарської діяльності суб’єктів економіки; визначення особливостей державного регулювання в основних секторах економіки; дослідження аналітичних аспектів контролю податкових надходжень, а також особливостей контролю окремих видів податків (ПДВ та податку на доходи фізичних осіб); характеристика бюджетного контролю як різновиду державного фінансового контролю, визначення теоретично-методичних аспектів митного контролю; оцінка ефективності митного постаудиту. Для фахівців у галузі державного фінансового і податкового контролю, наукових співробітників, аспірантів докторантів і студентів економічних спеціальностей. The monograph addresses such issues as the content and directions of regulation of financial and economic activities of economic entities; determination of the peculiarities of state regulation in the main sectors of the economy; study of analytical aspects of tax revenue control, as well as the peculiarities of control of certain types of taxes (VAT and personal income tax); characterization of budget control as a type of state financial control, determination of theoretical and methodological aspects of customs control; assessment of the effectiveness of customs post-audit. For specialists in the field of state financial and tax control, researchers, postgraduate students and students of economic specialties.
- ДокументВідповідальність і підзвітність-взаємопов’язані складові внутрішнього контролю(Причорноморські економічні студії, 2018) Міщенко Тетяна Михайлівна; Mishchenko Tetiana MykhailivnaУ статті розглянуто тлумачення поняття відповідальності та підзвітності в контексті здійснення внутрішнього контролю в бюджетних установах. Досліджено розуміння «управлінської підзвітності» відповідно до європейських стандартів внутрішнього контролю. Доведено необхідність наповнення новим змістом поняття «управлінська підзвітність» на основі «концепції підзвітності», яка широко використовується в країнах ЄС. Визначено складові управлінської підзвітності, для яких підґрунтям є делеговані обов’язки та повноваження керівникам операційного рівня управління бюджетною установою в частині організації фінансового управління та контролю в структурах та підрозділах, які їм підпорядковані. Запропоновано послідовність впровадження управлінської підзвітності в установах державного сектору з метою формування системи внутрішнього контролю європейського зразка. The article deals with the interpretation of the notionofresponsibility and account abilityin the context of the implementation of internal controlin budgetary institutions. The understan ding of "managerialaccountability" inaccordance with European standardsofinternal controlis explored. Then ecessity offilling the new meaningof the concept of "managerialaccountability" of the basisof the "concept of a ccountability", which iswidelyusedin EU countries, is proved. The components of managerial a ccountabilityared etermined, for which the delegated responsibilities and powers to the heads of operationall evelofmanagement of the budget institutionin the part of the organization of financial managementand controlin the structures and subordinate units that are subordinated to the maredelegated. The sequence of introduction of manageriala ccountability in publicsect of institutionsis proposed in order tocreate a system of internal control of the European standard.
- ДокументДержавний фінансовий аудит: проблеми теорії і практики(Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2020) Шевчук Олег Анатолійович; Лісовий Андрій Васильович; Проскура Катерина Петрівна ; Міщенко Тетяна Михайлівна; Рябчук Оксана Григорівна; Мацелюх Наталія Петрівна; Бліхар Марія Миронівна; Коваленко Юлія Михайлівна; Левченко Олександр Михайлович; Шалімова Наталія Станіславівна; Таращенко Володимир Анатолійович; Горбунов Олександр Володимирович; Рубан Наталія Іванівна; Лисеюк Андрій Миколайович; Кондукова Ельвіра Владиславівна; Савченко Алла Миколаївна; Салямон-Міхєєва Катерина Дмитрівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Поснова Тетяна Вікторівна; Білобровенко Тетяна Володимирівна; Сидоренко Олексій Миколайович; Войтенко Ірина Сергіївна; Панасюк Ольга Вікторівна; Яремчук Ірина Володимирівна; Богдан Святослав Володимирович; Гожуловський Сергій Сергійович; Мельник Станіслав Миколайович; Shevchuk Oleh Anatoliiovych; Lisovyi Andrii Vasylovych; Proskura Kateryna Petrivna; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Matseliukh Nataliia Petrivna; Blikhar Mariia Myronivna; Kovalenko Yuliia Mykhailivna; Shalimova Nataliia Stanislavivna; Tarashchenko Volodymyr Anatoliiovych; Horbunov Oleksandr Volodymyrovych; Ruban Nataliia Ivanivna; Lyseiuk Andrii Mykolaiovych; Kondukova Elvira Vladyslavivna; Savchenko Alla Mykolaivna; Saliamon-Mikhieieva Kateryna Dmytrivna; Mykytenko Tetiana Vladyslavivna; Posnova Tetiana Viktorivna; Bilobrovenko Tetiana Volodymyrivna; Sydorenko Oleksii Mykolaiovych; Voitenko Iryna Serhiivna; Panasiuk Olha Viktorivna; Yaremchuk Iryna Volodymyrivna; Bohdan Sviatoslav Volodymyrovych; Hozhulovskyi Serhii Serhiiovych; Melnyk Stanislav MykolaiovychУ монографії розглянуті такі питання, як уніфікація і вдосконалення понятійного та термінологічного апарату державного фінансового аудиту; процедури і методика державного фінансового аудиту у галузях бюджетного, податкового та митного контролю; шляхи гармонізації принципів, процедур і методики державного фінансового