Публікація: Математичні проєкти з професійним змістом: від теорії до практики упровадження в основній школі
Вантажиться...
Дата
DOI
https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-7(37)-936-953
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Видавнича група «Наукові перспективи» та громадська наукова організація «Християнська академія педагогічних наук України»
Анотація
У статті розглядається актуальне питання впровадження методу проєктів у навчання математики в основній школі, зокрема в межах курсів за вибором. Проаналізовано теоретичні засади методу проєктів, зокрема його зв’язок із концепцією «конуса навчання» Е. Дейла. Основну увагу приділено опису авторського досвіду упровадження методу проектів у межах авторського курсу за вибором «Математика: корисно, цікаво, актуально» для учнів 8 класу, створеного відповідно до моделі педагогічного дизайну ADDIE. У 2023 році курс отримав МОН України гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі». Окремо представлено міжпредметний проєктний модуль «Шкільні предмети та професії», спрямований на формування міжпредметних зв’язків математики з іншими науками, розвиток дослідницьких і комунікативних компетентностей, а також профорієнтацію учнів. Наводиться календарно-тематичне планування та приклади математичних проектів професійного спрямування (для професії кухаря, дизайнера та архітектора), описуються дидактичні засоби (зокрема, щоденники досліджень) та інструменти цифрової підтримки проєктної діяльності. Представлено результати апробації курсу в Ліцеї №153 м. Києва та в межах професійної підготовки майбутніх учителів математики (Державний податковий університет, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), а також аналіз зворотного зв’язку учасників проєкту. Результати анкетування засвідчили, що абсолютна більшість опитаних (92%) позитивно оцінили змістове наповнення та організацію проєктного модуля «Шкільні предмети та професії: установлення та вивчення зв'язків між ними, розв'язання задач професійного спрямування» курсу за вибором «Математика: корисно, цікаво, актуально» й виявили зацікавленість у проходженні схожого проєкту і у майбутньому. Отримані результати були враховані під час подальшої оптимізації змісту та структури проєктного модуля. Матеріали статті можуть бути використані педагогами, методистами, викладачами закладів вищої педагогічної освіти для реалізації математичних проектів професійного спрямування в основній школі, а також як основа для подальших досліджень з теми інтеграції інноваційних освітніх технологій у математичну освіту.
This article considers the contemporary educational issue of applying the project method in teaching mathematics at the secondary level, particularly within elective courses. Theoretical foundations of project-based learning are analyzed, with particular attention to its connection with Edgar Dale’s “Cone of Learning” concept. The focus is placed on the authors’ experience of applying project-based learning within the elective course «Mathematics: Practical, Engaging, Timely» for 8th-grade students, developed according to the ADDIE instructional design model. In 2023, the course was officially approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine for use in the educational process. A special emphasis is given to the interdisciplinary project module «School Subjects and Professions», aimed at building cross-curricular links between mathematics and other sciences, developing students’ research and communication competencies, and supporting their career guidance. The article presents a sample curriculum and examples of mathematics-based career-oriented projects (focusing on the professions of chef, designer, and architect), describes didactic tools (including student research journals), and highlights digital tools supporting project-based learning. The results of the course’s implementation at Lyceum № 153 in Kyiv and within the professional training of pre-service teachers of mathematics (at the State Tax University and Mykola Gogol Nizhyn State University) are discussed, along with feedback from project participants. The results of the survey showed that the overwhelming majority of respondents (92%) gave positive feedback on the content and organization of the project module «School Subjects and Professions» within the elective course «Mathematics: Practical, Engaging, Timely» and expressed interest in participating in a similar project in the future. The obtained results were taken into account in the further optimization of the content and structure of the project module. The materials of the article may be of practical use to teachers, methodologists for implementing career-oriented mathematics projects in a secondary school. They may also serve as a foundation for further research on integrating innovative educational technologies into mathematics education.
This article considers the contemporary educational issue of applying the project method in teaching mathematics at the secondary level, particularly within elective courses. Theoretical foundations of project-based learning are analyzed, with particular attention to its connection with Edgar Dale’s “Cone of Learning” concept. The focus is placed on the authors’ experience of applying project-based learning within the elective course «Mathematics: Practical, Engaging, Timely» for 8th-grade students, developed according to the ADDIE instructional design model. In 2023, the course was officially approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine for use in the educational process. A special emphasis is given to the interdisciplinary project module «School Subjects and Professions», aimed at building cross-curricular links between mathematics and other sciences, developing students’ research and communication competencies, and supporting their career guidance. The article presents a sample curriculum and examples of mathematics-based career-oriented projects (focusing on the professions of chef, designer, and architect), describes didactic tools (including student research journals), and highlights digital tools supporting project-based learning. The results of the course’s implementation at Lyceum № 153 in Kyiv and within the professional training of pre-service teachers of mathematics (at the State Tax University and Mykola Gogol Nizhyn State University) are discussed, along with feedback from project participants. The results of the survey showed that the overwhelming majority of respondents (92%) gave positive feedback on the content and organization of the project module «School Subjects and Professions» within the elective course «Mathematics: Practical, Engaging, Timely» and expressed interest in participating in a similar project in the future. The obtained results were taken into account in the further optimization of the content and structure of the project module. The materials of the article may be of practical use to teachers, methodologists for implementing career-oriented mathematics projects in a secondary school. They may also serve as a foundation for further research on integrating innovative educational technologies into mathematics education.
Опис
Ключові слова
навчання математики, метод проектів, математичні проєкти, курс за вибором, факультатив з математики, прикладна спрямованість математики, профорієнтація, міжпредметні зв’язки, mathematics education, STEM, project-based learning, mathematical projects, elective course, supplementary mathematics course, applied mathematics, career guidance, interdisciplinary connections
Бібліографічний опис
Математичні проєкти з професійним змістом: від теорії до практики упровадження в основній школі / М. В. Баштан, Д. Є. Терменжи, Н. М. Лосєва, В. Є. Пузирьов, О. А. Ярова // Вісник науки та освіти. – 2025. – №7. (37). – С. 936–953.