аудиту з різних напрямів фінансового контролю; перспективні напрями розвитку державного фінансового аудиту та державного фінансового контролю. Метою монографії є гармонізація принципів, процедур і методики державного фінансового аудиту в різних сферах фінансового контролю. Рекомендовано для працівників органів державного фінансового контролю, науковців, викладачів, аспірантів, студентів, а також усіх, хто цікавиться проблемами державного фінансового аудиту. The monograph examines such issues as the unification and improvement of the conceptual and terminological apparatus of the state financial audit; procedures and techniques of state financial audit in the areas of budgetary, tax and customs control; ways of harmonizing the principles, procedures and methods of state financial audit from various areas of financial control; perspective directions of development of state financial audit and state financial control. The purpose of the monograph is to harmonize the principles, procedures and methods of state financial audit in various areas of financial control. Recommended for employees of state financial control bodies, scientists, teachers, graduate students, students, as well as anyone interested in the problems of state financial audit.
- ДокументЕлементи внутрішнього контролю корупційних ризиків(Економіка та суспільство, 2022) Міщенко Тетяна Михайлівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Mykytenko Tetiana VladyslavivnaВ статті проаналізовано наукові підходи до розуміння сутності корупції та чинників, які впливають на її появу. Актуалізовано необхідність формування системи управління корупційними ризиками бюджетної установи, яка є складовою внутрішнього контролю та визначено основні її елементи. Проаналізовано та згруповано завдання уповноваженого підрозділу з питань протидії корупції в бюджетній установі. Окреслено принципові підходи до ідентифікації та оцінки корупційних ризиків та запропоновано використання методів сценарного прогнозування для встановлення причинно-наслідкових зв’язків між чинниками корупційного ризику та його наслідками. Надано характеристику групам заходів внутрішнього контролю корупційних ризиків, обґрунтовано необхідність дотримання балансу їх застосування та можливості вимірювання їх результативності. The article is devoted to topical issues of combating and preventing corruption risks in the public sector. It has been established that corruption throughout the years of Ukraine's independence has been in the top three of the most acute problems existing in the state. Therefore, it seems necessary to actively promote the anti-corruption reform, intensify the effective work of anti-corruption institutions, which will help not only reduce the level of corruption in Ukraine, but also support from the European Union. Scientific approaches to understanding the essence of corruption and the factors influencing its occurrence are analyzed. The necessity of combining the efforts of the subjects of external and internal control of combating corruption in the public sector is determined. The relevance of the formation of a system for managing corruption risks of a budgetary institution, a component of internal control, is indicated. The main elements of risk management are identified, namely: the subject for the prevention and detection of corruption; corruption risks; anti-corruption measures of internal control. Analyzed and grouped the main tasks of the authorized unit (authorized person) to combat corruption in a budgetary institution. The principal approaches to the identification and assessment of corruption offenses (risks) are indicated, which primarily involve a detailed study of the policies, functions and processes of a particular budgetary institution, their identification, modeling and analysis. The use of scenario forecasting methods to establish cause-and-effect relationships between the factors influencing the emergence of corruption risk and the consequences of its influence on the activities of a budgetary institution is proposed. The characteristics of the groups of measures of internal control of corruption risks are given: preventive, detective and corrective. The necessity of maintaining a balance in the application of measures of individual groups and the possibility of measuring their effectiveness is substantiated. Examples of the application of anti-corruption measures of internal control are given, taking into account the risky areas of activity of a budgetary institution and types of corruption offenses.
- ДокументЗаходи внутрішнього контролю та їх моніторинг(Науковий вісник Ужгородського національного університету, 2018) Міщенко Тетяна Михайлівна; Mishchenko Tetiana MykhailivnaВ статті розглянуто та доповнено класифікацію заходів внутрішнього контролю. Визначені завдання і суб’єкти постійного моніторингу та періодичної оцінки заходів внутрішнього контролю. Запропоновано порядок застосування заходів внутрішнього контролю операцій (процесів) та алгоритм їх моніторингу у бюджетних установах. The article considers and completes the classification of internal control measures. Defined tasks and subjects of constant monitoring and periodic evaluation of internal control measures. The order of application of measures of internal control of operations (processes) and algorithm of their monitoring in budgetary institutions is offered.
- ДокументМотивація суб’єктів внутрішнього контролю бюджетної установи(Ірпінь, 2020) Міщенко Тетяна Михайлівна; Mishchenko Tetiana MykhailivnaПовнота реалізації функцій внутрішнього контролю залежить від мотивації виконавців цих функцій. При визначенні мотивації суб’єктів внутрішнього контролю бюджетної установи необхідно правильно обирати та використовувати все різноманіття видів мотивації як матеріальної, так і нематеріальної. Зазвичай дієвими методами мотивації є ті, що використовуються для задоволення матеріальних потреб (матеріальні методи): преміювання, одноразові винагороди, додаткова оплачувана відпустка, цінні подарунки персональні надбавки тощо. Проте, ефективна матеріальна мотивація суб’єктів внутрішнього контролю бюджетної установи стикається з одвічною проблемою – відсутність коштів в бюджеті установи. Тому, актуальним для керівництва є пошук та використання нових за змістом форм і методів матеріальної мотивації персоналу. The completeness of the implementation of internal control functions depends on the motivation of the performers of these functions. In determining the motivation of the subjects of internal control of the budgetary institution, it is necessary to correctly choose and use all the variety of types of motivation, both tangible and intangible. Usually effective methods of motivation are those used to meet material needs (material methods): bonuses, one-time rewards, additional paid leave, valuable gifts, personal allowances, etc. However, the effective material motivation of the subjects of internal control of the budgetary institution faces an eternal problem - the lack of funds in the budget of the institution. Therefore, it is important for management to find and use new in content forms and methods of material motivation of staff.
- ДокументМіжнародний досвід оцінки діяльності податкових органів(Київ : Алерта, 2013) Микитенко Тетяна Владиславівна; Міщенко Тетяна Михайлівна; Mykytenko Tetiana Vladyslavivna; Mishchenko Tetiana MykhailivnaРозглянуто міжнародний досвід оцінки діяльності податкових органів. Оцінка ефективності та якості діяльності податкових органів передбачає використання показників, які входять до різних рівнів оцінки, які і розглянуто в даній тезі. The article considers the international experience of evaluating the activities of tax authorities. Evaluation of the efficiency and quality of tax authorities' activities involves the use of indicators that are part of different levels of evaluation, which are discussed in this thesis.
- ДокументОрганізаційно-економічний механізм протидії тіньовій економіці та корупції(Ірпінь, 2024) Лісовий Андрій Васильович; Проскура Катерина Петрівна; Кирпа Сергій Володимирович; Савченко Алла Миколаївна; Скорик Марина Олегівна; Білобровенко Тетяна Володимирівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Міщенко Тетяна Михайлівна; Панасюк Ольга Вікторівна; Рябчук Оксана Григорівна; Салямон-Міхєєва Катерина Дмитрівна; Lisovyi Andrii Vasylovych; Proskura Kateryna Petrivna; Kyrpa Serhii Volodymyrovych; Savchenko Alla Mykolaivna; Skoryk Maryna Olehivna; Bilobrovenko Tetiana Volodymyrivna; Mykytenko Tetiana Vladyslavivna; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Panasiuk Olha Viktorivna; Riabchuk Oksana Hryhorivna; Saliamon-Mikhieieva Kateryna DmytrivnaУ монографії розглянуті такі питання: теоретичні основи та сутність понять «тіньова економіка» та «корупція»; методи виявлення та оцінювання тіньового сектору економіки; податкова злочинність як основне джерело тіньової економіки; схеми незаконного відшкодування податку на додану вартість як одного зі способів тінізації економіки; вплив схем ухилення від податку на прибуток підприємств на масштаби тіньової економіки; удосконалення податкової системи як способу детінізації економіки; пропозиції щодо вдосконалення ПДВ як інструменту легалізації тіньової економіки; заміна прямого оподаткування непрямим як способу детінізації економіки; митний контроль як інструмент протидії тіньовій економіці; напрями взаємодії податкового та митного контролю в контексті детінізації; система та суб’єкти фінансового моніторингу в Україні; заходи перевірки суб’єктів щодо наявності ризиків здійснення дій з відмивання та легалізації доходів, отриманих злочинним засобом; напрями вдосконалення системи фінансового моніторингу в Україні; основні елементи системи антикорупційного аудиту суб’єктів господарювання; антикорупційна програма як ключовий елемент антикорупційного аудиту; корупційні ризики в діяльності суб’єктів господарювання; напрями вдосконалення методик і процедур проведення антикорупційного аудиту в Україні; механізм протидії тіньовій економіці та корупції. The monograph addresses the following issues: theoretical foundations and essence of the concepts of "shadow economy" and "corruption"; methods of detecting and assessing the shadow economy; tax crime as the main source of the shadow economy; schemes of illegal refund of value added tax as one of the ways of shadowing the economy; the impact of corporate income tax evasion schemes on the scale of the shadow economy; improvement of the tax system as a way to de-shadow the economy; proposals for improving VAT as a legalization tool measures to check entities for risks of money laundering and legalization of proceeds of crime; ways to improve the financial monitoring system in Ukraine; key elements of the anti-corruption audit system of business entities; anti-corruption program as a key element of anti-corruption audit; corruption risks in the activities of business entities; ways to improve the methods and procedures of anti-corruption audit in Ukraine; mechanism for combating the shadow economy and corruption.
- ДокументРозвиток бухгалтерського обліку в умовах інтеграційних процесів(Ірпінь : Університет ДФС України, 2016) Андрієнко Олена Миколаївна; Бідюк Оксана Олександрівна; Гуріна Наталія Валеріївна; Жидєєва Людмила Іванівна; Занько Борис Михайлович; Колісник Олена Пилипівна; Михасик Оксана Дмитрівна; Міщенко Тетяна Михайлівна; Новікова Олена Павлівна; Осмятченко Володимир Олександрович; Остапенко Яна Олександрівна; Пілевич Дмитро Станіславович; Скоробогач Анастасія Євгенівна; Соколовська-Гонтаренко Ірина Євгенівна; Сторожук Тетяна Миколаївна; Тесленко Тамара Іванівна; Чирва Антоніна Аркадіївна; Шара Євгенія Юріївна; Andriienko Olena Mykolaivna; Bidiuk Oksana Oleksandrivna; Hurina Nataliia Valeriivna; Zhydieieva Liudmyla Ivanivna; Kolisnyk Olena Pylypivna; Mykhasyk Oksana Dmytrivna; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Novikova Olena Pavlivna; Osmiatchenko Volodymyr Oleksandrovych; Ostapenko Yana Oleksandrivna; Pilevych Dmytro Stanislavovych; Skorobohach Anastasiia Yevhenivna; Sokolovska-Hontarenko Iryna Yevhenivna; Storozhuk Tetiana Mykolaivna; Teslenko Tamara Ivanivna; Chyrva Antonina Arkadiivna; Shara Yevheniia YuriivnaКолективна монографія видається у рамках комплексної теми дослідження «Розвиток бухгалтерського обліку в умовах інтеграційних процесів» (№ держ. реєстрації 0111U007515). Монографія досліджує розвиток бухгалтерського обліку в Україні та світі, розкриває теоретичні та прикладні основи удосконалення бухгалтерського обліку у підприємницькій діяльності у різних галузях економіки та державному секторі, а також висвітлює питання удосконалення підготовки фахівців з обліку та аудиту. The collective monograph is published within the framework of the complex research topic “Development of Accounting in the Context of Integration Processes” (state registration number 0111U007515). The monograph explores the development of accounting in Ukraine and the world, reveals the theoretical and applied foundations for improving accounting in business in various sectors of the economy and the public sector, and also highlights issues of improving the training of accounting and auditing specialists.
- ДокументТеоретико-організаційні засади судово-економічної експертизи контрольованих операцій(Східна Європа: економіка, бізнес та управління, 2019) Міщенко Тетяна Михайлівна; Mishchenko Tetiana MykhailivnaВ статті розглянуто сутність контрольованих операцій, вказано на необхідність їх контролю. Досліджено практику судового оскарження платниками податків рішень органів ДФС за результатами перевірок контрольованих операцій. Обґрунтовано необхідність залучення експертів-економістів для формування доказової бази у судових спорах про відповідність контрольованих операцій принципу «витягнутої руки». Вказано на необхідність поглиблення теоретичних та організаційних засад експертних досліджень контрольованих операцій шляхом визначення ключових понять та змісту стадій процесу дослідження. Визначено мету, завдання, предмет та класифіковано об’єкти експертного дослідження контрольованих операцій з врахуванням їх місця та ролі в процесі експертизи. З урахуванням специфіки контрольованих операцій конкретизовано зміст стадій та етапів процесу судової експертизи, що сприятиме формуванню алгоритмів експертного дослідження та подальшим науковим розробкам зі створення експертної методики. The essence of controlled operations is considered in the article, it is indicated on the necessity of their control. The practice of judicial appeal by taxpayers to the decisions of the SFS bodies based on the results of inspections of controlled operations was investigated. The necessity of involving experts-economists to form the evidence base in court disputes about the conformity of controlled operations with the principle of "extended hand" is substantiated. The necessity of deepening the theoretical and organizational principles of expert research of controlled operations is indicated by means of defining key concepts and content of the stages of the research process. The purpose of the controlled operations research is determined, which provides justification for the correspondence of transactions, which are reflected in the documents of the taxpayer, related to transfer pricing for the purpose of taxation of income tax to the norms of the Tax Code of Ukraine and other legislative and regulatory acts. The article examines the subject of forensic economic expertise at the level of a specific expert study, which is a set of factual data obtained through the use of special knowledge in the field of transfer pricing and taxation in the study of accounting and other information on tangible media for the purposes of legal proceedings. The objects of expert examination of controlled operations are classified, taking into account their place and role in the process of examination: main - documents of the taxpayer on transfer pricing; supporting documents - documents received as a result of requests from transferable pricing documentation sent by the SFS authorities to the taxpayer; additional - materials of criminal proceedings related to the subject of examination, in particular, documents drawn up on the results of tax audits. Taking into account the specifics of controlled operations, the content of the stages and stages of the forensic examination process is specified, which will contribute to the formation of expert research algorithms and further scientific development of the creation of an expert methodology.
- ДокументІмплементація міжнародних прототипів митного пост-аудиту у вітчизняні реалії(Інфраструктура ринку, 2020) Міщенко Тетяна Михайлівна; Микитенко Тетяна Владиславівна; Mishchenko Tetiana Mykhailivna; Mykytenko Tetiana VladyslavivnaОбґрунтовано необхідність проведення аналізу імплементації міжнародних митних прототипів у митне законодавство України. Доведено потребу формування системи митного пост-аудиту задля модернізації Державної митної служби України відповідно до міжнародних та європейських стандартів. Розкрито структуру митного прототипу Стандарт 14 «Пост-митний контроль та аудит» (Blueprint 14. Post-clearance control and audit), який визначає стратегічні завдання для створення ефективної та результативної системи митного пост-аудиту в Україні. Проаналізовано реалізацію цих завдань у вітчизняному митному законодавстві щодо формування правової бази митного пост-аудиту, організаційної структури органів, які здійснюють митний пост-аудит, та їх матеріально-технічного забезпечення, організації управління митними пост-аудитами, розроблення стратегії підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації митних аудиторів, боротьби з корупцією в митних органах. Зроблені висновки та надані пропозиції сприятимуть гармонізованому впровадженню ключових показників прототипу в національне митне законодавство, прискорять процес приведення митної служби України до міжнародних та європейських стандартів. The article substantiates the need to analyze the implementation of international customs prototypes in customs legislation of Ukraine. A need for the formation of a customs post-clearance audit (PCA) system to modernize the State Customs Service of Ukraine in accordance with international and European standards has been proved. The structure of the customs prototype Standard 14: “Post-clearance control and audit” (Blueprint 14. Post-clearance control and audit), which defines strategic goals of creating an effective and efficient system of PCA in Ukraine, is disclosed. Implementation of these tasks in domestic customs legislation is analyzed in terms of formation of the legal framework for PCA, the organizational structure of the bodies conducting PCA and their material and technical support, the organization of PCA management, the development of a strategy to prepare, retrain and advance the training of customs auditors, anti-corruption in customs. It is discovered that the legal groundwork for post-clearance control and audit is established in Ukraine but in practice it is fiscal in nature and have a little of customs aspect. It is also determined that the organizational structure of customs PCA agencies has been upgraded. However, the way that powers are granted for customs PCA to the Customs Audit Office is not in line with the practice of customs administrations of other WCO countries. Analysis of the domestic practice of using information technology to organize customs PCA shows that the automated risk analysis and management system used by the State Customs Service of Ukraine to process of customs risks does not identify specific risks for objects of PCA, and its results are not introduced to this system as new risks. It is also found out that Government documents, defining the conceptual directions of reforming the State Customs Service of Ukraine, consider customs PCA through a prism of customs revenues, which reduces the efficiency and limits its implementation. Professional training in state customs affairs requires new organizing approaches and new contents. It is possible to solve this problem by creating a training-practice center for professional training of customs personnel. It would provide training of experts with higher education; retraining and advanced training of employees; training of scientific and scientific pedagogical personnel; organization of in-service training. The conclusions and the proposals made will contribute to the harmonized implementation of the key indicators of the prototype in the national customs legislation and will accelerate the process of bringing the customs service of Ukraine to international and European standards.